سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معاون وزیر جهاد کشاورزی: سدسازی در کشور باید متوقف شد


علیمراد اکبری روز شنبه در مراسم آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت کشاورزی در اصفهان با اشاره به راهبردهای بخش مدیریت آب کشاورزی افزود: یکی از این راهبردها، توقف طرح های سدسازی است و ما از مجلس و وزارت نیرو می خواهیم که در این جهت گام بردارند.
وی با تاکید براینکه دوران سدسازی در کشور پایان یافته است، اظهار کرد: سدسازی در جهت توسعه افقی در کشاورزی است که امروزه معنایی ندارد و دوران برداشت آب از چشمه ها و رودخانه ها به پایان رسیده است.
به گفته وی، لازم است هزینه های سدسازی وارد بخش مدیریت مصرف آب شود.
اکبری همچنین توقف انتقال آب بین حوضه ای مگر برای شرب، توقف توسعه طرح های برقابی و مسدود کردن چاه های فاقد برنامه را از دیگر راهبردهای مدیریت آب کشاورزی خواند و گفت: در بخش مدیریت مصرف نیز باید به تشکل های مردمی اختیارهایی را واگذار و برای چاه ها کنتور هوشمند نصب کرد و به دنبال کاهش ضایعات مواد غذایی و ترویج بهبود الگوی غذایی بود.

*** خاک کشاورزی مغفول مانده است***
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه خاک کشاورزی، مغفول و فقط نامی از آن باقی مانده است، گفت: موضوع خاک در پنج تا 10 سال آینده به معضل تبدیل می شود.
وی میزان فرسایش خاک در کشور به ازای هر هکتار را 17 تن اعلام و اضافه کرد: سالانه دو میلیارد تن فرسایش خاک داریم که ارزشی حدود 56 میلیون دلار دارد.
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه برای حل این مشکل گفت: بر اساس این برنامه سالانه باید دو و نیم میلیون هکتار از اراضی کشور بهبود یابد.
وی با تاکید براینکه هرگونه برنامه ریزی بدون توجه به خاک معنا ندارد، تصریح کرد: از 165میلیون هکتار اراضی کشور حدود 75 میلیون هکتار خاک است که بخشی از آن نیز به دلیل شوری یا موارد دیگر قابل استفاده نیست.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی همچنین میزان سطح زیر آبیاری تحت فشار در کشور را یک میلیون و 435 هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: حدود 652 هزار هکتار از اراضی سنتی، تجهیز و نوسازی شده است.

*** وضعیت فاجعه بار ایران در برداشت از آب های تجدیدپذیر***
وی با تاکید براینکه منابع آب کشور از سال 78 تاکنون وضعیت خوبی ندارد، گفت: ایران با 74 درصد برداشت از آب های تجدیدپذیر از نظر شاخص برداشت کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل متحد در وضعیت فاجعه بار قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: میزان مطلوب شاخص برداشت برای آب های تجدیدپذیر 10 درصد و برای وضعیت فاجعه بالای 60 درصد است.
اکبری، میزان استحصال آب از منابع مختلف را 52.4 درصد از چاه ها، 20.9 درصد از چشمه ها، 17.4 درصد از آب های سطحی و 9.3 درصد از قنوات اعلام و تصریح کرد: اکنون حدود 800 هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که نیمی از آنها غیرمجاز است.
وی با بیان اینکه عده ای به غارت آب روی آورده اند، افزود: اگر جلوی چاه های غیر مجاز گرفته شود، بسیاری از مشکل های آبی ما حل می شود.
وی به احتمال وقوع فجایع زیست محیطی و زیرساختی به دلیل نشست دشت ها اشاره و اظهار کرد: 300 دشت از 609 دشت ما در وضعیت فوق بحرانی قرار دارد که بیشتر آنها در دو استان خراسان رضوی و همدان واقع است.

*** آب کشاورزی اصفهان از طریق لوله کشی از سد تامین شود***
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به دشت های حاصلخیز شرق اصفهان اشاره و تصریح کرد: خاک این دشت ها در کشور منحصر به فرد است.
وی بهترین راه برای حل مشکل منابع آب کشاورزی اصفهان را انتقال آب با لوله از سد اعلام و اضافه کرد: این طرح در سیستان اجرا شده و موفقیت آمیز بوده است.
وی با بیان اینکه پرت آب در زاینده رود نیز زیاد است، اظهار کرد: می توان با برنامه مدون مانند سیستان چنین طرحی را اجرا کرد.
اکبری در باره جاری بودن آب در شهر اصفهان نیز گفت: برای این موضوع نیز می توان نرسیده به شهر اصفهان، مقداری آب را برای زیباسازی و بحث گردشگری آن رها کرد.
وی وعده داد که این طرح از سوی وزارت جهاد کشاورزی در شورای عالی آب کشور مطرح شود.
چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت کشاورزی اصفهان(ماشین آلات، ادوات و تجهیزات وابسته) از هفتم تا دهم آذر امسال با 94 مشارکت کننده از استان های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، فارس، قم، گلستان، مازندران، همدان و یزد و همچنین مشارکت کنندگانی از کشورهای ایتالیا و چین در 9 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برپاست.
ت/6027/3011

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
قرآن خوانی وزیر جهاد کشاورزی