سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اسپیس اکس یکشنبه آینده بار دیگر مرحله اول راکت فالکن ۹ را فرود می‌آورد


spacex-reusable-rocket-test

به گزارش رسانه‌ها، اسپیس اکس قصد دارد یک فرود زیبای دیگر را روز یکشنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) اجرا کند. این شرکت خصوصی پرواز فضایی قصد دارد مرحله اول راکت دومرحله‌ای فالکن ۹ خود را پس از پرتاب ماهواره مشاهدات زمینی جیسون ۳ روز یکشنبه از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ کالیفرنیا، بازگردانده و در اقیانوس آرام روی عرشه یک کشتی بدون سرنشین بنشاند.

این خبر ابتدا در توییتر توسط خبرنگار فضایی به‌نام چارلز لوریو منتشر شد و متعاقباً‌ توسط ان‌بی‌سی نیوز تأیید شد.

اسپیس اکس هم‌اکنون مدتی است که موفق به فرود مرحله اول راکت فالکن ۹ شده است. روز ۲۱ دسامبر (یکم دی به‌وقت‌تهران) طی مأموریت پرتاب ۱۱ ماهواره مخابراتی شرکت ارب‌کام، این شرکت مرحله اول راکت فالکن ۹ را در پایگاه کیپ کاناورال سالم به زمین نشاند. ارتفاع مرحله اول راکت ۷۰ متر و قطر آن ۳/۷ متر است.

اسپیس اکس در سال گذشته‌ دو بار تلاش کرده بود که مرحله اول راکت را روی عرشه کشتی بنشاند اما هردو تلاشش ناکام ماند. هر دو بار راکت با سرعت بیش‌ازاندازه به عرشه خورد و منفجر شد.

این فرودها، در راستای تلاش اسپیس اکس برای توسعه راکت‌های قابل بازیافت کامل و سریع است. این فناوری به گفته ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس اکس، می‌تواند هزینه پرتاب‌های فضایی را تا ۱۰۰ برابر کاهش دهد. چنین کاهش‌های چشمگیری در قیمت به گفته او می‌تواند مسکونی سازی مریخ را امکان‌پذیر کرده و به یک واقعیت بدل کند.

ماهواره جیسون ۳ که قرار است روز یکشنبه ۲۷ دی پرتاب شود، طراحی شده که با دقت بسیار بالایی تغییرات جهانی سطح دریاها را اندازه بگیرد و به محققان کمک کند که درک بهتری از اثرات تغییرات اقلیمی در حال رخ دادن به دست آورند. مشاهدات این ماهواره به مجموعه اطلاعاتی اضافه خواهد شد که از شروع مأموریت TOPEX/Poseidon در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و تا به امروز به اطلاعات آن اضافه می‌شود.

ostm__1

مأموریت جیسون ۳ یک مأموریت مشترک بین سازمان ملی اقیانوسی و اتمسفری آمریکا و سازمان ماهواره‌های هواشناسی اروپایی (EUMETSAT) و آژانس‌ فضایی فرانسه (CNES) و ناسا است.

Space

لینک کوتاه

Closeبرای امتیاز دهی به این مطلب، لطفا وارد شوید: برای ورود کلیک کنید


ویدیو مرتبط :
دومین تلاش اسپیس اکس برای فرود مرحله اول راکت