فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



معرفی کانال‌های حکمی ـ فلسفی تلگرام+تعداد اعضا و نشانی


خبرگزاری فارس ـ گروه آیین و اندیشه: این روزها فضای مجازی یکی از پررنگ‌ترین ابعاد زندگی و در واقع «لایف استایل» ما را در دنیایی که بدان دهکده جهانی می‌گویند تشکیل داده است. به طوری که دارندگان گوشی‌های هوشمند، روز خود را بدون وب‌گردی و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، شب نمی‌کنند.

اما این درگیر شدن با فضای مجازی آسیب‌هایی را نیز به همراه دارد. یکی از اصلی‌ترین این آسیب‌ها، کسب اخبار و اطلاعات غلط و در نتیجه توهم علم‌آموزی و بی‌نیازی نسبت به مطالعه منابع مکتوب است.

بنابراین در استفاده از شبکه‌های اجتماعی به ویژه نرم‌افزارهای موبایلی باید نسبت به منبع منتشر کننده آن مطلب حساس بود و هر مطلبی را از هر جایی بازنشر نکرد.

در این گزارش با تمرکز بر نرم‌افزار همه‌گیر «تلگرام» تلاش داریم برخی از کانال‌های حوزه حکمت و فلسفه را که از سوی اساتید یا مؤسسات و پژوهشگاه‌های معتبر راه‌اندازی شده است، معرفی کنیم.

*پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یکی از مهمترین مؤسسات پژوهشی است که تحقیق در حوزه علوم انسانی و شاخه‌های منشعب تاریخی، فلسفه، حکمت، ادیان، دین،‌ عرفان، زبان شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی و ... را تحت پوشش داده است. از جمله مهمترین اساتید فرهنگی، اسلامی و علمی ایران نیز در این پژوهشگاه مشغول فعالیت هستند و در حال حاضر نیز حسینعلی قبادی سرپرستی این مرکز را برعهده دارد.

کانال تلگرام پژوهشگاه علوم انسانی با بیش از 1100 عضو به نشانی https://telegram.me/ihcss از سوی این پژوهشگاه راه‌اندازی شده و به انعکاس اخبار و اطلاعیه‌های پژوهشگاه، همایش‌ها و سخنرانی‌ها،‌ ارسال فایل‌های صوتی و تصاویر مختلف مرتبط با خود فعالیت‌های پژوهشگاه می‌پردازد.

*مرکز علوم انسانی اسلامی صدرا

مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا خرداد ماه سال 1387 و با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس شد. مطالعات تخصصی علوم انسانی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف انقلاب اسلامی، پرورش استعدادهای انسانی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و تلاش در راستای نقد، نوآوری و نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی از مهمترین فعالیت‌های این مرکز است که تحت نظر حجت‌الاسلام رضا غلامی اداره می‌شود.

مخاطبان این مرکز مسئولان و کارگزاران عالی رتبه نظام، دانشوران و نخبگان علمی اعم از حوزوی و دانشگاهی و نخبگان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور هستند.

کانال تازه‌تأسیس مرکز پژوهش‌های صدرا با حدود یکصد عضو به نشانی https://telegram.me/sccsr پوشش‌دهنده اخبار مرکز، کنگره علوم انسانی اسلامی و سایر فعالیت‌هایی از جمله نشریات رمز عبور، مصاحبه‌های اساتید و ... است که البته انتظار می‌رود تعداد اعضای این کانال بیش از هفتاد عضو باشد.

*مجمع عالی حکمت اسلامی

مجمع عالی حکمت اسلامی پیرو دیدار رهبری با جمعی نخبگان علوم عقلی و فضلا در سال 82 به تأکید مقام معظم رهبری ایجاد شد و جمعی از اساتید علوم عقلی در تلاش برای تأسیس مرکزی برآمدند و در سال 84 اساسنامه مرکز ایجاد و اعضای هیئت علمی تحت اشراف آیات جوادی آملی، سبحانی و مصباح یزدی مشخص شدند.

کانال حکمت اسلامی از سوی مجمع و با هدف اطلاع رسانی اخبار، همایش‌ها، برنامه‌ها، سخنرانی اساتید با بیش از 300 عضو به نشانی https:telegram.me/hekmateislami  فعال شده و خبرنامه مجمع مدتی است که به نشانی در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

*عصر اندیشه

یکی از نشریات فعال در عرصه اندیشه و علوم انسانی کشور نشریه عصر اندیشه است که به سردبیری پیام فضلی نژاد در حوزه فرهنگ و علوم انسانی فعالیت می‌کند. این نشریه بخش‌های متنوعی از جمله میزگرد، نقد و مناظره، گفت‌وگو و مقاله از اساتید مختلف ارائه و اخبار مهم اندیشه‌ای داخل و خارج را نیز پوشش می‌دهد.

کانال رسمی نشریه عصر اندیشه با 1800 عضو ب نشانی https://telegram.me/asreandisheh راه‌اندازی شده است و یکی از فعال‌ترین کانال‌های حوزه اندیشه به شمار می‌رود. در این کانال علاوه بر پوشش اخبار داخلی کشور در حوزه اندیشه، اخبار روز دنیا در این حوزه نیز پوشش داده می‌شود.

*فرهنگ امروز

کانال تلگرام مجله فرهنگ امروز امکانی برای عرضه اخبار و اطلاعاتی در باب اندیشه، دانشگاه، کتاب، پژوهش‌های علوم انسانی و ... و همین طور گزیده‌ای از مطالب ماهنامه و وب سایت فرهنگ امروز را برای اطلاع بیشتر مخاطبان منتشر می‌کند.

علاوه بر این موارد تلاش شده برخی اخبار و تحلیل‌ها و مطالبی که امکان انتشار رسمی آن در ماهنامه و سایت فرهنگ امروز وجود ندارد، از طریق کانال تلگرام به نشانی telegram.me/farhangemrooz  به اطلاع و رویت مخاطبان رسانده شود. این کانال 1500 عضو دارد.

*سخن عرفان

کانال سخن عرفان مجموعه صحبت‌ها، اندیشه‌ها، منویات،‌ اخبار و مباحث مربوط به عارفان از جمله علامه طباطبایی، علامه حسن‌زاده آملی، آیت‌الله محمد شجاعی، آیت‌الله مهندسی، آیت‌الله حسن رمضانی و ... در معرض بازدید قرار می‌دهد. کانال telegram.me/sokhanerfan توسط یکی از طلاب حوزه علمیه راه‌اندازی شده و اکنون بیش از 800 عضو دارد.

*خانه تقریب (مرکز هم‌اندیشی ادیان توحیدی)

یکی از مراکز کمتر شناخته شده در حوزه دین و اندیشه‌، مرکز هم‌اندیشی ادیان توحیدی است که به «خانه تقریب» معروف است. مدیر خانه تقریب معتقد است که این مرکز با هدف تقویت فضای همدلی و همگرایی بیشتر میان پیروان ادیان توحیدی تأسیس شده و این مجموعه اعتقاد دارد تنها راه مقابله با جبهه معاند ادیان توحیدی ایجاد فضای صلح و دوستی بر پایه مشترکات این ادیان است.

چندی است که کانال خانه تقریب با 150 عضو به نشانی https://telegram.me/religionscenter فعال شده است.

*ترجمان علوم انسانی

پایگاه اینترنتی ترجمان علوم انسانی با هدف برقراری ارتباط بین فارسی‌زبانان و دیگر زبان‌های دنیا ایجاد شده است، فعالیت‌های ترجمان در دو بخش انتشارات ترجمان علوم انسانی و سایت ترجمان تعریف می‌شود که در آن نوشتار، کتاب‌ها و گفت‌وگوها، اندیشمندان اصلی جریان‌های مهم فکری در حوزه‌های تاریخ، مکاتب فکری، علم و اجتهاد و حوزوی و .. مورد توجه قرار گرفته است.

کانال ترجمان علوم انسانی نیز به انعکاس همین نوع اخبار به نشانی https://telegram.me/tarjomaanweb با بیش از 2500 عضو فعال است.

*مجله فکری ـ تحلیلی حوزه و روحانیت

مجله فکری تحلیلی حوزه و روحانیت با عنوان «مباحثات» در حوزه تاریخ و سیره، مکاتب فکری، علم و اجتهاد، بین الملل و تشکیلات حوزوی فعالیت می‌کند. کانال این مجله با 280 عضو با نشانی https://telegram.me/mobahesatmagz فعال است.

*حکمت سیاسی اسلامی

صفحه مخصوص بحث حکمی به ویژه اندیشه‌های ملاصدرا بر اساس حکمت متعالیه و نظرات آیت‌الله جوادی آملی و سایر اندیشمندان و نظریه پردازان اسلامی به همراه اخبار حوزه سیاسی و حکمی اسلامی به نشانی https://telegram.me/Islamicpp فعال است و حدود 150 عضو دارد.

همچنین کانال گروه مجلات هم میهن به نشانی telegram.me/hammihann اخبار رسانه‌ای و نشریات علوم انسانی را با دیدگاه خاص خود منتشر می‌کند. کانال مؤسسه پرسش به نشانی  telegram.me/porseshiha نیز مجموعه فایل‌ها و سخنرانی‌های این مؤسسه را در حوزه علوم انسانی ارائه داده است.

*اساتید حکمت و فلسفه در تلگرام

علاوه بر مجلات، مؤسسات و نهادهای حکمی فلسفی، برخی اساتید این حوزه نیز دارای کانال‌های رسمی در تلگرام هستند از جمله:

کانال رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم به نشانی https://telegram.me/rezadavariardakani با 700 عضو است.که در این کانال به ارائه گزیده‌ای از یادداشت‌ها، کتاب‌ها و مصاحبه‌های مختلف خود می‌پردازد. به دلیل کثرت طرفداران مباحث داوری اردکانی، توقع این است تعداد اعضای این کانال تازه‌تأسیس روز به روز بیشتر شود.

حسن رحیم‌پور ازغدی، نظریه‌پرداز و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای کانالی رسمی در تلگرام به نشانی https://telegram.me/rahimpourazghadi  با 500 عضو است. مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی نشست‌ها  و مناظرات، تصاویر و برنامه‌ کلاس‌ها و فعالیت‌های وی در این صفحه منتشر می‌شود.

حسن عباسی، تئوریسین جبهه فرهنگی انقلاب نیز کانالی به نشانی https://telegram.me/h_abbasi با بیش از 12 هزار عضو دارد.

کانال مردمی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان نیز به نشانی https://telegram.me/panahian_com  بیش از 20 عزار عضو دارد.

مصطفی ملکیان که با نظریات شاذ و عجیب خود شناخته می‌شود، دارای کانالی به نشانی https://telegram.me/mostafamalekian با 13 هزار عضو است.

کانال «چشمه جاری» با محوریت اندیشه مرحوم علی صفایی (عین صاد) از اساتید فقید حکمت و عرفان نیز به نشانی https://telegram.me/einsad با 2300 عضو فعال است.

همچنین کانال رسمی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز به تازگی راه‌اندازی شده و با 500 عضو به نشانی  Telegram.me/khosropanahdezfuli فعال است.

 

مخاطبان گرامی خبرگزاری فارس نیز می‌توانند با مشارکت در این مبحث، کانال‌های دیگر اساتید حکمت و فلسفه و مؤسسات رسمی این حوزه را از طریق کامنت‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

 

انتهای پیام/ک

http://fna.ir/AWEUEL


ویدیو مرتبط :
معرفی رایگان کانال های تلگرام