سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ریاست‌جمهوری ترامپ چه معنایی برای کشورهای خلیج فارس دارد؟


ریاست‌جمهوری ترامپ چه معنایی برای کشورهای خلیج فارس دارد؟اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

تقریبا احتمال رییس‌جمهور شدن دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بسیار زیاد به نظر می‌رسد. این یعنی او ژانویه آینده چهل و پنجمین رییس‌جمهور ایالات متحده می‌شود. اما ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ چه معنایی برای کشورهای ثروتمند نفتی حوزه خلیج فارس خواهد داشت؟
رهبران پایتخت‌های خلیج فارس، همانند رهبران کشورهای دیگر در سراسر جهان، انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده را دنبال می‌کنند. بیش از همه اما این شش کشور به‌شدت به امریکا تکیه دارند و به حفظ روابط با ایالات متحده متمایل هستند. ماه مه‌گذشته، باراک اوباما رییس‌جمهور این کشور در دیدار با رهبران خلیج فارس، به آنها وعده داد که جانشین او در کاخ سفید تعهد سپر آهنی برای امنیت این کشورها را ادامه خواهد داد.
اما نظرات دونالد ترامپ در مورد کشورهای حوزه خلیج فارس کمتر اطمینان بخش بوده است. او در اظهارات گسترده درباره عربستان سعودی، در ماه آگوست ٢٠١٥ گفت که او طرفدار بزرگ عربستان نیست و ایالات متحده بیش از حد برای این کشور هزینه پرداخته است. ترامپ پیش بینی کرد: «عربستان سعودی به سوی دردسر بزرگ می‌رود و خیلی زود آنها نیازمند کمک خواهند بود... ما هیچ چیزی برای این کار نداریم. آنها خودشان روزانه یک میلیارد دلار درآمد دارند.» او افزود: « دلیل اصلی رابطه ما با عربستان این بود که ما به نفت نیاز داشتیم. اما اکنون ما به نفت خیلی نیاز نداریم.»
پیرو این اظهارات، در ماه دسامبر گذشته نیز وقتی ترامپ خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده شد، رهبران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از افزایش لفاظی‌های خصمانه، نژادپرستانه و ضد انسانی علیه پناهندگان به‌طور کلی و مسلمانان به‌طور خاص اعلام کردند. تعدادی از بازرگانان خلیج فارس، از جمله شاهزاده سعودی ولید بن طلال و دبی و مالک املاک و مستغلات خلف الحبوتر، اخیرا علنا از دونالد ترامپ انتقاد کرده و هشدار دادند که ریاست‌جمهوری ترامپ موجب می‌شود شورای همکاری خلیج فارس سرمایه‌گذاری‌های خود از ایالات متحده را خارج کنند.
با وجود این هشدارها، ممکن است برخی همگرایی بین مواضع کشورهای حوزه خلیج فارس و دونالد ترامپ درباره ایران وجود داشته باشد. شورای همکاری خلیج فارس، به جز عمان، با وجود استقبال از توافق هسته‌ای ایران، به مذاکره برای لغو آن ادامه می‌دهند. از نظر رهبران خلیج فارس، در مذاکرات هسته‌ای فرصت برای وادار کردن ایران برای خودداری از دخالت در امور کشورهای عربی از دست رفت. ممکن است دونالد ترامپ و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران یک دیدگاه داشته باشند. دونالد ترامپ در یک مصاحبه رادیویی در سپتامبر گذشته، توافق هسته‌ای ایران را به عنوان یک چیز وحشتناک و خنده‌دار به انتقاد گرفت و گفت: «این یکی از بی‌کفایت‌ترین قراردادهایی بوده که من دیده‌ام» و افزود: «من هرگز معامله‌ای چنان یک طرفه ندیده‌ام در زندگی‌ام. » با این حال، اظهارات دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی ممکن است به‌طور قابل توجهی با اظهارات او در مقام رییس‌جمهور متفاوت باشد. با وجود انتقاد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، او می‌گوید احتمالا با پوتین دوستان خوبی خواهند بود.
دونالد ترامپ تا به حال چندبار لحن خود را درباره عربستان تغییر داده است. او در یک سخنرانی در ماه ژوئن گذشته، گفت: «من عاشق عربستان سعودی هستم... هرچند که آنها مشکلاتی دارند. » ترامپ ادامه داد: «عربستان سعودی بدون ما از بین رفته بود. آنها بدون ما از بین می‌روند. » این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد چرا کشورهای حوزه خلیج فارس ممکن است یک فرد بیشتر قابل پیش بینی، مانند هیلاری کلینتون را به ترامپ ترجیح دهند.
یکی دیگر از نگرانی‌ها برای شورای همکاری خلیج فارس فقدان اطلاعات کامل و اساسی ترامپ درباره بازیگران منطقه‌ای است. او صادقانه می‌گوید که اطلاعات کمی در مورد حسن نصرالله، حزب‌الله و دیگر افراد دارد. او ادعا کرده زمانی که در کاخ ریاست‌جمهوری قرار گرفتم همه آنها تغییر خواهند کرد.
موضع ترامپ در مورد سوریه هم برای شورای همکاری خلیج فارس نامشخص است. در اکتبر گذشته، ترامپ از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست که یک تکه بزرگ از زمین در سوریه را در اختیار گرفته و یک منطقه امن بسازند. در ماه فوریه، او موضع خود را تغییر داد و گفت: «من یک منطقه امن (در سوریه) خواهم ساخت. هزینه آن را کشورهای حوزه خلیج فارس باید بپردازند. اما موضع ترامپ درباره مصر، یکی دیگر از مسائل مهم در سیاست منطقه‌ای، تا حد زیادی در راستای اهداف شورای خلیج فارس بوده است.
شش کشور شورای همکاری خلیج فارس‌اند که به تازگی خودشان گام‌هایی برای تشدید امنیت داخلی برداشته‌اند. برای آنها، احتمالا تغییر در واشنگتن در ٢٠ ژانویه سال ٢٠١٧، یک تغییر ناخوشایند خواهد بود.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: اعتماد


ویدیو مرتبط :
‫ریاست جمهوری ترامپ چالشی برای اروپا‬‎