فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نُت های چكناواریان بر روی بوم نقاشی به نمایش در می آید


به گزارش روز سه شنبهٔ گروه فرهنگی ایرنا، به نقل از روابط عمومی خانه‌ٔ هنرمندان ایران، نمایشگاه نقاشی‌های لوریس چكناواریان، آهنگساز برجستهٔ موسیقی ایران، با عنوان «موسیقی روی بوم» دوشنبه، 30 فروردین ماه، ساعت 17 در نگارخانهٔ استاد ممیز خانه‌ٔ هنرمندان ایران گشایش می‌یابد.
در این نمایشگاه، 30 اثر نقاشی با تكنیك اكریلیك روی بوم، همراه با نمایش فیلم از اثرهای استاد لوریس چكناواریان در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.
لوریس چكناوریان، آهنگساز و رهبر اركستر نامدار ایران، سال 1316 در بروجرد به دنیا آمد. او تحصیلات موسیقی خود را از سال 1332 در هنرستان عالی موسیقی آغاز كرد. مدتی بعد به وین عزیمت كرد و تا سال 1340 در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری اركستر اشتغال داشت.
وی سپس به ایران بازگشت و ضمن تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوتهٔ تهران، تصدی صداخانهٔ ملی هنرهای زیبای كشور را عهده دار شد. چكناواریان در اواخر سال 1342 رهسپار اتریش شد و در سالزبورگ كار آهنگسازی را ادامه داد.
این رهبر اركستر دو سال بعد به آمریكا رفت و چندین سال در دانشگاه میشیگان به ادامهٔ تحصیل در رشته‌های آهنگسازی و رهبری اركستر پرداخت. وی در سال 1349 به ایران بازگشت و افزون بر برگزاری كنسرت‌هایی با اركستر سمفونیك تهران، اركستر مجلسی، اركستر تلویزیون ملی ایران و ...، ارهای پر شماری آفرید كه بیش تر آن ها در تالار رودكی سابق (وحدت فعلی) اجرا شد.
چكناواریان در سال 1351 به رهبری اركستر اپرای تهران منصوب شد. وی پس از انقلاب در ارمنستان اقامت گزید و در ایروان به فعالیت‌های هنری خود ادامه‌ داد. در كارنامهٔ كاری چكناواریان، آهنگسازی فیلم هم دیده می‌شود. موسیقی فیلم‌هایی چون تنگسیر (امیر نادری)، من ایران را دوست دارم (خسرو سینایی)، پرتو یك حماسه (منوچهر طیاب)، بیتا (هژیر داریوش) و بشارت منجی (نادر طالب‌زاده) از جمله اثرهای چكناوریان در حوزهٔ موسیقی فیلم است.
چكناواریان از سال 1989 تا 2000 رهبری اركستر فیلارمونیك ارمنستان را برعهده داشت و بیش تر در ارمنستان به سر می‌برد. وی به مدت سه سال نیز برای اجراهای خیریه با این اركستر در وین بود. اواسط دههٔ هفتاد او به ایران آمد و در اجراهای گوناگونی رهبر مهمان اركستر سمفونیك تهران بود.
نمایشگاه نقاشی‌های لوریس چكناواریان با عنوان «موسیقی روی بوم» تا پنجم اردی بهشت ماه برپا است و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه از ساعت 14 تا 21 به نگارخانهٔ استاد ممیز خانه‌ٔ هنرمندان ایران مراجعه كنند.
فراهنگ**3067**1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
یکی دیگه از نقاشی های من روی بوم