سفر چهارمین هیات تجاری ایتالیا به ایران؛ هشتم و نهم آذر


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ایتالیا، از سفر چهارمین هیات تجاری ایتالیا به ایران و برگزاری همایش بزرگ تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور در روزهای هشتم و نهم آذرماه خبر داد.

احمد پورفلاح در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ایسنا، با اشاره به نقش ممتازی که ایتالیا پیش از افزایش تحریم‌ها، در روابط تجاری ایران ایفا می‌کرد، افزود: این کشور در اتحادیه اروپا نخستین شریک تجاری ما بود و در حالتی استثنایی، تراز تجاری دو کشور به نفع ایران مثبت بود.

وی ادامه داد: در شرایطی که تراکنش مالی ایران و ایتالیا در آن دوران به سالیانه هفت میلیارد یورو نیز رسیده بود، در حال حاضر به حدود 1.4 میلیارد یورو کاهش یافته و اکنون دو کشور برای جبران این امر تلاش می‌کنند.

رئیس اتاق ایران و ایتالیا، تاکید کرد: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، ایتالیا در میان کشورهای اروپایی بهترین ارتباط را با ایران داشته و در روابط تجاری خود تا جایی که میسر بوده به مسائل سیاسی بی‌اعتنایی کرده، در نتیجه حق خود می‌داند که در دوران پساتحریم به جایگاه پیشین در اقتصاد کشور بازگردد.

به گفته پورفلاح، ایتالیا در شکل‌گیری بسیاری از صنایع ایران از جمله نساجی، چرم، لوازم‌خانگی و موادغذایی نقش داشته و در دوران گسترش تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌ها ناچار شدند قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز خود را از طریق واسطه‌ها و با قیمت بالاتر اما کیفیت پایین‌تر تامین کنند.

صنایع متنوع در هیاتی 300 نفره

این فعال اقتصادی بیان کرد: با توجه به تعلیق تحریم‌ها در آینده نزدیک، هیات‌های تجاری متعددی از کشورهای مختلف به ایران سفر کرده‌اند که در این میان ایتالیا نیز تاکنون سه گروه را روانه کشور کرده و هفته آینده نیز میزیان چهارمین هیات هستیم.

رئیس اتاق ایران و ایتالیا افزود: نمایندگان 300 بنگاه اقتصادی ایتالیایی هشتم و نهم آذرماه به تهران سفر می‌کنند و ضمن دیدار با مقامات دولتی و همتایان خود در بخش خصوصی، در همایش بزرگ تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور حضور می‌یابند ضمن آن که بازدید از ایران‌خودرو، مپنا و موسسه محک نیز در برنامه آنها گنجانده شده است.

وی ادامه داد: در این هیات تجاری، ترکیب متنوعی از فعالان اقتصادی از جمله تولیدکنندگان ماشین‌آلات ویژه صنایعی چون چرم و کفش، نساجی، سنگ، کاشی و سرامیک و همچنین بنگاه‌های فعال در حوزه محیط‌زیست، انرژی، پزشکی، دارو و بیوشیمی، خودرو، مصالح ساختمانی، کشاورزی، بسته‌بندی، لوله و مواداولیه پلاستیکی حضور دارند.

به گفته پورفلاح شرکت‌های ایرانی برای حضور در این همایش و دیدار با همتایان ایتالیایی خود باید هماهنگی‌های لازم را با اتاق مشترک انجام دهند.

امکان بازگشت ایران به تجارت بین‌المللی

رئیس اتاق ایران و ایتالیا ضمن ابراز خوشبینی نسبت به نتیجه رفت و آمد هیات‌های تجاری، اظهارکرد: در چنین رویدادهایی تبادل اطلاعات به خوبی صورت می‌گیرد و دو طرف نسبت به ظرفیت‌های همکاری خود آگاه می‌شوند.

این فعال بخش خصوصی گفت: اگر هیات‌های تجاری به صورت تخصصی و در چند رشته مشخص به کشور سفر کنند و جلسه‌هایی با حضور تشکل‌ها و اتحادیه‌های مربوط به هر صنعت تشکیل شود، نتایج کاربردی‌تری به دست می‌آید اما در شکل فعلی نیز خالی از فایده نیست.

پورفلاح تاکید کرد: در بازارهای ایران فرصت‌های مطلوبی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد و رفت‌وآمد هیات‌های تجاری متعدد نشان‌ می‌دهد که ایران می‌تواند در دوران پساتحریم به دنیای تجارت بین‌المللی بازگردد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سفر هیات تجاری ترکیه به شیراز