«پچ» مجارستان با «شیراز» ایران خواهر خوانده می‌شود


 شهردار شیراز از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین شهرهای شیراز و پچ (ازشهرهای مجارستان) خبر داد که طی آن این دو شهر خواهر خوانده محسوب خواهند شد.

به گزارش ایسنا، علی‌رضا پاک‌فطرت که به کشور مجارستان سفر کرده است، اعلام کرد: انعقاد این تفاهم‌نامه با هدف ایجاد دوستی بیشتر، گسترش همکاری‌ها در زمینه اقتصاد شهری، علم و فناوری، تقویت زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری و تجارت، فرهنگ، هنر و ورزش و دیگر ابعاد امضا و مبادله شده است.

وی با یادآوری این‌که امضا و مبادله تفاهم‌نامه یاد شده با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان و شهرداران دو شهر شیراز و پچ صورت گرفت، به پتانسیل‌های تاریخی، علمی و فرهنگی دو شهر اشاره و اضافه کرد: حضور دانشجویان ایرانی در «پچ» باید زمینه‌ساز افزایش مبادلات فرهنگی دو کشور ‌باشد.

شهردار شیراز با بیان این‌که حضور صدها دانشجوی ایرانی در این شهر فرصتی برای معرفی معتبر شیراز و ایران فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: شهر شیراز برای برقراری تعامل همه جانبه در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، فنی، مهندسی و غیره با شهر «پچ» مجارستان آمادگی کامل دارد.

وی ضمن قدردانی از همراهی « مرشدزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور مجارستان»، بیان کرد: شیراز باید مقصد اول گردشگری کشور مجارستان و اروپا باشد.

شهردار «پچ» نیز گفت: روابط ایران و مجارستان همیشه دوستانه و بر پایه احترام متقابل بوده است.

ژولت پاوا با بیان این‌که شیراز کلانشهری زیبا با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوان و فرهنگ غنی است، افزود: بنده شخصاً این زیبایی‌ها را در سفر غیر رسمی در سال 1391 به شیراز دیده‌ و از آن لذت برده‌ام.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو شهر پچ و شیراز و این‌که هر دو شهر نقش پررنگی در تمدن کشورهای خود داشته‌ و دارند، خاطرنشان کرد: علاقه‌مند به برقراری ارتباط رسمی بین دو شهر و خواهر خواندگی آنها هستیم.

براساس این گزارش، شهردار شیراز و هیئت همراه در سفر به شهر پچ مجارستان از مراکز فرهنگی، دانشگاه پزشکی، شهرک صنعتی و نیروگاه بیوگازسوز این شهر دیدن و با دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های آن شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.

شهر «پچ» مجارستان در سال 2010 به همراه استانبول به طور مشترک پایتخت فرهنگی اروپا بودند.

پچ از 150 سال حضور مسلمانان در کشور مجارستان در عهد عثمانی، مساجد تاریخی زیادی را به یادگار دارد که یکی از آن ها در یونسکو ثبت شده است.

این شهر سال 1998 میلادی جایزه «شهرها برای صلح» را از آن خود کرد و دانشگاه این شهر نیز یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های مجارستان به‌شمار می‌رود که حدود 650 سال قدمت دارد.

این شهر با شهرهای لیون فرانسه، سیاتل آمریکا و گراتس اتریش خواهرخوانده است.


ویدیو مرتبط :
فیلم قدیمی حامد بهداد-خواهر خوانده