جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی رسید/ سه فیلم خوب، ارمغان روز هشتم


جشنواره سی و چهارم فیلم فجر روزهای پایانی خود را سپری می کند. جشنواره ای که نسبت به سال گذشته فیلم های بهتر و کنجکاوی برانگیزی در آن وجود دارد.

عصرایران - دوشنبه، روز هشتم جشنواره سی و چهارم فیلم فجر با نمایش 6 فیلم یکی از روزهای پرفشار و طاقت فرسای کاخ جشنواره بود. صبح روز هشتم به علت برگزار نشدن نشست خبری سه فیلم سینمایی، شروعی ناامید کننده برای اهالی رسانه بود. هر چه به روزهای پایانی جشنواره نزدیک تر می شویم تب و تاب کمتری از طرف سینماگران برای حضور در نشست های خبری مشاهده می شود.

اولین فیلمی که روز گذشته در برج میلاد به نمایش درآمد مستند آزادی به کارگردانی رضا فرهمند و کمیل سهیلی بود. پس از نمایش این مستند در ساعت 16 در بخش هنر و تجربه فیلم ممیرو به کارگردانی هادی محقق به نمایش درآمد. اما در سانس سوم فیلم پل خواب از اکتای براهنی نمایش داده شد. این فیلم بر اساس برداشتی از رمان جنایات و مکافات داستایوفسکی ساخته شده بود و در آن ساعد سهیلی در کنار هومن سیدی و اکبر زنجانپور به ایفای نقش پرداخته اند.

اما روز هشتم جشنواره در برج میلاد در ادامه شاهد نمایش سه فیلم خوب بود. سه فیلم «عادت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان که در ساعت 21 به نمایش در آمد و پس از آن فیلم «برادرم خسرو» از احسان بیگلری در بخش نگاه نو در ساعت 22:45 و «اژدها وارد می‌شود» مانی حقیقی در بخش سودای سیمرغ در ساعت ۱ بامداد اکران شد که باعث شد حاضران در کاخ جشنواره تا 3 بامداد یک روز پرفشار را تحمل کنند. این سه فیلم که با استقبال خوب حاضران در کاخ جشنواره مواجه شده بود را باید در فهرست فیلم های خوب و قابل اعتنای جشنواره امسال قرار داد. به خصوص فیلم برادرم خسرو که یک اثر سینمایی خوش ساخت و موفق برای کارگردان جوان و فیلم اولی اش محسوب می شود. این سه فیلم را می توان با امتیاز 3 از 5 ستاره در کنار دیگر فیلم های خوب جشنواره که روز گذشته به آن پرداختیم قرار داد.

نمایی از فیلم برادرم خسرو

نمایی از فیلم برادرم خسرو روز گذشته همچنین با اعلام اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ در سه بخش هنر و تجربه، مستند و نگاه نو (فیلم اولی ها) همراه بود. اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ  بلورین بخش نگاه نو بدین شرح است: بهترین فیلم: ابد و یک روز به تهیه کنندگی سعید ملکان، ایستاده در غبار به تهیه کنندگی حبیب والی نژاد، متولد 65 به تهیه کنندگی محمد مهدی عسگرپور، لاک قرمز به تهیه کنندگی مجید مجیدی و کامران مجیدی، خانه ای در خیابان چهل و یکم به تهیه کنندگی سید محمود رضوی/ بهترین کارگردانی: ابد و یک روز به کارگردانی سعید روستایی، ایستاده در غبار به کارگردانی محمد حسین  مهدویان، متولد 65 به کارگردانی مجید توکلی، برادرم خسرو به کارگردانی احسان بیگلری و لاک قرمز به کارگردانی سید جمال سید حاتمی. همچنین اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) امروز اعلام خواهد شد.

نمایی از فیلم اژدها وارد می شود

نمایی از فیلم اژدها وارد می شود همچنین انیمیشن های نامزد شایسته تقدیر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مشخص شدند و از میان نامزدهای های اعلام شده از دو اثر تقدیر خواهد شد. پس از نمایش این آثار و داوری انیمیشن ها توسط انجمن بین المللی فیلمساز انیمیشن (آسیفا)، چهار نامزد معرفی شدند که از این تعداد، دو اثر در مراسم اختتامیه جشنواره تقدیر خواهند شد.

نمایی از فیلم عادت نمی کنیم

نمایی از فیلم عادت نمی کنیم اسامی این آثار به شرح زیر است: پادشاه آب به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه کنندگی حسین سلطانی و مجتبی امینی، خلیج فارس 2 به کارگردانی فرهاد عظیما و تهیه کنندگی سید وحید فرزادفر و فرهاد عظیما، فهرست مقدس به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد امین همدانی و مسیر باران به کارگردانی حامد کاتبی و تهیه کنندگی مریم چوپان‌زاده.

همچنین اسامی نامزدهای بخش های مختلف مستند جشنواره فیلم فجر به شرح زیر اعلام شد: بهترین کارگردانی: مهرداد اسکویی برای کارگردانی رویاهای دم صبح، بهروز نورانی پور برای کارگردانی A175، هادی معصوم دوست برای فیلم خوان بی خان، رضا فرهمند و کمیل سهیلی برای فیلم آزادی، لقمان خالدی برای کارگردانی فصل هرس/ بهترین فیلم مستند: رویاهای دم صبح به تهیه کنندگی مهرداد اسکویی، A175 به تهیه کنندگی بهروز نورانی پور، زمناکو به تهیه کنندگی محمد شکیبا نیا، خوان بی خان به تهیه کنندگی محسن استاد علی و نسرین عبدی/ بهترین دستاورد فنی و هنری: رضا تیموری برای تصویربرداری فیلم اهالی خیابان یک طرفه، مهدی آزادی برای تصویربرداری A157، سید حسن سیدی پریشان برای تصویربرداری فیلم خاطرات خانه متروک، محمد حدادی برای تصویربرداری رویاهای دم صبح و هادی معصوم دوست برای تدوین فیلم خوان بی خان.

جشنواره سی و چهارم فیلم فجر روزهای پایانی خود را سپری می کند و در مجموع تاکنون نسبت به سال گذشته شاهد رشد کیفی آثار حاضر در جشنواره بوده ایم. فیلم های نسبتا خوبی که امید است در زمان اکران عمومی از طرف مخاطبان به خوبی دیده شوند.


ویدیو مرتبط :
گزارش روز هشتم سی و سومین جشنواره فیلم فجر