سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شور انتخابات در دانشگاه‌های کشور/تصویب طرح آمایش آموزش عالی


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با توجه به اینکه هفته آینده جمعه هفتم اسفندماه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان پیش رو است، دانشگاه‌ها این روزها با حضور کاندیداها و سخنرانی‌هایشان شور انتخاباتی گرفته‌اند.
* تصویب شیوه‌نامه بهره‎مندی دانش‌آموختگان برترِ فناور از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به تصویب «شیوه‌نامه بهره‎مندی دانش‌آموختگان برترِ فناور از تسهیلات خدمت نظام وظیفۀ تخصصی» گفت: این شیوه‌نامه مشتمل بر یک مقدمه، هفت ماده و شانزده تبصره، با هدف پشتیبانی از فعالیت‌های نوآورانۀ دانش‎آموختگان برترِ دانشگاهی و نیز حمایت از نهادهای فناورانه، دانش‌آموختگان برترِ فناور، به تصویب رئیس بنیاد ملّی نخبگان رسیده است و طبق شرایط مندرج در آن مشمولان می‌توانند از تسهیلات خدمت نظام وظیفۀ تخصصی بهره‌مند شوند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در ادامه با اشاره به شرایط مشمولانِ استفاده از این تسهیلات بیان کرد: چنانچه دانش‌آموخته دانشگاهی در هریک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد یا دکتری تخصصی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به فعالیت مشغول باشد، براساس مفاد شیوه‌نامه، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان، درباره فرآیند اعطای تسهیلات به مشمولان گفت: شرکت دانش‌بنیان بر اساس سهمیه تخصیص‌یافته از سوی امور شرکت‌ها و مطابق شرایط شیوه‌نامه، افراد متقاضی را به امور شرکت‌ها معرفی و فرد متقاضی، اطلاعات خود را در سامانه ثریا (سامانۀ اطلاعاتی بنیاد به نشانی  http://soraya.bmn.ir ) بارگذاری می‌کند. پس از راستی‌آزماییِ اطلاعات و ارزیابی و محاسبة امتیازِ متقاضیان، برگزیدگان نهایی به ستاد کلّ نیروهای مسلّح معرفی می‌شوند.

‌پرویز کرمی ادامه داد: مشمولان با معرفی بنیاد ملی نخبگان، دورة خدمت نظام‌وظیفة خود را، مشتمل‌بر «دورة آموزش نظامی» و «اجرای طرحی پژوهشی، فنّاورانه، فرهنگی یا مشابه‌آن»، طی و کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند و موضوع و مکان اجرای طرح‌ها بر اساس تشخیص ستادکل نیروهای مسلح تعیین می‌شود.

وی تاکید کرد: زمان دورة خدمت نظام‌وظیفه تخصصی حداقل برابر با نیمی از دورة رسمی نظام‌وظیفة سایر مشمولان هم‌تراز است که براساس مدت زمان اجرای طرح تعیین می‌شود و پرداخت حقوق دوره نظام‌وظیفة تخصصی، مطابق مقررات ستادکل نیروهای مسلح صورت می‌پذیرد.

* هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد با تقدیر از 10 نفر از اعضای هیات موسس و اولین روسای واحدهای این دانشگاه برگزار شد

در هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد، تعدادی از اسناد راهبردی دانشگاه آزاد در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، دانشجویی، مالی و ... بر روی سن محل سخنرانی سخنرانان به نمایش گذاشته شده بود.

در ابتدای مراسم کلیپی از چگونگی تاسیس دانشگاه آزاد پخش شد.

همچنین در ادامه پس از تشریح عملکرد دانشگاه آزاد و اعلام برنامه‌های آینده این دانشگاه از سوی میرزاده رئیس دانشگاه آزاد از 10 نفر اعضای هیات موسس و نخستین روسای واحدهای دانشگاه آزاد تقدیر شد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد در مراسم تقدیر از این افراد گفت: اینها افرادی هستند که در روزهای غربت، دانشگاه آزاد را تنها نگذاشتند.

پس از مراسم تقدیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به سخنرانی پرداخت و از تصویب سهم 50 درصدی این دانشگاه در حوزه آموزش عالی از سوی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خبر داد.

* طرح آمایش آموزش عالی به تصویب رسید
جلسه 76 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز سه شنبه 27 بهمن ماه به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه اعلام شد سند «زبان و ادب فارسی» پس از ارائه در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع، برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم خواهد شد.

 در ادامه جلسه، گزارشی از وضعیت فناوری‌های حمایت شده توسط ستادهای ملی ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رویکرد تجاری سازی این محصولات فناورانه ارائه شد.

بخشی از فناوری‌ های مورد اشاره در این گزارش «انرژی‌های نوپدید»، «زیست‌فناوری»، «گیاهان دارویی»، «فناوری اطلاعات» و «میکروالکترونیک» بودند.

پس از ارائه این گزارش، اعضاء خواستار تجمیع این اطلاعات و آمار ارائه شده با فعالیت‌های انجام شده در معاونت پژوهشی وزارت علوم به منظور ارائه یک تصویر جامع از وضعیت فناوری در کشور شدند.

اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، همچنین با توجه به گزارش تهیه شده در سازمان علمی فرهنگی ملل متحد «یونسکو» پیرامون وضعیت رشد علمی کشور، خواستار ارائه آمار دقیق و انعکاس صحیح پیشرفت‌های علمی کشور در این گزارش شدند.

دستور اصلی جلسه 76 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، «آمایش آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» بود که نسخه ویرایش شده این طرح که با همکاری وزارت علوم ، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و کمیسیون‌های مربوط در مجلس شورای اسلامی تدوین شده، جهت تصویب ارائه شد.

در بخشی از این طرح ضمن تأکید بر لزوم تجمیع و ادغام موسسات آموزشی عالی که تعداد دانشجویان این مؤسسات به حد نصاب معینی نمی‌رسد، ایجاد روند یکسان در جذب دانشجو و توجه به آموزش‌های مهارتی هم مورد تاکید قرار گرفته است.

پس از ارائه این پیشنهادها، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی و اجتماعی آمایش آموزش عالی، توجه به تفاوت‌های محلی و اقلیمی، نگاه متعادل و به دور از افراط و تفریط به رابطه آموزش عالی و اشتغال، نقش تحصیلات دانشگاهی در نگرش افراد به جامعه و توجه به دیپلماسی علم و فناوری به ویژه جذب دانشجوی خارجی و صادرات خدمات علمی بود.

اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین مقرر کردند، نظارت بر اجرای اسناد آمایش آموزش عالی در حوزه آموزش عالی، آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور انجام پذیرد.

 به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان جلسه کلیات طرح آمایش آموزش عالی با رای مثبت اعضاء از تصویب گذشت.

انتهای پیام/

http://fna.ir/QGPQGF


ویدیو مرتبط :
معنای آمایش علمی سرزمینی کشور