سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله شهروند/ چيدمان استراتژيک آينده‌نگر ايران


سرمقاله شهروند/ چيدمان استراتژيک آينده‌نگر ايران

شهروند/ « چيدمان استراتژيک آينده‌نگر ايران » عنوان يادداشت روز روزنامه شهروند به قلم محمود اشرفي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

روسيه يکي از اضلاع مهم اجماع ناهمگون جهاني مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري در خاورميانه است. شرکت روسيه در جنبش مبارزه با تروريسم از دو منظر قابل بررسي است. نخست اين‌که در کشاکش ديپلماتيک منطقه خاورميانه، روسيه در تقابل با آمريکا در تکاپوي منافع حياتي خود است. اين تکاپو روسيه را وامي‌دارد که از هم‌پيمانان ديرين خود در برابر تهديدات دفاع کند. از سوي ديگر، روسيه در قلمرو ملي خود با پديده تروريسم روبه‌رو است. تروريسمي که از خاک روسيه تا مناطق شمالي عراق و سوريه پراکنده شده است. شرکت روسيه در اجماع بين‌المللي براي مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري در سوريه ريشه در اين واقعيات دارد. درواقع روسيه در يک چيدمان استراتژيک شرکت مي‌کند که ضرورت شکل‌گيري آن از سوي ايران از مدت‌ها پيش مطرح شده بود. اما بعضي کنش‌هاي سياسي غرب و کج‌روي‌هاي سياسي برخي کشور‌هاي کرانه جنوبي خليج‌فارس مانع از آغاز اين حرکت ضروري شده بود. روسيه در يک دهه گذشته در چالش‌هايي نظامي و ديپلماتيک شرکت جست که منافع ملي اين کشور از سوي دولت‌ها و از همه مهم‌تر شهروندان ساير کشور‌ها مورد مخاطره قرار گرفت. برخي حرکات سياسي و نظامي روسيه در سال‌هاي اخير نه‌تنها مورد انتقاد دولت‌ها، بلکه موجب ناخرسندي شهروندان برخي کشور‌ها قرار گرفت. دخالت‌هاي نظامي روسيه در اوکراين، در اين مجموعه اقدامات قرار مي‌گيرد. اين اقدام با واکنش تند و مخالفت دولت‌هاي غربي روبه‌رو شد و از همه مهم‌تر اين اقدامات موجب بدبيني و عدم‌رضايت شهروندان برخي کشور‌ها به‌ويژه شهروندان اوکرايني شد. مجموعه اين ناخرسندي‌ها مي‌تواند به مثابه عاملي در جهت تهديد منافع ملي يک کشور باشد. در گستره ديپلماتيک، ناخشنودي دولت‌ها از طريق مذاکره و کنش‌هاي ديپلماتيک قابل اصلاح است اما ناخشنودي ملت‌ها نسبت به يک کشور پايدار بوده و به آساني زدوده نمي‌شود.
اما برخي حرکات سياسي مي‌تواند موجب فراموشي ملت‌ها و شهروندان خارجي نسبت به عملکرد گذشته يک کشور شود. شرکت روسيه در اجماع بين‌المللي عليه تروريسم از اين دست اقدامات است. اکنون روسيه فعاليت گسترده‌اي را در سوريه عليه افراطيوني دارد که نه‌تنها حاکميت ملي سوريه را هدف گرفته‌اند، بلکه يک تهديد بزرگ فرا راه صلح جهاني به شمار مي‌روند. پراکندگي ‌تروريست‌ها به‌گونه‌اي است که در صورت عدم مقابله با آنها، نه خاورميانه بلکه قلمرو ملي روسيه، اوکراين، قفقاز و ماوراي قفقاز و آناتولي را مورد مخاطره قرار خواهند داد. تروريست‌ها در جنوب آسيا و شمال آفريقا نيز تحرکاتي دارند. اقدامات نظامي روسيه در مناطق بالادست بين‌النهرين و سوريه آغازي بر نابودي نقاط تمرکز تروريست‌هاست. اقداماتي که موجب تضعيف تروريست‌هاي پراکنده در يک گستره جغرافيايي پهناور نيز خواهد شد. اقدامات تروريستي اخير افراطيون عليه منافع روسيه ازجمله انفجار هواپيما‌هاي اين کشور نيز علاوه‌بر مصمم کردن روسيه براي شرکت در اجماع بين‌المللي عليه تروريسم موجب خارج شدن اين کشور از زير فشار بين‌المللي خواهد شد. درواقع تروريست‌ها با اين اقدام اضلاع اجماع جهاني عليه افراطي‌گري را مستحکم‌تر مي‌کنند. چيدمان استراتژيک اجماع بين‌المللي براي مبارزه با تروريسم در سوريه و عراق؛ علاوه‌بر گسترش صلح جهاني در جهت منافع ملي کشور‌هاي شرکت‌کننده در کارزار خواهد بود. نزديک‌ترين منافع آن براي روسيه خارج شدن از زير فشار ديپلماتيک و رهايي و کمرنگ کردن حرکات تروريستي در قلمرو ملي خود است. اما اين اجماع و حرکت جهاني بيشترين منافع را براي ايران خواهد داشت. حرکت بين‌المللي براي مبارزه با تروريسم نشان‌دهنده درستي آراي سياسي ايران بوده و نشانگر آينده‌پژوهي ديپلماتيک در ايران است. اقداماتي که کاملا در جهت مخالف با کنش‌هاي سياسي شتاب‌زده و ناسنجيده غرب، ترکيه و عربستان‌سعودي است.


ویدیو مرتبط :
مدیر پروژه: نگاه کل نگر یا نگاه جزء نگر