سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وضعیت قدرت خرید مردم بدتر شد/ قیمت انواع کالاهای مصرفی در بازار


وضعیت قدرت خرید مردم بدتر شد/ قیمت انواع کالاهای مصرفی در بازارمهر/ دولت تا این لحظه از سال نتوانسته رکود را از تولید جدا کند، ضمن اینکه تورم هم سایه سنگینش را بر سر کالاهای مصرفی پهن کرده است وکالاها بدون استقبال مشتریان، گران‌تر از قبل روانه بازار می‌شوند.


۵۷ روز از آغاز سال نو می‌گذرد. دولت یازدهم سال قبل را سال رونق و شکوفایی اقتصادی نامگذاری کرده بود؛ وعده‌ای که البته به دلایل مختلف محقق نشد و تحقق آن به امسال موکول شده است.

به گفته دولتمردان، اکنون چند ماهی هست که تحریم‌ها برطرف شده است اما گویا باز هم دولت، برنامه‌ مشخصی در عمل برای اقتصاد ندارد. اگر هم برنامه‌ای باشد، تنها روی کاغذ و در جلسات مطرح می‌شود و نتایج عملیاتی در اقتصاد ندارد. به هر حال، همه چیز دست به دست هم داده تا دولت یازدهم، اقتصاد ایران را با همان شرایط گذشته پیش ببرد.

اکنون اما مردم، دیگر به آمارهای کاهش تورم دولت اعتماد ندارند. شاید البته ادبیات دولت با ادبیات آنها متفاوت است و آنچه که مردم از تورم می‌بینند، چیزی جز گرانی نیست و آنچه که دولت از تورم می‌بیند، اعداد و ارقامی است که بر روی کاغذ و در آمارهای دولتمردان کاهش یافته است. تولیدکنندگان هم گلایه دارند که هنوز رکود تورمی دست از سرشان برنداشته و اگر تلاش‌ها و دست و پا زدنهای خودشان برای فروش کالا نباشد، دولت دردی از آنها دوا نمی‌کند و برنامه‌ای هم برای خروج این واحدهای تولیدی از رکود تورمی که روز به روز مزمن می‌شود، ندارد.

اما هر چقدر هم که دولت بگوید تورم را کاهش داده و امسال قرار است تک رقمی کند، آنچه که سیاهه دخل و خرج مردم و کارمندان نشان می‌دهد، چیزی جز این است که قیمتها بالا رفته و آنها توان خرید گذشته را ندارند و حال تولیدکنندگان هم می‌گویند که کالاهایشان بیشتری باقی می‌ماند و اگر خودشان فکری برای فروش با روش‌های جذاب نداشته باشند، هیچگونه تحرک دیگری به واسطه دولت و سیاستگذاری‌های دولتی، در بازار وجود ندارد.

تولیدکنندگان می‌گویند قیمت‌ها در شرایطی بالا رفته است که حقوق و دستمزد کارگران افزایش یافته و وام‌های بانکی و بهره‌هایی که شبکه بانکی از تولید می‌گیرد، خود به خود هزینه‌ها را افزایش داده است، بنابراین اگر تولیدکننده بخواهد قیمت را بالا نبرد، با ضرر و زیان مواجه می‌شود و اگر هم قرار باشد که قیمت را افزایش دهد، باید در کنار آن اقداماتی انجام دهد که مصرف‌کنندگان همان اندک کالایی که خرید می‌کنند را هم از سبد مصرفی خود حذف نکنند.

در عین حال، تولیدکنندگان از شگردهای همتایانشان در بخش تولید می‌گویند که برخی تولیدکنندگان، قیمت‌ها را افزایش داده‌اند تا بلکه این قیمت برای مصرف‌کننده جا بیفتد اما برای کوتاه مدت قیمت‌ها را با تخفیف‌های ویژه عرضه می‌کنند تا کالا با همان قیمت قبلی به دست مصرف‌کنندگان برسد و آنها خللی در خریدها وارد نکنند ولی بعد از گذشت مدتی، باز هم کالا را با قیمت جدید عرضه می‌کنند. به هرحال مردم باید حساب دخل و خرج خود را داشته باشند و بر همین اساس هم، رفتار خود در حوزه خرید کالاها را رقم می‌زنند.

قیمت انواع کالاهای مصرفی در بازار

گوشت قرمز
بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد قیمت هر بسته دو کیلوگرمی ران گوساله ۶۷ هزار و ۸۳۰ تومان، گردن گوساله یک کیلویی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان، چرخ کرده گوساله یک کیلویی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان، خورشتی گوساله ۸۰۰ گرمی ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان و ران گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۴۲ هزار و ۹۱۰ تومان است. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت آبگوشتی گوسفندی ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان، فیله گوسفند ۶۶ هزار و ۷۲۰ تومان، ماهیچه گوسفندی ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان است.

مرغ
قیمت هر بسته ۱۸۰۰ گرمی ران و سینه مرغ ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان، فیله مرغ ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان، فیله مرغ یک کیلویی ۶۵۴۰ تومان، جوجه کباب بی‌استخوان ۱۵ هزار تومان و مغز ران ۱۸۰۰ گرمی ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان است.

تخم‌مرغ
بر اساس گزارش‌های میدانی از بازار قیمت هر بسته ۳۰ عدد تخم‌مرغ ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و هر بسته شش عددی ۳۲۰۰ تومان است.

پنیر
قیمت هر بسته ۴۰۰ گرمی پنیر خامه‌ای ۶۵۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه فتا ۳۰۰ گرمی ۳۶۰۰ گرمی، پنیر تازه محلی ۵۰۰ گرمی ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و پنیر گوسفندی تبریزی لیقوان ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

ماست
قیمت هر ماست ۱۵۰۰ گرمی پروبیوتیک با ۱.۵ درصد چربی ۵۳۵۰ تومان، ماست ۱۴۰۰ گرمی ۶ درصد چربی ۵۵۰۰ تومان، ماست سون ۲۲۰۰ گرمی ۵ درصد چربی ۸۵۰۰ تومان و ماست خیار ۷۵۰ گرمی ۴۰۵۰ تومان است.

شیر
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار مهر قیمت هر بطری ۲.۱ درصد چربی و ۹۴۶ سی‌سی ۲۴۰۰ تومان، شیر تتراپک ۱۲۵ سی‌سی با ۱.۵ درصد چربی ۶۰۰ تومان، شیر پاستوریزه ۹۰۰ گرمی با ۳ درصد چربی ۲۳۰۰ تومان و شیر نایلونی ۸۵۰ سی‌سی با ۲.۵ درصد چربی ۱۵۰۰ تومان است.

برنج
قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج پرمحصول ۷۲ هزار تومان، کیسه ۵ کیلویی برنج طارم دم سیاه ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج شیرودی ۱۰ کیلویی ۱۰۸ هزار تومان، برنج طارم فریدون‌کنار ۱۰ کیلویی ۱۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین هر کیسه ۵ کیلویی برنج هاشمی دودی ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کیسه ۱۰ کیلویی برنج رمضانی به قیمت ۱۰۸ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

روغن نباتی
قیمت هر بطری روغن مایع ۱۳۵۰ گرمی آفتابگردان ۷۴۱۰ تومان، روغن جامد ۳۸۰۰ گرمی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، روغن سبوس برنج دو لیتری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، روغن مایع ۸۱۰ گرمی آفتابگردان ۴۹۰۰ تومان، روغن کنجد ۱.۵ لیتری ۳۸ هزار تومان و روغن مایع مخلوط ۸۱۰ گرمی نیز ۴۰۵۰ تومان نیز در بازار به فروش می‌رسد.

حبوبات
بررسی‌های میدانی در بازار حکایت از آن دارد که هر بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا چیتی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان، لپه ۹۰۰ گرمی ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۹۰۰ گرمی ۸۵۰۰ تومان، عدس ۹۰۰ گرمی ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و نخود ۹۰۰ گرمی ۹۹۹۰ تومان است. همچنین هر بسته ۹۰۰ گرمی لپه نیز به قیمت ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و نخود و لوبیا سفید ۹۰۰ گرمی ۸۴۰۰ تومان عرضه می‌شود.

قند و شکر
قیمت هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی با برندهای مختلف بین ۲۴۰۰ تومان تا ۳۳۰۰ تومان در نوسان است ضمن اینکه قند شکسته ۷۰۰ گرمی نیز ۳۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد.



منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
گزارش میدانی از قیمت کالاهای اساسی در بازار