سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



انتقاد تند یک خبرگزاری از سیاست صدا و سیما


انتقاد تند یک خبرگزاری از سیاست صدا و سیماخبرآنلاین/ صدا و سیما به شکل آشکار و علنی به تریبون فناوری هراسی در ایران تبدیل شده است و برای انجام این ماموریت از زیر پاگذاشتن بدیهی ترین اصول تهیه گزارش و میزگرد و گفتگوی حرفه ای تلویزیونی باکی ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، سه شنبه شب مورخ 14 اردیبهشت 95 میزگردی از شبکه خبر سیما پخش شد که عملا به سه میهمان با رویکرد مخالفت با فناوری اینترنت و شبکه های اجتماعی میدان داده شد تا به مدت یک ساعت مخاطبان را با سخنان یک جانبه و اتهامات خود علیه دولت بمباران کنند.

مثلا یکی از میهمانان برنامه، مصوبات اخیر شورای عالی فضای مجازی کشور در مورد انحلال شوراهای موازی را زیر سوال برد و از تغییر کارکرد شورای فناوری اطلاعات، به عنوان ادامه فعالیت مافیای فناوری اطلاعات در ایران نام برد. او اینقدر این واژه مافیا را در این برنامه تکرار کرد که یکی دیگر از شرکت کنندگان همسوی او در این میزگرد در پایان برنامه، از این لفظ تبری جست و با آن مخالفت کرد!

اتهام وابستگی برخی از شبکه های اجتماعی به دولتهای مخاصم، اتهام وجود مافیا در حوزه فناوری اطلاعات، اعتراض به فیلتر نشدن برخی از شبکه های اجتماعی، وابسته دانستن بسیاری از مشکلات اجتماعی، بزهکاری ها جرایم، طلاق ها و جنایتها به این شبکه ها، مانند نقل و نبات در این میزگرد تلویزیونی مطرح می شد. حتی اجرا نشدن طرح هایی مانند شبکه ملی اطلاعات را به دولت منتسب کردند و تقریبا می توان گفت بدون اینکه نماینده ای از دولت در حوزه ارتباطات در این برنامه حضور داشته باشد، به شلیک مداوم و بدون وقفه اتهام به دولت در تمام مدت برنامه ادامه دادند. در این برنامه حتی یک ارتباط تلفنی با یک مقام دولتی برقرار نشد یا لازم ندانستند حتی نظر یکی از شهروندان را در خصوص بحثهایشان بپرسند و حداقل ظاهر ماجرا را حفظ کنند.

البته این اولین بار نیست که تلویزیون این گونه برنامه ها را پخش می کند، پخش برنامه های فناوری ستیز، به یک رویه در شبکه های مختلف صدا و سیما تبدیل شده است و این رسانه به گونه ای اطلاعات می دهد که گویی ریشه همه مشکلات کشور در همین فناوری های نوین رسانه ای است.

جالب ترین بخش ماجرا این بود که یکی از میهمانان برنامه که همه فناوری های نوین را به دولت های مخاصم ربط می داد خود از لپ تاپی روی میز استفاده می کرد که متعلق به همان کشور بود و در تمام مدت یکساعت برنامه تبلیغ این مدل لپ تاپ در حال پخش بود!
این در حالی است که دولت در برابر فشارهای موجود برای از دسترس خارج کردن برخی شبکه های اجتماعی محبوب ، مقاومت کرده است و در رویدادهای دو سه سال گذشته، این رسانه های جدید عملا به رسانه جایگزین در برابر رسانه های بزرگی همچون تلویزیون تبدیل شده و سرنوشت کلان کشور را تغییر داده اند. اتفاقا منتقدان دولت ، نقطه درستی را هدف قرار داده اند. آنها می دانند که علی رغم محدودیت قایل شدن برای انواع رسانه ها در ایران و محدود کردن ارتباطات میان مردم برای بحث، گفتگو و مفاهمه، این رسانه های جدید که رسانه های اجتماعی لقب گرفته اند جای خالی رسانه های مردمی را پر کرده اند .اکنون که این رسانه های نوین در حال ایفا کردن نقش واقعی خود در جامعه هستند، منتقدان دولت با انواع روش ها، از فشار در محافل تصمیم گیری گرفته تا فشار در ترببون های رسانه ای سعی دارند این رسانه ها را نیز محدود کنند.

سخنان دکتر روحانی در دو سال گذشته در باره نقش مثبت شبکه های اجتماعی در تحولات جامعه، نشان می دهد که رویکرد کلان دولت، محدود کردن این رسانه ها نیست.

هر چند هنوز باقی مانده های تفکر تندروی در برخی نهادهای تصمیم گیر و حساس حضور دارند و هنوز با صدور ابلاغیه ها وبخشنامه هایی سعی دارند روند شتابان گسترش این رسانه ها در میان مردم را کند کنند اما تجربه نشان داده که این فناوری ها به دلیل سازگار بودن با فطرت آدمی و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی، مسیر رشد و توسعه را طی خواهند کرد و فریادها و اتهام افکنی های تندروها حتی اگر از تریبون هایی مانند تلویزیون منتشر شود مخاطبی نخواهد داشت.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
انتقاد تند حاج سعید قاسمی از صدا و سیما