علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



وزیر ارشاد: تیراژ کتاب‌ها در یکی دو سال اخیر کاهش یافت


به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که  عصر امروز با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن تشریفات شهر آفتاب برگزار شد، در سخنانی گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی در زمینه عرضه کتاب در کشور است و خوشحالم که با استقبال اقشار مختلف مردم روبه‌رو شده است. خوشبختانه امسال محل جدید با فضای مفرحی برای نمایشگاه کتاب فراهم شد که رضایت اکثر مردم را به دنبال داشت.

به گفته جنتی، در سال ۹۲، ۶۴ هزار عنوان، در سال ۹۳، ۷۲ هزار عنوان و در سال ۹۴، ۸۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده است که ۵۰ درصد از آنها، آثار چاپ اول بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه فضای مناسبی را برای فعالیت اهل قلم و تالیف کتاب در کشور فراهم کرده است تا در چارچوب قانون بنویسند و کتاب‌هایشان را منتشر کنند و جلوی برخی از اعمال سلیقه‌ها و سخت‌گیری‌ها را گرفته است.

وی اضافه کرد: البته باید اعتراف کنم که در طول یکی دو سال اخیر شاهد پایین آمدن تیراژ کتاب‌ها بوده‌ایم، به طوری که میانگین تیراژ کتاب در سال ۹۳ که کمی بیشتر از ۲ هزار نسخه بود، در سال ۹۴ از ۲ هزار نسخه هم پایین‌تر آمده است البته این مسئله به عوامل مختلفی ارتباط پیدا می‌کند.

جنتی تصریح کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران اقدامات اصلاحی خوبی صورت گرفت و جلوی سوءاستفاد‌ه‌های زیادی که گاه در این نمایشگاه انجام می‌‌شد، گرفته شده است. پیش از این، بن‌هایی که برای خرید کتاب صادر می‌شد، عموما تبدیل به کتاب نمی‌شدند و در بازار سیاه به وجه نقد تبدیل می‌شدند. ما از سال گذشته همه این بن‌های رایگان را حذف کردیم و از امسال هم بن‌کارت‌ها به اسم افراد صادر می‌شود و بخشی از دانشجویان و دانش‌آموزان که ثبت نام کرده بودند، از این حمایت برخوردار شدند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبار بن‌کارت‌های صادرشده تا پایان امروز ۲۵ اردیبهشت است، اما این احتمال وجود دارد که تا پایان اردیبهشت اعتبار آنها تمدید شود.

وی ادامه داد: حمایت‌های یارانه‌ای برای خرید کتاب نسبت به سال قبل، ۵۰ درصد افزایش یافته است.

جنتی در عین حال از رصد برخی تخلفات در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: این نظارت‌ها به خصوص در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران صورت گرفت و کتاب‌ها از همان مبدأ ورود به کشور در گمرک، توسط هیاتی از جهات مختلف بررسی و ارزیابی شده‌اند. با کتاب‌هایی هم که به دلیل پاره‌ای موارد، عرضه آنها ممنوع بوده است، برخورد صورت گرفته و برخی غرفه‌های ناشران هم به‌خاطر پاره‌ای تخلفات، تعطیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از نقاط مثبت نمایشگاه امسال را وجود تالارهای گفتگو سراهای اهل قلم در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد و یادآور شد: این فضاها به بالا بردن سطح فکر جامعه بسیار کمک می‌کند. همچنین امسال هر یک از روزهای فعالیت نمایشگاه به نام یکی از استان‌ها نام‌گذاری شد که اتفاق بسیار خوبی بود.


ویدیو مرتبط :
سخنرانی وزیر ارشاد در افتتاحیه نمایشگاه کتاب 28