سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ناهمسازی اعضای اوپک و بهره جویی مصرف کنندگان نفت


ناهمسازی اعضای اوپک و بهره جویی مصرف کنندگان نفت

ایرنا/ متن پیش رو در ایرنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که روندهای پس از آخرین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به سمت کاهش بیش از پیش قیمت جهانی نفت و بهره جویی بیشتر کشورهای مصرف کننده این کالای راهبردی است.
ناهمسازی اعضای اوپک و بهره جویی مصرف کنندگان نفت
چند روز پیش یکصد و شصت و هشتمین نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین برگزار شد. این نشست در حالی پایان یافت که در بیانیه پایانی آن هیچ سقفی برای تولید در نظر گرفته نشد. مهمترین دلیل این وضعیت که تاکنون کمتر اتفاق افتاده، شکل نگرفتن تفاهم و توافق میان اعضا در مورد تعیین سقف تولید عنوان شده است.
چند نکته در این چارچوب دارای اهمیت است. نخست اینکه گفته می شود اوپک اکنون به صورت رسمی بیش از یک میلیون بشکه نفت مازاد به بازار عرضه می کند. نکته دوم این که کشورمان پیش از این نشست اعلام کرده بود با برداشته شدن عملی تحریم ها تولید نفت خود را افزایش می دهد و به احتمال زیاد در صورت ادامه روند کنونی، بازار با عرضه بیشتر نفت روبه رو می شود.
برخی بیانیه پایانی نشست روز جمعه اوپک را به سود کشورمان تفسیر می کنند اما شماری از کارشناسان در بررسی روندهای بازار نفت بر این باورند که در شرایط کنونی این بازار با مازاد تولید و عرضه دست به گریبان است. از سوی دیگر تعیین نکردن سقف تولید ممکن است برخی کشورهای عضو را تحریک کند تا برای سود بیشتر، تولید خود را افزایش دهند؛ کشورهایی که دارای توان تولید بالا هستند و سابقه خوبی هم در رعایت مصوبه های اوپک ندارند.همین موضوع باعث تنش بیشتر در بازار می شود.
افزون بر این مسایل، کارشناسان اعتقاد دارند ایران با برداشته شدن محدودیت ها می تواند به سرعت نزدیک به نیم میلیون بشکه بر تولید خود بیافزاید و طی یک سال این میزان را تا یک میلیون بشکه افزایش دهد. این رخداد نیز مولفه ای تاثیرگذار بر بازار نفت خواهد بود.
نخستین تاثیر نشست اوپک این بود که بهای نفت در اولین ساعت های معامله های بازارهای جهانی پس از پایان نشست کاهش یافت و به زیر 40 دلار رسید. به نظر تحلیلگران بازار انرژی، اوپک به احتمال قوی سطح تولید 31.5 میلیون بشکه ای در روز را همچنان ادامه خواهد داد و بحث در مورد راهبرد روبرو شدن با چالش های ورود جدی تر ایران به بازارهای نفتی در نشست های آینده سازمان پیگیری می شود.
تحلیلگران و رسانه های مهم جهان به تحولات بازار نفت و به ویژه اجلاس اخیر اوپک، رویکرد عربستان سعودی و ورود ایران به بازار نگاه های متفاوتی داشته اند. این گزارش به تحلیل هایی می پردازد که طی روزهای اخیر در این زمینه در «رویترز»، «بلومبرگ»، «وال استریت ژورنال»، «فارین افیرز» و «تک تایمز» منتشر شده است.

رویترز: رقابت ایران و عربستان در اوپک
خبرگزاری رویترز روز یکشنبه نشست چند روز پیش اوپک در وین را عرصه رقابت تولید ایران و عربستان عنوان کرد و نوشت بازار نفت در شرایط سختی قرار دارد زیرا قیمت نفت خام به زیر 40 دلار در هر بشکه رسید که پایین ترین میزان در هفت سال گذشته است. در حالی که اوپک سخت به دنبال حفظ سهم خود از بازار نفت است اختلاف منطقه ای میان ایران و عربستان عمق شکاف در اوپک را بیشتر نشان می دهد. هر چند اعلان شد که در نشست 6 ساعته روز جمعه برای اولین بار در 10 سال گذشته عربستان کاهش تولید برای همه اعضا را پذیرفته است اما این پذیرش به صورت مشروط بود. ایران در این شرایط به دنبال آن است که پس برداشته شدن تحریم ها در سال آینده میلادی به واسطه افزایش تولید به سرعت به بازار نفت بازگردد.
به نوشته رویترز، ایران به دنبال آن است تا یک میلیون بشکه بر تولید خود بیافزاید و این معادل افزایش عرضه یک درصدی نفت به بازار جهانی است. نکته دیگر تعیین سقف تولید نفت بود که اعضای اوپک از طرح آن خرسند نشدند.
بر پایه تحلیل رویترز در میان مدت پیامدهای این نشست تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت اما نکته ای که از قبل مشخص بود این است که تعیین سقف 30 میلیون بشکه ای برای اوپک اقدامی نمادین است و در عمل نادیده گرفته می شود. نکته مهم این است که حتی تعیین سقف تولید باعث نخواهد شد که عرضه کنندگان خارج از اوپک آن را رعایت کنند. این کشورها ممکن است با افزایش تولید مانع موفقیت اوپک شوند.

بلومبرگ: اوپک و سود مصرف کنندگان
تارنمای خبرگزاری بلومبرگ روز دوشنبه در زمینه سیاست های اوپک و پس لرزه های نشست روز جمعه آن چند تحلیل نوشت. در یکی از ارزیابی ها، این خبرگزاری آلمانی تصریح کرد تصمیم کشورهای عضو اوپک مبنی بر ادامه تولید باعث شد تا قیمت هر بشکه نفت به زیر 40 دلار برسد.
این خبرگزاری کاهش ارزش روبل روسیه را از دیگر پیامدهای تصمیم گیری اعضای اوپک دانست و نوشت روبل به پایین ترین میزان در سه ماه گذشته رسید زیرا با اعلان وضعیت نامشخص در سقف تولید بر نگرانی ها از کاهش بیشتر قیمت نفت افزوده شده است. در این زمینه یک تحلیلگر اقتصادی از «دانسکه بانک» (Danske Bank) به بلومبرگ گفت پس از نشست اوپک آشکار شد که نمی توان در چند سال آینده روی نفت گرانتر حساب باز کرد.
در تحلیل دیگر این خبرگزاری آمده است: اوپک با این نشست به کشورهای آسیایی هدیه داد و به سود آن ها کار کرد. بر این اساس، اوپک به تامین نفت ارزان ادامه می دهد. این در حالی است که نفت به پایین ترین سطح از سال 2008 میلادی رسیده است. انبارهای نفتی در جهان پر می شود و همین موضوع به بازار اجازه بازسازی قیمت ها را نمی دهد.
بر همین اساس اوپک در پایان نشست خود تصمیم گرفت هر کشوری هر کاری که می خواهد انجامد دهد. در این شرایط کسب سودهای زیاد برای کشورهای آسیایی ادامه خواهد یافت و ثبات بیشتری بر بازار حکمفرما می شود. کشورهای آسیا و پالایشگاه های نزدیک به خاورمیانه به ویژه در هند در این وضعیت بیشترین سود را به دست می آورند.

وال استریت ژورنال: اوپک و واقعیت های بازار نفت
تارنمای روزنامه وال استریت ژورنال که به مسایل اقتصادی جهان می پردازد در 2 تحلیل به بازار نفت و نشست اخیر اوپک پرداخت. این روزنامه در یکی از تحلیل های خود نوشت جلسه اوپک در حالی تمام شد که هیچ تصمیم جدی گرفته نشد. این نشست با وجود تلاش برخی اعضا برای کاهش تولید نتیجه نداشت و در پایان مشخص شد که در این گروه از کشورها شکاف بسیار زیادی وجود دارد. این تحلیل تاکید دارد که اوپک باید نفت رسوبی شیل را به عنوان واقعیتی تازه بپذیرد.
این روزنامه در مطلب دیگری که روز یکشنبه گذشته منتشر ساخت تصریح کرد قیمت نفت روبه کاهش است و هیچ بارقه ای از امید برای افزایش وجود ندارد. نویسنده دلیل این مساله را بن بست میان تولیدکنندگان اصلی نفت می داند. همین امر باعث ادامه وضعیت نزولی قیمت ها می شود افزون بر اینکه وضعیت کنونی در سال بعد نیز ادامه می یابد. مهمترین بازیگران در این وضعیت اعضای اوپک و آمریکا هستند. دلیل اینکه آمریکا هم در این شرایط سهیم است این است که در حال تولید نفت زیادی از لایه های رسوبی است. آمریکا به شدت سرگرم تولید نفت شیل از خلیج مکزیک است.

 نقش سعودی ها در نابسامانی بازار نفت
تارنمای تک تایمز (Tech Times) که به تحلیل تحولات اقتصادی از جمله بازار نفت می پردازد روز شنبه در تحلیل اجلاس اخیر اوپک نوشت: عربستان سعودی موافقت خود را با کاهش تولید نفت بیان کرد اما آن را در گروی پذیرش روسیه، ایران وعراق نهاد.
نویسنده این تحلیل آورد: رقابت منطقه ای ایران و عربستان در حوزه نفت نیز ادامه دارد. در سال 2016 تحریم های کشورهای غربی علیه نفت خام ایران برداشته می شود و به همین دلیل ایران در این نشست به اوپک و از جمله عربستان سعودی اعلام کرد سطح تولید خود را کاهش دهند تا زمینه برای صادرات بیشتر ایران آماده شود.
در سال 2014 عربستان با افزایش تولید خود اوپک را در شرایط بدی قرار داد و باعث روند کاهش قیمت نفت شد. یکصد و شصت و هشتمین نشست این سازمان نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود زیرا شرطی که عربستان برای کاهش تولید عنوان کرده است این سازمان را دچار مشکلات بیشتر می کند.
تارنمای فارین افیرز نیز در روز برگزاری نشست اوپک، تحلیلی با نگاهی سیاسی را به رخدادهای نشست منتشر ساخت. گزارش فارین افیرز مهمترین هدف نشست اوپک را ایجاد راهکاری برای رویارویی یا مقابله با کاهش (نزول) قیمت ها دانست و نوشت قیمت های جهانی هر بشکه نفت از 112 دلار سال 2014 به کمتر از 47 دلار در اوت 2015 یعنی سه ماه پیش رسید و همین موضوع می تواند برخی کشورها را دچار بی ثباتی سیاسی و فشار ژئوپلیتیکی کند.
این گزارش عربستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و ایران را کشورهایی دانست که از کاهش شدید قیمت ها دچار ضرر شده اند. از این رو اوپک باید رویکردی را در پیش گیرد که در سال دوم کاهش جهانی قیمت نفت اقدامی موثر انجام دهد و راهبردهای امنیتی و پیامدهای آن را در دوره کاهش قیمت نفت به عنوان درسی برای آینده در ذهن داشته باشد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
آموزش صرفه جویی در مصرف برق-5-کلاس مصرف ESABZEVAR.IR