سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خوشرو: درباره هیچ موضوعی بغیر از هسته ای مذاکره نکردیم


خوشرو: درباره هیچ موضوعی بغیر از هسته ای مذاکره نکردیم

خبرآنلاین/ سفیر ایران در سازمان ملل گفت: ما از ابتدا هم گفته بودیم گفتگوی ما در خصوص برجام محدود به مسئله هسته ای است و البته آمریکایی ها هم این را گفته بودند

غلامعلی خوشرو در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد: راه حل بحران سوریه دست برداشتن طرف های غربی از زیاده خواهی و کنار گذاشتن راه حل نظامی و توجه به راه حل های سیاسی است.

در ادامه مشروح گفتگوی خبرآنلاین با خوشرو را می خوانید.

بعد از چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که یا ایران را تحریم می کرد و یا محدودیت های شدید بر کشور وضع می کرد، قطعنامه ۲۲۳۱ نخستین مورد پس از حدود یک دهه بود که شورای امنیت سازمان ملل متنی علیه ایران به تصویب نرساند. فضای کلی سازمان ملل پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ چگونه بوده است؟

پس از حصول توافق وین و همچنین تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ جو بسیار مثبتی در سازمان ملل و همچنین ابعاد جهانی نسبت به ایران ایجاد شد و ایران به عنوان کشوری مستقل و برخوردار از مقاومت ملی که در عین حال اهل گفتگو و دیپلماسی هم هست مورد توجه جهانیان قرار گرفت. پس از این دو اتفاق یعنی توافق وین و قطعنامه ۲۲۳۱، هم گروه های اقتصادی و همچنین مقامات سیاسی فراوانی از کشورهای مختلف جهان به تهران سفر کردند تا بتوانند موقعیت اقتصادی ما را برای سرمایه گذاری رصد و ارزیابی کنند. در واقع مهمترین اتفاقی که پس از ۲۲۳۱ افتاد شکسته شدن فضای امنیتی سازی علیه ایران بود و ما شاهد بودیم کشورهای مختلف و هیئت های گوناگون تجاری برای همکاری های اقتصادی با ایران پیشگام شدند و این روند همچنان هم ادامه دارد.

یکی از نگرانی هایی که در این رابطه وجود دارد مسئله چگونگی حضور این کشورها و هیئت های اقتصادی در کشورمان است. چرا که این نگرانی وجود دارد اگر قرار باشد این حضور تنها به فروش کالاهای خارجی محدود شود نه پول و نه سرمایه ای وارد کشور می شود، نه تکنولوژی به کشور صادر می شود و نه وضعیت اشتغال ما تغییری خواهد کرد؟

به نکته خوبی اشاره کردید. اتفاقا نکته مهم و ظریف این است که ما اصلا دنبال این نیستیم صرفا خریدار کالاهای تولید شده آنها باشیم. بلکه در پی گسترش اقتصاد مقاومتی، با اتکا به تولید محوری، ورود دانش فنی به همراه سرمایه گذاری خارجی در کشور هستیم. بنابراین اقتصادی که بعد از برجام ما به دنبالش هستیم در عین اینکه برون نگر است، با سرمایه و بازار کاری داخلی سر و کار دارد و فرصت های شغلی فراوانی برای ایرانیان ایجاد می کند. ضمن اینکه ورود تکنولوژی های مدرن به کشور باعث رشد و توسعه پایدار ما خواهد شد. در این فضایی که ما حدود دو ماه تا اجرایی شدن برجام زمان داریم، رایزنی ها و مذاکرات ادامه خواهد داشت و از آن زمان شاهد گسترش سرمایه گذاری ها و تبادلات خواهیم بود.

در خصوص بازه زمانی که این روندها نتیجه بخش خواهند بود هم پرسش هایی وجود دارد. چقدر باید منتظر باشیم تا اثرات عملی این رویه ها مشاهده شود؟

این برنامه ریزی ها بلند مدت است و آثار اقتصادی آن هم به همین صورت خواهد بود و من فکر می کنم باید کمی تامل کنیم تا اثرات عملی آن نمودار گردد.

قدری به بحث سیاسی وارد شویم. ایران برای اولین بار از زمان آغاز بحران سوریه به نشستی برای حل این مناقشه دعوت شد. چقدر برجام در این ماجرا تاثیر داشته است؟ شما در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل چه رایزنی هایی در این رابطه انجام دادید؟ اساسا پروسه دعوت از ایران چگونه و از کجا شکل گرفت؟

از نظر سیاسی باید توجه داشته باشیم که وضعیت منطقه با یک خطر بسیار بزرگ به نام افراط گرایی و تروریسم مواجه است. همانطور که شما به ماجرای سوریه اشاره کردید متاسفانه این منطقه و همچنین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا دچار بحران عمیقی است و نوعی تروریسم کور از یکسو، افراط گرایی و خشونت محوری از سوی دیگر و همچنین هجوم گروه های تروریستی از دیگر مناطق جهان به خاورمیانه به شکل قابل توجهی گسترش یافته است. در نتیجه حل و فصل این مسائل به همکاری های منطقه ای نیازمند است و ایران در منطقه به عنوان کشوری با ثبات و با اهمیت که برای ثبات همسایگانش هم اهمیت بسیاری قائل است در این روند مورد توجه است. حالا ما معتقدیم این ثبات در عراق باید ایجاد شود و دولتی متحد و دموکراتیک در قدرت حضور داشته باشد. در سوریه باید فرآیند نظامی کنار گذاشته شود و راه حل سیاسی در دستور کار قرار گیرد و زمینه برای مشارکت ملی فراهم شود. قدرت های خارجی حق ندارند درباره سرنوشت سوریه و مردم آن با هم تبانی کنند. عملیات نظامی از همه طرف ها در سوریه باید قطع شود و همه به کمک حل بحران بشتابند. عنایت داشته باشید که مسائل انسانی امروزه در اوج بحران سوریه قرار دارد. وضعیت غذا، آب، دارو و دیگر موارد ابتدایی مورد نیاز مردم به شدت بحرانی است.

به صورت مشخص تر اقدامی از سوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل برای گفتگوهای سوریه صورت گرفته است؟ ساز و کار دعوت از ایران در این نشست چگونه صورت گرفته است؟

تمام فعالیت های بین المللی که در این راستا صورت می گیرد با هماهنگی های دفتر نمایندگی های کشورهای مختلف همچنین دبیر کل سازمان ملل به صورت روزانه انجام می شود. ما هم به صورت مکرر و روزانه ملاقات هایی در زمینه های مختلف به ویژه در رابطه با تحولات منطقه انجام می دهیم. ما بخشی از یک فرانید گسترده هستیم که از درون کشور، درون سازمان ملل و همچنین تیم های مذاکراتی شکل می گیرد. به نظر من نکته مهم نوع نگاه ما به این درگیری هاست. نگاه ما این است که این بحران راه حل نظامی ندارد و باید با تکیه به راه حل سیاسی و تکیه به وحدت و حاکمیت کشورها و با عنایت به فرآیندهای دموکراتیک این بحران ها خاتمه پیدا کند و ما برای حصول این اتفاق در حال تلاش هستیم.

نشست وین نخستین باری بود که ایران برای حل بحران سوریه دعوت شد. صحبت ها و مشورت ها در این رابطه ابتدا از کانال شما و دفتر نمایندگی سازمان ملل صورت گرفت؟

عرض کردم از نظر تکنیکی خیلی اهمیتی ندارد که موضوع چگونه طرح شده است. نکته حائز اهمیت این است که همه کشورهای جهان از جمله قدرت های بزرگ از گسترش تروریسم و افراطی گری در منطقه نگران هستندو به نقش ایران در ایجاد ثبات واقف هستند. مهم این است که به دلیل همین نقش و جایگاهی که ایران در منطقه کسب کرده است به این مذاکرات دعوت شد، خصوصا از طرف روسیه و ما هم در این مذاکرات شرکت کردیم و طبیعتا نمایندگی ایران در سازمان ملل در جریان جزئیات این مسئال قرار می گیرد و به صورت روزمره با طرف های ذیربط گفتگوهای خود را پی می گیرد.

آقای خوشرو بعد از برجام از طرف آمریکا دعوتی از ایران انجام شده که در خصوص موضوعی خاص گفتگویی میان دو طرف صورت گیرد؟ به ویژه در خصوص مسائل منطقه ای؟

ما از ابتدا هم گفته بودیم گفتگوی ما در خصوص برجام محدود به مسئله هسته ای است و البته آمریکایی ها هم این را گفته بودند و شاهد بودیم که مذاکرات هم تنها در همین حوزه گفتگو صورت گرفت. ما هیچ وقت نخواستیم مسئله هسته ای به دیگر مسائل منطقه ای تسری یابد. واقعیت این است که در این کار هم موفق بودیم هدف ما همانگونه که رهبری انقلاب هم اشاره فرمودند این بود که مسئله هسته ای را به عنوان محکی برای گفتگو و کار جمعی در نظر بگیریم. در آن مسئله هم ما فقط با آمریکا مذاکره نکردیم و با کل کشورهای ۵+۱ طرف بودیم که آمریکا هم یکی از آنها بود. به همین خاطر قطعنامه شورای امنیت هم به صورت اجماعی به تصویب شورای امنیت رسید و همه ۱۵ عضو به آن رای دادند. بنابراین ما مسیر گفتگوهای چندجانبه و منافع خود را در نظر داریم و همانطور که اشاره کردید الان هم در موضوع سوریه مشارکت کردیم و امیدواریم اگر آنها دست از زیاده خواهی بردارند و اگر آنها خطر جدی تروریسم را جدی بگیرند و به حاکمیت کشورها احترام بگذارند از طریق مصالحه سیاسی این بحران خاتمه یابد.


ویدیو مرتبط :
آیا می شود در موضوعی دیگر هم با آنها مذاکره کرد.