سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جای «مدیرکل ارزیابی و عملکرد» در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی خالیست/ معیار صحیحی برای تعیین شهریه وجود ندارد


ابراهیم سحرخیز مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص لایحه قانون دائمی کردن نحوه اداره مدارس غیردولتی اظهار داشت: چند نکته در این لایحه قابل تأمل است که معتقدم باید به آنها توجه شود؛ نکته اول بُعد نظارتی است که در این لایحه، ضعیف دیده شده است.

وی با بیان اینکه در ترکیب شورای نظارت بر مدارس غیردولتی متأسفانه نقش افراد نظارتی بسیار کمرنگ دیده شده است، افزود: یک مشکلی که تاکنون وجود داشته، این بوده است که مدارس غیردولتی از تیررس نظارت و ارزشیابی دولت دور بودند و در ترکیب جدید هم  فقط معاون وزیر، نماینده مؤسسان مدارس غیردولتی، نماینده وزارت علوم و نماینده شورای عالی آموزش و پرورش حضور دارند و جای مدیرکل ارزیابی و عملکرد که باید پاسخگو باشد، در این ترکیب خالی است و حتی برای ورود مدیرکل نظارت و ارزیابی در این ترکیب، مقاومت می‌شود.

سحرخیز تصریح کرد: مدیرکل ارزیابی و عملکرد آموزش و پرورش، رئیس ستاد ثبت‌نام است و هرساله بر روند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، میزان شهریه در مدارس غیردولتی و تخلفاتی که صورت می‌گیرد، نظارت دارد و باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که تا کنون در پروسه نظارت بر مدارس غیردولتی وجود داشته، این بوده است که شورای نظارت بر مدارس غیردولتی از محل عوارضی که از مدارس غیردولتی دریافت می‌کرده است، تعدادی بازنشسته را به عنوان بازرس و ناظر به مدارس اعزام می‌کرد و این درحالیست که بازنشسته‌ای که قرار است از این پول ارتزاق کند، نمی‌تواند یک اهرم نظارتی قوی بر کارکرد مدارس غیردولتی باشد.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت باید بستری را فراهم کند که مؤسسان مدارس غیردولتی با سرمایه خودشان مدرسه تشکیل دهند و با ارائه خدمات آموزشی مناسب و با کیفیت، کم‌کم مردم به سمت آنها رغبت پیدا کنند، افزود: دولت می‌تواند یک سری گشایش‌های اعتباری مثل وام‌ها در اختیار مؤسسان و داوطلبان تشکیل مدارس غیردولتی دهد که آنها هم امکان‌سنجی و نیازسنجی کنند و با به‌کارگیری کادر مجرب در یک بازار رقابتی مناسب، مشتریان خود را پیدا کنند.

وی گفت: در بندهایی از لایحه دائمی شدن قانون مدارس غیردولتی آمده است که معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، صندوقی را تأسیس کند و دولت را مکلف می‌کند که به اندازه 50 درصد شهریه دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به این صندوق کمک کند تا این صندوق بتواند به مدارس غیردولتی کمک کند. 

سحرخیز با طرح این پرسش که «چرا ما از اعتبارات دولتی به مدارس غیردولتی کمک کنیم؟»، تصریح کرد: با چه مجوزی اعتبارات دولتی را در اختیار بنگاه‌هایی قرار دهیم که قصد انتفاع دارند و این در حالیست که ما فقط می‌توانیم برای مدارس غیردولتی، در آن جاهایی که مشکل فضای آموزشی یا مشکل نیروی انسانی داریم، خرید خدمات آموزشی داشته باشیم یعنی صندلی خالی بعضی از مدارس را در جایی که نیاز داریم، خریداری کنیم.

وی اضافه کرد: نکته دیگر اینکه چه تضمینی درباره توزیع مناسب و عادلانه پول صندوق وجود دارد یعنی با چه معیاری توزیع می‌شود و در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرد؛ به عبارت دیگر ما یک رانت بی حساب و کتابی را در اختیار یک موسسه به عنوان نهاد غیردولتی قرار می‌دهیم که هرجور دلش خواست بین مدارس غیردولتی تقسیم کند البته برخی نمایندگان می‌گفتند در این صندوق «اولیت مناطق محروم» بیاید اما در هر صورت این صندوق باید دولتی باشد تا هم سازمان بازرسی و دیوان محاسبات بر آن نظارت داشته باشد. 

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تأکید بیش از حد بر لایه‌هایی از خصوصی‌سازی مدارس در بندهایی از لایحه مذکور دیده می‌شود، افزود: نکته دیگر دریافت ۵ درصد عوارض از محل درآمد مراکز علمی آزاد است که به نظر می‌رسد باید عادلانه باشد. البته یک پیشنهاد مطرح هست مبنی بر اینکه این عوارض را از سود دریافت کنند اما این موضوع ابهام دارد و معتقدم هنوز در لایحه دولت مشخص نیست که چگونه هزینه شود.

وی در خصوص شهریه مدارس غیردولتی نیز بیان داشت: در حال حاضر پارامترهایی برای تعیین میزان شهریه مدارس غیردولتی گذاشته شده است و تا کنون بررسی‌ها نشان می‌دهد که ما نتوانستیم به یک معیار صحیح برای تعیین میزان شهریه برسیم و مشخص نیست چرا یک مدرسه در منطقه‌ای، ۱۲ میلیون تومان دریافت کند و در مدرسه‌ دیگری در همان منطقه، یک میلیون تومان دریافت می‌شود.

سحرخیز افزود: تا کنون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی نتوانسته است حاکمیت خود را بر تعیین شهریه و نظارت بر کیفیت و عملکرد آموزشی مدرسه اعمال کند و امیدواریم در این بخش دقت خاصی به عمل آید و پارامترهای تأثیرگذار بر شهریه مدارس غیردولتی به درسی و با شفافیت تمام تعیین شود.

وی به موضوع نیروی انسانی نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش یک مقدار شفاف عمل نشده است و در این خصوص در لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی سکوت شده است؛ گرچه ضوابط گزینش مطرح شده است اما در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است که معلمان باید دارای صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی باشند و ما نیز باید قانون را شفاف بنویسیم و علاوه بر تأیید گزینش، صلاحیت‌های حرفه‌ای، تخصصی و علمی معلمان به تأیید مرکز سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای برسد. ضمن اینکه باید حقوق معلمان مدارس غیردولتی حداقل حقوق تعیین شده وزارت کار باشد و امنیت حقوقی داشته باشند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/2VQHTF


ویدیو مرتبط :
مدارس غیردولتی چرا؟