لزوم برنامه ریزی برای تولید آثار قرآنی ویژه دانش آموزان


مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه راجع به قرآن همه ناشران ما کار نکرده‌اند و تولیدات در این حوزه بسیار اندک است گفت: البته جسته و گریخته کارهایی شده، اما زمان آن است که با برنامه ریزی حرکت کنیم.

محمد ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشار به مهجوریت تاریخی قرآن کریم اظهار کرد: ما ظاهراً زندگی‌هایمان را با قرآن شروع می‌کنیم، اما قرآن در متن زندگی ما جا ندارد. در اصل قصه، قرآن مهجور است.

وی افزود: در شعار ممکن است از قرآن و مفاهیم قرآنی سخن بگوییم؛ به عنوان مثال در سند تحول بنیادین یا در برنامه درسی ملی بارها به آن تکیه کنیم؛ اما در عالم واقع چه اتفاقی می‌افتد؟ هرچند به حکم اینکه ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است، حالا رسیده‌ایم به برگزاری مستقل جشنواره قرآنی. راجع به قرآن همه ناشران ما کار نکرده‌اند و تولیدشان بسیار اندک است.

وی ادامه داد: آیات قرآن باید به فراخور فهم و ذوق و علائق مخاطبین، در روزگاران مختلف در دسترس مخاطب قرار گیرد. بخصوص ما باید راجع به تبیین مفاهیم قرآنی تولیداتی داشته باشیم که متناسب با مخاطب ما در آموزش وپرورش (دانش آموزان و فرهنگیان) باشد.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با بیان اینکه در این میان یکی از مشکلات این است که در جامعه ما «زیست قرآنی» وجود ندارد تا نویسندگانش تولیدات قرآنی داشته باشند عنوان کرد: این فضا، فضایی نیست که در آن زندگی قرآنی جریان داشته باشد و رشد و بالندگی جدی صورت بگیرد تا نویسنده هم از آن اثر بپذیرد و بنویسد.

وی افزود: برخی نهادها و مراکز مانند وزارت ارشاد و آموزش وپرورش و صدا و سیما و روحانیت که نقش تربیت کننده را دارند، پیداست که در ترویج قرآن نقش آشکار و بارزی دارند. یک بخش از کار هم به عهده حوزه نشر و ناشران است که به نظر می‌رسد کمتر به نشر امور قرآنی بها داده‌اند. در مراحل بعد هم خانواده‌ها قرار دارند و کم سهم ترین افراد و گروه در این میانه خود و البته مهمترین آنها دانش آموزان هستند.

ناصری با بیان اینکه متأسفانه ناشران و نویسندگان ما به نظر می‌رسد به طور جدی به این مقوله فکر نمی‌کنند و به طور جدی برای آن برنامه‌ریزی نمی‌کنند و اگر گاهی کاری میکنند، تعدادی هستند که برای دل خودشان است گفت: حتماً بیش از اینها می‌توانیم به ناشران کمک کنیم. ما در جشنواره کتاب رشد، می‌رسیدیم به اینکه مثلاً در حوزه‌هایی مشکلاتی وجود دارد و برای آنها کارگاه‌هایی را با هدف تبیین برنامه درسی یا تولید کتاب های مناسب آموزشی برگزار می‌کردیم.

وی افزود: ما می‌توانیم آسیب‌های حوزه تولید کتاب‌های قرآنی را شناسایی و دسته بندی کنیم و نتیجه را به ناشران فعال این حوزه، به فراخور سهمی که دارند، انتقال دهیم.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد (ویژه کتاب‌های قرآنی)، با اشاره به اینکه ما می‌توانیم کارگاه‌های آموزشی مختلف برای نویسندگان ترتیب دهیم تا محتوای قرآنی را با تکنیک‌های پیشرفته تر بنویسند گفت: می‌توانیم کسانی را که دستی بر قلم دارند، جمع کنیم و از کتاب‌های تولید شده در این حوزه حمایت کنیم. البته جسته و گریخته کارهایی شده است؛ اما زمان آن است که با برنامه ریزی حرکت کنیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نمایشگاه آثار دانش آموزان