معاون اجتماعی ناجا: اعلان قرمز اینترپل برای خلبان فراری ناجا/ دلیل حذف نام خاوری از اعلان قرمز اینترپل/ جزئیات کامل گشت نامحسوس


سخنگوی نیروی انتظامی درباره سرانجام خلبان فراری هواناجای پلیس که از کشور خارج شده است، گفت: این فرد کمک‌دوم خلبان بوده و از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برده است و شنیده‌ها حاکی است که وی در حال حاضر در کشور دانمارک مستقر است.

به گزارش تسنیم، سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری صبح امروز خود با ارائه توضیحاتی در خصوص طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی اظهار کرد: نکته حائز اهمیت آن است که این طرح به هیچ وجه خرید خدمت سربازی نیست بلکه جریمه‌ای است که مشمولان غایب به‌ازای غیبت خود پرداخت می‌کنند.

*جزئیاتی از پرداخت اقساط جرایم غیبت سربازی

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: جریمه مشمولان این طرح از 10 تا 50 میلیون تومان بوده که به‌ازای هر سال بالاتر از 8 سال غیبتشان، 10 درصد به مبلغ جریمه اولیه افزوده می‌شود و متأهلین و دارندگان فرزند نیز به‌ازای هر فرزند 5 درصد از این جریمه‌شان کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به تغییرات به وجود آمده در اجرای این طرح در سال جاری گفت: با توجه به تمهیدات اتخاذ شده امسال امکان پرداخت اقساطی این جرایم به وجود آمد و مشمولان این طرح می‌توانند یک‌سوم جریمه را به‌صورت نقدی و الباقی را به‌صورت اقساط پرداخت کنند.

منتظرالمهدی اضافه کرد: همچنین به‌دنبال اقدامات انجام‌شده در این حوزه، سال گذشته 4 باند جعل، کارت معافیت و پایان خدمت در تهران و 6 باند در سایر استان‌های کشور شناسایی و منهدم شده که در جریان این اقدامات 916 نفر دستگیر شدند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر با تدابیر اتخاذ شده در طراحی کارت‌های معافیت و پایان خدمت سربازی، ضریب امنیتی این کارت‌ها به بیش از 95 درصد رسیده است.

*مسمومیت چند شهروند در جریان پخش نذری عامدانه نبود/ اعلان قرمز اینترپل برای خلبان فراری پلیس

سخنگوی ناجا در پاسخ به سؤالی در خصوص سرانجام پیگیری پرونده مسمومیت 10 نفر در جریان پخش غذای نذری در غرب تهران گفت: پیگیری‌های انجام شده نشان داد که خوشبختانه هیچ مسئله بیوتروریست در کار نبوده و شواهد موجود نشان از مسمومیت غذایی دارد.

منتظرالمهدی ادامه داد: همچنین در پیگیری‌ها مشخص شد که در این اتفاقات هیچ حرکت عامدانه‌ای وجود نداشته است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سرانجام خلبان فراری هواناجای پلیس که از کشور خارج شده است، گفت: این فرد کمک‌دوم خلبان بوده و از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برده است و شنیده‌ها حاکی است که وی در حال حاضر در کشور دانمارک مستقر است.

سخنگوی ناجا اضافه کرد: در صورت صحت اخبار رسیده مبنی بر حضور وی در کشور دانمارک، اقدامات تکمیلی برای شناسایی، ردیابی و تعقیب وی در این کشور انجام خواهد گرفت و در صورت عدم حضورش در این کشور اعلان قرمز از طریق پلیس اینترپل برای وی صادر می‌شود تا نسبت به تحت تعقیب قرار گرفتن وی در 190 کشور عضو اینترپل انجام شود.

منتظرالمهدی در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه آیا این فرد دارای اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه بوده است، افزود: هیچ اطلاعات خاصی در دسترس وی قرار نداشته است.

*جزئیاتی از سه کلیپ منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از زبان سخنگوی ناجا

سخنگوی ناجا در پاسخ به سؤالی در خصوص کلیپ‌هایی از مأموریت‌های پلیس که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، اظهار کرد: عمده کلیپ‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورند فیلم‌هایی هستند که در گذشته تهیه شده‌اند و مجدداً بازنشر داده می‌شوند، لذا اکثر اتفاقات نمایش داده شده در گذشته رخ داده است.

وی با اشاره به انتشار کلیپی از کتک خوردن پلیس در منزل یکی از متهمان گفت: در پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که متأسفانه یکی از مأمورین ما خارج از مأموریت خود به منزلی مراجعه کرده و این اتفاق به‌دنبال مراجعه وی به این منزل رخ داده است که کلیپ آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد لذا پس از بررسی موجود با این مأمور برخورد شد و وی از نیروی پلیس اخراج شد.

منتظرالمهدی همچنین در خصوص دستگیری یک زن توسط گشت امنیت اخلاقی که انتشار کلیپ آن در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت نیز ابراز کرد: این زن سارقی بود که مدتها پلیس در تعقیب وی بوده است که به‌واسطه پوشش نامناسبش توسط مأموران گشت امنیت اخلاقی بازداشت می‌شود و اتفاقات رخ‌داده در این کلیپ به‌دلیل دستگیری این سارق فراری بود.

وی درباره انتشار کلیپی از شلیک مأموران پلیس در اتوبان شهید باکری افزود: در این حادثه دو نفر سارق تحت تعقیب پلیس قرار داشتند که یکی از آنها با موتورسیکلت قصد فرار کرده بود و نفر دیگر در اتوبان شهید باکری یک خودروی مدل بالا را با تهدید چاقو و قمه به سرقت برده بود که در جریان تعقیب و گریز صورت گرفته از سوی پلیس و این سارق فیلم این عملیات در شبکه‌های اجتماعی بازنشر داده شده است.

*پاسخ پلیس به موضوع حذف نام خاوری از اعلان قرمز اینترپل

سخنگوی ناجا در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی در خصوص چرایی حذف نام خاوری از اعلان قرمز پلیس اینترپل گفت: معمولاً اعلان قرمز زمانی صادر می‌شود که مکان فرد متواری شناسایی نشده باشد ولی زمانی که مشخص شده که وی در کجا قرار دارد، قطعاً این اعلام معنای چندانی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: البته اعلان قرمز برای آقای خاوری برای تمام کشورهای دیگر دنیا پابرجاست و در صورت ورود یا خروج وی به هر یک از 190 کشور همکار با اینترپل، وی سریعاً بازداشت خواهد شد.

*جزئیات کامل گشت نامحسوس پلیس از زبان معاون اجتماعی ناجا

منتظرالمهدی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی شناسایی گشت‌های نامحسوس پلیس نیز اظهار کرد: باید توجه داشت که همان‌طور که از نام گشت نامحسوس پیدا است، اعضای این گشت به هیچ وجه به افراد در جامعه مراجعه نمی‌کنند و گزارشات خود را به‌صورت نامحسوس ارائه خواهند کرد.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه بهره‌مندی از این روش در گذشته نیز وجود داشته ولی در تهران با شیوه‌ای جدید به اجرا درآمده است، افزود: البته استفاده از ناظران نامحسوس در جامعه به ایران اختصاص ندارد و در بسیاری از کشورهای دنیا بهره‌مندی از این روش مسبوق به سابقه است، به‌عنوان مثال در کشور استرالیا اماکنی وجود دارند که روی تابلو‌های نصب‌شده در آن نوشته شده که این اماکن توسط ناظران محلی کنترل می‌شود.

منتظرالمهدی افزود: همچنین نظارت‌های این‌چنین در کشورهایی از قبیل آمریکا و انگلیس نیز وجود دارد و حتی در شهر لندن سه میلیون دوربین از 5 میلیون دوربین نصب‌شده در کشور انگلیس، رفتار آحاد جامعه را زیر نظر دارند و به‌نوعی اقدام به نظارت اجتماعی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که هدف این نظارت‌ها و گشت‌ها قانون شکنان هستند و این طرح‌ها روشی برای نظارت هرچه بیشتر اجتماعی است.

سخنگوی ناجا با تأکید بر اینکه گشت‌های نامحسوس پلیس به هیچ وجه به‌صورت محسوس عمل نمی‌کنند و مراجعه‌ای به مردم نخواهند داشت، گفت: این افراد از پرسنل مجرب پلیس هستند که ضابط قضایی بوده و هیچ حقوقی نیز به‌ازای نظارت خود دریافت نمی‌کنند.

منتظرالمهدی در تشریح فعالیت این گشت‌ها عنوان کرد: سرقت و زورگیری، پخش مواد مخدر، حرکات خطرآفرین خودروها، مزاحمت برای نوامیس و مواردی که موجبات جریحه‌دار شدن عفت عمومی می‌شوند از جمله مواردی است که اعضای این گشت به‌محض مشاهده آن موضوع را با ارسال پیامکی به سامانه داخلی پلیس اعلام می‌کنند و پس از اعلام، مرکز ایجاد شده برای بررسی موضوع اقدام به بررسی دقیق گزارشات ارسال شده خواهد کرد که در صورت ضرورت مداخله آنی، سریعاً موضوع به گشت‌های پلیس همجوار محل مورد نظر اعلام شده تا هرچه سریعتر در محل حاضر شوند.

وی ادامه داد: البته ارسال این پیامک‌ها تنها به‌عنوان یک گزارش قلمداد شده و در صورت متقن بودن اطلاعات داده شده اقدامات تکمیلی انجام می‌شود.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه این نظارت‌های اجتماعی باعث مؤثرتر شدن اقدامات پلیس می‌شود، گفت: نسبت تعداد نیروهای پلیس به‌ازای هر هزار نفر در دنیا 7 تا 9 نفر است و این درحالی است که این نسبت در کشورمان 3.5 نفر بوده و از این رو باید روش‌های دیگری را برای مؤثرترشدن اقدامات انجام داد.

وی با اعلام اینکه پلیس در اجرای هر طرحی به‌دنبال اخذ نظرات خبرگان و اندیشمندان در حوزه مربوطه است، افزود: ما معتقدیم که اثرگذاری بهینه در هر طرحی مستلزم اخذ نظرات خبرگان و اندیشمندان آن حوزه است و ما در خصوص این طرح نیز حتماً نظرات صاحب نظران در این حوزه را دریافت خواهیم کرد و در صورت نیاز تغییراتی در اجرای این طرح انجام می‌دهیم.

*پلیس به‌دنبال عامل انتشار کلیپ قرآن‌سوزی در شبکه‌های اجتماعی

منتظرالمهدی در ادامه نشست در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص انتشار کلیپ قرآن‌سوزی توسط یک جوان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی گفت: به‌دنبا&a


ویدیو مرتبط :
اعلام محل دقیق زندگی "خاوری" به اینترپل!