فرش مازندران به نام تبریز به فروش می‌رسد


رئیس اتحادیه فرش دستبافت میاندرود گفت: فرش‌های بافته شده در استان به دلیل اینکه از طرف تجار تبریز سفارش داده می‌شوند پس از بافت به تبریز ارسال و به نام فرش تبریز به فروش می‌رسند و هیچ نامی از بافنده مازندرانی در این فرش نمی‌ماند.

رحیمه رزاقی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، گفت: در شهرستان میاندرود بیش از 1800 نفر عضو اتحادیه فرش دستباف وجود دارد که حدود 700 نفر به صورت مداوم به حرفه مشغول بوده و دارای بیمه فرش بافی هستند.

وی در خصوص میزان فعالان بافندگان فرش در میاندرود گفت: برخی از بافندگان به دلیل اینکه در روستاها فعالیت زنان روستایی در امور روزمره زیاد است و فرصت برای بافت فرش کم است و تاخیر در تحویل سفارش‌ها وجود دارد و توسط بازرسین از لیست بیمه خارج می‌شوند.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت میاندرود اضافه کرد: به دلیل عدم وجود بازار مطمئن برای فروش، برخی از بافندگان نمی‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند و به دلیل کمبود سرمایه قادر به ادامه کار نیستند و این نیز مزید علت برای خروج از لیست بیمه تامین اجتماعی برای این قشر شده است.

وی ادامه داد: از سال 92 تا‌کنون هیچ بافنده‌ای به لیست بیمه شدگان این اتحادیه اضافه نشده و سالانه حدود 100 نفر نیز از این لیست کم می‌شوند.

رزاقی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در استان گفت: در این نمایشگاه‌ها فروشی انجام نمی‌شود و شاید سفارش بافت از شرکت‌ها و افراد در خارج از استان دریافت کنیم لذا می‌طلبد در استان به جای این امور به فکر ایجاد برند مخصوص فرش مازندران و تشویق سرمایه‌گذاری در صادرات باشیم.

رزاقی با بیان اینکه در کارگاه خود سالانه 80 مترمکعب فرش تولید می‌کند، گفت: این مقدار فرش بر اساس سفارش‌هایی است که از تبریز دریافت می‌شود و برای تامین مواد اولیه و طرح و نقشه باید از طریق شرکت‌های تبریزی اقدام شود.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت میاندرود ادامه داد: به سفارش یک تاجر غیرمازندرانی سه طرح بومی مازندرانی توسط بافندگان میاندرودی در حال بافت است و برای نمایشگاه بین‌المللی تهران در شهریور ماه ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: یه ببر مازندران، باغ آفتابگردان و باغ پائیز توسط "ماره کشیشیان" به بافندگان این شهرستان سفارش داده شده است که طرح بومی مازندانی است و طرح و نقشه آن محصول خود استان است.

رزاقی از مشکلات این حرفه نیز گفت و افزود: مشکلات بافنده‌ها عمدتاً مشکل بیمه است و همچنین نبود سرمایه‌گذار استانی برای تضمین فروش محصولات و می‌توان از نبود مواد اولیه مناسب در استان نام برد که مجبور خواهیم بود برای تامین آن از قم، کاشان و تبریز موارد اولیه را تهیه کنیم.

وی همچنین از مشکلات دریافت تسهیلات نیز گفت: برای سرمایه در گردش درخواست تسهیلات 100 میلیون تومانی از بانک کارآفرینی اقدام کردیم و با تمام پیگیری‌های انجام شده 20 میلیون تومان آن مصوب شده ولی این مقدار نیز هنوز پرداخت نشده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تیزر تبلیغاتی فرش قیطران و فروش ویژه آن در کافه فرش