روند صعودی سهم استان زنجان از درآمدهای ملی


نماینده عالی دولت در استان زنجان گفت: سهم استان زنجان در GDP (با احتساب نفت) در طول سال‌های 88 تا 90 نزولی بود، اما هم‌اکنون روندی صعودی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، «جمشید انصاری» صبح امروز در ششمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان، با تأکید بر این‌که سهم استان‌ها را از GDP باید بر اساس میزان جمعیت سنجید، اظهار کرد: خوشبختانه هم‌اکنون هیچ استانی وجود ندارد که جمعیت کمتری از ما داشته، اما در خصوص درآمد سرانه، در رتبه بالاتری قرار گرفته باشد. در واقع، رتبه‌بندی در سهم استان‌ها از GDP، تابعی از جمعیت است.

این مسئول ادامه داد: استان زنجان از لحاظ جمعیت رتبه 26 کشور و از نظر درآمد سرانه رتبه 15 کشور را دارا است. به عبارتی نرم سرانه درآمد کشوری نسبت به سال 91، افزایش 34 درصدی داشته، در حالی که این میزان در استان زنجان 35 درصد است و نشان می‌دهد که سرانه درآمد ما از نرم کشوری بالاتر است. مثلاً سهم بخش‌هایی مانند کشاورزی و صنعت در سرانه درآمد بالاتر از نرم کشوری است و این نشان می‌دهد که اشتغال‌زایی در این دو بخش هنوز اشباع نشده است.

وی با اشاره به این‌که پارسال، افزایش اعتبارات عمرانی در کشور 16 درصد و در استان 31 درصد بود، گفت: از نظر مردم هر شهرستان، فقط پروژه‌های مربوط به همان شهرستان اهمیت دارد. این در حالی است که در پیگیری سرجمع اعتبارات استان، جدی عمل شده و ما طی دو سال گذشته پروژه‌های بخش راه را در مقایسه با پروژه‌های بخش آب سامان بیشتری بخشیده‌ایم.

انصاری تصریح کرد: دهه فجر امسال پروژه‌هایی را به بهره‌برداری می‌رسانیم که از کلنگ‌زنی برخی از آن‌ها حدود هفت سال می‌گذرد. این نشان می‌دهد که جذب اعتبارات عمرانی استان زنجان، طی پارسال و امسال در مجموع بیشتر از متوسط کشوری است.

استاندار زنجان هم‌چنین در خصوص شکایات مستمر برخی اصناف از پرداخت مالیات گفت: بخش خصوصی مدعی است که همه هزینه‌های دولت را پرداخت می‌کند. در حالی که این میزان تنها 24 درصد بوده و بخش قابل توجهی از مالیات‌ها، مالیات بر ارزش‌افزوده است که 40 درصد کل مالیات را تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مالیات بر مشاغل نیز که تلفیق دو بخش مالیات بر فعالیت اقتصادی و درآمدهای شخصی است در مجموع 4.6 درصد مالیات‌ها را شامل می‌شود. این در حالی است که از مجموع درآمدهای پیش‌بینی شده برای استان زنجان در 9 ماه، 7 درصد عقب هستیم و تنها سه ماه برای جبران این کسری فرصت داریم تا مجبور به اختصاص از بخش عمرانی نشویم.

در ادامه، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان با بیان این‌که پارسال سرانه مالیات به ازای هر واحد صنفی شش میلیون و 615 هزار ریال بود، گفت: متوسط رشد مالیات در شش سال گذشته، در استان زنجان 20 درصد و در کشور 21.20 درصد افزایش داشته است.

«ابوالفضل عباسچیان» افزود: درآمدهای مالیاتی مصوب یک‌ساله، در طول امسال، حدود 5.113.107 میلیون ریال و سهمیه‌ای که برای 9 ماه مشخص شده بود حدود 3.834.830 میلیون ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 16.1 درصد افزایش را نشان می‌داد و 69.9 درصد از میزان مصوب را تحقق بخشید. هم‌چنین، مصوب امسال جمع کل سایر درآمدهای استان 580.109 میلیون ریال و سهمیه‌ای که برای 9 ماه مشخص شده بود نیز 435.082 میلیون ریال بود که در مقایسه با پارسال 4.2 درصد افزایش داشت و 70.2 درصد از میزان مصوب را تحقق بخشید.

این مسئول ادامه داد: علاوه‌بر این، درآمد حاصل از خدمات و فروش کالا، 80.3، درآمد حاصل از جرائم و خسارات 101.5 و درآمدهای متفرقه 57.7 از سهمیه مشخص شده برای 9 ماه امسال را تحقق بخشیدند. این در حالی است که درآمدهای مذکور در مجموع با واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و درآمد حاصل از مالکیت دولت، 93.2 درصد از سهمیه مشخص شده را تحقق بخشیدند. در واقع، مالیات‌های مستقیم مصوب امسال 2.429.208 میلیون ریال و سهمیه مشخص شده برای 9 ماه امسال 1.821.906 میلیون ریال بود که در مجموع با مالیات‌های غیر مستقیم 93.1 درصد از سهمیه مشخص شده را تحقق بخشید و 89.8 درصد از کل وصولی امسال را شامل می‌شد.

در ادامه، سرپرست معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، با بیان این‌که سهم اعتبارات هزینه‌ای ملی و استانی از کل اعتبارات به ترتیب 96.47 و 3.53 درصد است، گفت: سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و استانی نیز از کل اعتبارات به ترتیب 88.27 و 11.73 درصد برآورد شده است.

«حمید نباتچیان» افزود: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان زنجان در قانون بودجه امسال 713.605 میلیون ریال و در لایحه بودجه سال آینده، 932.395 میلیون ریال برآورد شده که رشدی 31 درصدی را نشان می‌دهد. علاوه‌بر این، سهم استان زنجان از دو درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی در قانون بودجه امسال 1.29 درصد و در لایحه بودجه سال آینده 1.59 درصد برآورد شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری زنجان نیز در ادامه، سهم استان زنجان را در سال 92 از GDP(بدون نفت)، 1.08 درصد دانست و گفت: سهم استان از جمعیت کشور در همان سال 1.35 درصد بود.

«حسین امیدمقدم» افزود: شاخص RCA نیز نشان می‌دهد که کدام‌یک از بخش‌های اقتصادی هم‌اکنون در مقایسه با کل کشور دارای مزیت نسبی است. در واقع اگر این شاخص بزرگتر از یک باشد آن بخش دارای مزیت نسبی بوده و اگر کوچکتر باشد فاقد چنین مزیتی است. مثلاً ساخت ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی از شاخص مزیت نسبی 13.02 در استان زنجان برخوردار است و استان نیز رتبه 3 همین بخش را در ارزش افزوده در کشور را داراست.

وی تصریح کرد: سهم شاغلان در بخش‌های عمده کشاورزی، شکار و ماهیگیری در استان زنجان 31.6 درصد است که 26.85 درصد تولید ناخالص داخلی استان را تأمین می‌کنند. هم‌چنین سهم شاغلان در بخش‌های صنعت و خدمات استان زنجان نیز به‌ترتیب 32.5 و 35.9 درصد است که 31.44 و 40.98 درصد تولید ناخالص داخلی استان را شامل می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
افزایش سهم درآمدهای مالیاتی