ساخت نانو پوشش‌ آب‌گریز برای حفاظت از ساختمان‌ها


محققان یک شرکت دانش‌ بنیان نانوپوشش‌های آب‌گریز ساختمانی عرضه کردند که با اعمال این محصول بر روی ساختمان، می‌توان از نفوذ آب و رطوبت در سطوح آن و مشکلات ناشی از این پدیده جلوگیری کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، هر ساله نفوذ رطوبت و آب به درون اجزای ساختمان، ضررها و آسیب‌های زیادی وارد می‌آورد. به عنوان مثال اگر دمای هوا به زیر صفر برسد، آبی که به داخل مصالح ساختمان نفوذ کرده پس از انجماد منبسط شده و باعث ایجاد ترک و شکاف در مصالح می‌شود. علاوه بر تخریب مصالح، ظهور قارچ‌ها و آلودگی‌ها در ساختمان از جمله تأثیرات دیگر هجوم رطوبت و ماندگاری آن است. به همین دلیل آب‌گرﯾﺰ کردن ﺳﻄﻮح ساختمان به منظور جلوگیری از این مشکلات، از اﻫﻤﯿﺖ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺧﻮردار است.

به گفته‌ مهندس نازنین جعفرپور، کارشناس بخش تحقیق و توسعه‌ شرکت سازنده، محصول تولیدی این شرکت با بهره‌گیری از اندازه نانو مقیاس خود، منجر به ایجاد خاصیت آب‌گریزی و در نهایت محافظت‌کنندگی سطح در برابر رطوبت می‌شود. استفاده از این عایق علاوه بر مقاوم‌سازی ساختمان، از چسبیدن ذرات گرد و غبار به سطح جلوگیری می‌کند؛ به طوری که با اولین بارندگی و یا شست‌وشوی ساده‌ سطح کاملاً تمیز می‌شود.

محصول تولیدی به دلیل برخورداری از ساختار نانو مولکولی، می‌تواند به عمق منافذ داخلی مصالح نفوذ کرده و با انجام یک واکنش شیمیایی منجر به ایجاد موادی با خاصیت آب‌گریزی بر روی سطح شود و شرایط آب‌گریزی و عدم نفوذ آب در سطح را بدون آن که فیلمی بر روی سطح ایجاد شود و یا جلوه اولیه‌ سطح را تغییر دهد، ایجاد می‌کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نانو ضد آب - آب گریز مناسب برای نما و کف