«لاو دیاز»: ریتم فیلم ۸ ساعته «لالایی برای راز غم‌انگیز» کند نیست!


«لاو دیاز»: ریتم فیلم ۸ ساعته «لالایی برای راز غم‌انگیز» کند نیست!بانی فیلم/ لاو دیاز کارگردان بعد از نمایش فیلم هشت ساعته‌اش در فستیوال فیلم برلین، اصرار دارد که فیلم او «سینمای کند نیست، سینماست». فیلم درام تاریخی این کارگردان فیلیپینی که «لالایی برای راز غم‌انگیز» نام دارد، از ساعت ۹:۳۰ صبح در فستیوال برلین شروع به پخش کرد و ساعت ۷ شب به پایان رسید. این در حالی بود که یک وقفه یک ساعته برای صرف ناهار و رفع خستگی تماشاچیان در نظر گرفته شد.
این فیلم در بخش رقابتی اصلی حضور دارد و یکی از شانس‌های دریافت جایزه اصلی برلیناله، یعنی خرس طلایی است. دیاز امیدوار است هیات داوران به خاطر طولانی بودن این فیلم، آن را نادیده نگیرند. البته فیلم او اولین فیلمی نیست که سعی کرده در گذر یک روز کامل، توجه مخاطبان را به خود جلب کند؛ فیلم حماسی آخر‌الزمانی «تانگوی شیطان» ساخته بلا تار در سال ۱۹۹۴ هم بیش از هفت ساعت بود. این فیلم تا به امروز هم فیلم به شدت تحسین‌شده‌ای است و در وبسایت نقد راتن تومیتوز امتیاز ۱۰۰ درصد را به خود اختصاص داده است.
دیاز هم باور دارد که بدون توجه به نام‌گذاری‌ها و لیبل‌ها، می‌تواند همین کار را تکرار کند. او در کنفرانس خبری فیلمش در فستیوال برلین گفت: «به ما لیبل سینمای کند می‌زنند، اما این سینمای کند نیست، سینماست. نمی‌دانم چرا… هربار درباره سینما صحبت می‌کنیم همیشه روی طولش تمرکز می‌کنیم. این سینماست، درست مثل شعر می‌ماند، مثل موسیقی، مثل نقاشی که همه چیز در آن آزاد است، حالا چه یک بوم کوچک باشد، چه یک بوم بزرگ، یکسان است. نباید چیزی به سینما تحمیل شود».
بیانکا بالبوئرنا، تهیه‌کننده فیلم هم از فستیوال به خاطر «آزادی بخشیدن» به او و اینکه از او نخواست «طول فیلم را کم کند» تشکر کرد. فیلم «لالایی برای راز غم‌انگیز» روی نقش قدرتمندی که آندرس بونیفاسیو د کاسترو در انقلاب اواخر قرن نوزدهم فیلیپین علیه حکومت اسپانیا بازی کرد، تمرکز می‌کند و طولانی‌ترین ورودی رقابت‌کننده برای دریافت جایزه خرس طلایی در تاریخ ۶۶ ساله برلیناله است.
این فیلم روز پنج‌شنبه بازخورد مثبتی از حضار دریافت کرد و تا زمانی که فیلم به پایان رسید، هنوز بیش از نیمی از ۱۶۰۰ صندلی نمایش آن، پر بودند. مریل استریپ هم به عنوان رییس هیات داوران، در مراسم نمایش فیلم حضور داشت و به تماشای آن نشست. ۱۹ فیلم برای دریافت جایزه خرس طلایی رقابت می‌کنند.


منبع: بانی فیلم


ویدیو مرتبط :
میکس عاشقانه و غم انگیز ... از فیلم راز عشق تقدیم به ...