پخش «کاریز؛ تداوم حیات» ساخته «محمدرضا مقدسیان» در شبکه مستند


پخش «کاریز؛ تداوم حیات» ساخته «محمدرضا مقدسیان» در شبکه مستند

تسنیم/ شبکه مستند سیما در دوازدهمین قسمت از مجموعه «گنجینه» مستند «کاریز؛ تدوام حیات» ساخته زنده یاد محمدرضا مقدسیان را برای پخش در نظر گرفته است.
با برگزاری مراسم بزرگ «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه‌های سینمای مستند ایران، در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه‌های 40، 50 و 60 از مستندسازان بر‌تر ایران برای پخش در برنامه «گنجینه» انتخاب شده‌اند و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.
برخی از این مستند‌ها تا به حال از تلویزیون پخش نشده‌اند و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می‌روند.
بخش ابتدایی هر قسمت از برنامه مربوط به معرفی کوتاهی درباره آثار و مستندسازان است و این بخش هر بار در یکی از کافه کتاب‌های شهر تهران ضبط می‌شود.
«کاریز؛ تداوم حیات» به کارگردانی مستندساز فقید محمدرضا مقدسیان، از مجموعه «آب و آبیاری سنتی در ایران» که در سال‌های 61 تا 63 تولید شده، این هفته برای پخش در نظر گرفته شده است.
این فیلم با پژوهش در کاریز یا قنات در مناطق کویری ایران و با به تصویر کشیدن منطقه خور و بیابانک از آن، به گوشه‌ای از معماری اصیل ایرانی اشاره دارد. مقابله و در عین حال سازش با طبیعت موجود در میان مردم کویر و ایجاد حیات و زندگی با وجود سختی و مرارت‌هایی که طبیعت پیرامونشان برای ساخت «آبادی» به وجود آورده است، در این فیلم در میان مردم آبادی به خوبی دیده می‌شود.
عوامل مختلفی که می‌تواند ساخت درونی و بیرونی یک جامعه را به یکدیگر مرتبط کند، در این فیلم در قالب حفر و ساخت قنات، از تصویر کردن «مادرچاه» و مردان و پسران کم سن و سالی که در لایروبی قنات با بزرگان و افراد با تجربه در کار قنات همراه می‌شوند، تا قرارگیری زندگی روزمره مردم در ارتباطی عمیق با کاریزهای گوناگون موجود در سطح آبادی و شبکه‌های صوری ایجاد شده پیرامون آن، به طور کلی در قالب عنصر «آب»، به نمایش گذاشته می‌شود و مخاطب را با سیستمی پیچیده در ساخت‌های اجتماعی در رابطه با ابداعی در معماری ایرانی آشنا می‌سازد.
کاریز‌‌ همان‌گونه که در این فیلم نیز نمایش داده می‌شود، علاوه بر رابطه‌ای عمیق با اشکال ظاهری و معماری خانه‌ها و کوچه‌های آبادی، با اعتقادات و باور‌ها، فرهنگ، روابط اجتماعی، جنسیت و... نیز ارتباطی ناگسستنی دارد.
محمدرضا مقدسیان از مستند سازان پیشکسوت ایران متولد سال 1326 در تهران است؛ وی طی سه دهه اخیر، بیش از 35 مجموعه تلویزیونی و فیلم‌های مستند کوتاه و بلند را کارگردانی و تهیه کرده است. او بعد از یک دوره تحمل بیماری جمعه اول خردادماه 1394 درگذشت.
«گنجینه» هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت 21 با اجرای پریوش نظریه و به تهیه‌کنندگی زهرا کشاورزی در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار دارد و قسمت دوازدهم آن چهارشنبه 11 آذر پخش می‌شود.
تکرار این قسمت نیز، پنجشنبه 12 آذر ساعت 15 و جمعه 13 آذر ساعت 9 صبح خواهد بود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مستند مرتضی پاشایی-پخش شده از شبکه مستند