سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رتبه 10 ایران در جهان از لحاظ تعداد دانشجو/ تدوین سند آینده‌نگاری دانشگاه‌های علوم پزشکی


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس،‌محمدباقر لاریجانی در دومین نشست هم اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: ترجمان اقتصاد مقاومتی در آموزش عالی سلامت، سرمایه‌گذاری محسوب شده و باید تلاش کنیم که نظام آموزشی «هزینه اثربخش» باشد. همچنین با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری شاهد ارتقای بهره‌وری و استفاده از همه ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای باشیم.

وی با اشاره به توسعه کمی و کیفی نظام آموزش پزشکی افزود: در سال 91 رهبر معظم انقلاب به اساتید دانشگاه‌ها فرمودند «که خلأ نظام نوآوری داریم» بنابراین توجه به این مسئله لازم است و باید مد نظر قرار گیرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: بر اساس برخی از آمارها کشور ما جایگاه مناسبی از لحاظ آموزش ندارد و میان 143 کشور جهان این جایگاه چندان مناسب نیست البته در برخی از شاخص‌‌ها رتبه‌های مناسبی داریم.

به گفته لاریجانی، ایران رتبه 10 جهان را از لحاظ تعداد دانشجو و تحصیلات دانشگاهی دارد. 180هزار دانشجوی پزشکی داریم و دانشگاه‌های ما متوسط رشد تحصیلات تکمیلی در آنها حدود 20 درصد است همچنین 18 هزار نفر از اساتید دانشگاهی نیز در کشور فعالیت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید جایگاهمان را از لحاظ آموزش ارتقاء دهیم، گفت: از لحاظ تعداد دانشجو در حوزه پرستاری هنوز عقب هستیم و می‌توان گفت حدود 200هزار پرستار کمبود داریم. نیازها باید متناسب با بیماری‌ها در کشور مورد توجه قرار گیرد بر همین اساس دنبال مأموریت محور کردن دانشگاه‌ها نیز بوده‌ایم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 80 درصد مرگ و میر در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است، تصریح کرد: نظام ارائه خدمات و آموزش‌ها باید متناسب با این مسئله باشد ما نیز 11 بسته تحولی به همراه یک برنامه پایش و ارزشیابی را برای ایجاد تحول در نظام آموزش پزشکی در نظر گرفته‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: کشور ما می‌تواند مرکزیت منطقه در آموزش پزشکی باشد و بین‌المللی سازی آموزش پزشکی در این زمینه مؤثر است، همچنین ایران در تولید مدارک علمی در تعدادی از سایت‌های معتبر در منطقه در رتبه‌ بالاترین قرار دارد،‌بنابراین در برخی از حوزه‌ها با نقشه و برنامه‌ریزی می‌توان مرجعیت علمی را به دست آوریم.

لاریجانی افزود: مشغول تدوین سند آینده نگاری هستیم و نظام نوآوری را ساماندهی کرده‌ایم و دانشگاه‌ها باید بر اساس تغییر و تحول در نظام آموزش سلامت به سمت نسل سوم شدن پیش روند و این موضوع نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به عوامل اجتماعی تأثیرگذار در حوزه سلامت عنوان کرد: اعتیاد یکی از بحث‌های جدی در کشور است لذا دانشجوی پزشکی باید درمان معتاد را انجام دهد و با چالش‌های موجود در این زمینه آشنا باشد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه به موضوع اعتباربخشی مؤسسات و مراکز آموزشی در حوزه پزشکی اشاره کرد و بیان داشت این مسئله در حال سامان‌دهی است و امیدواریم در سال جاری تمام مؤسسات آموزشی مورد اعتباربخشی قرار گیرند.

وی افزود: ایران رتبه 10 آموزش عالی را دارد و در کشور اقتضاء به دانشگاه رفتن زیاد است، باید بدانیم توسعه کشور در گروه توسعه آموزش است. از برخی حوزه‌های میان‌رشته‌ای دانشگاهی غافل شده‌ایم به این مسئله نیز باید بیشتر بپردازیم.

لاریجانی گفت: آئین‌نامه استفاده از ظرفیت پرستاری برای تربیت این قشر از جامعه تدوین شده است که امیدواریم امتحان سنجش عمومی در این زمینه، سال آینده برگزار شود.

وی در ادامه گفت: تهران 197 مرکز آموزش عالی و 708 هزار 449 دانشجو دارد و بیشترین تعداد را در این زمینه به خود اختصاص داده است این در حالی است که باید در سایر استان‌ها نیز مراکز آموزش عالی مد نظر قرار داشته باشد.

وی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی برای توسعه اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های مربوط به سلامت،‌گفت: این مسئله در طرح تحول نظام سلامت مد نظر قرار گرفته و پایگاه اینترنتی نیز در این زمینه راه اندازی شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: آسیا بیشترین سهم در تأمین دانشجو برای اروپا را دارد. این مسئله باید مورد توجه ما قرار داشته باشد و بتوانیم دانشجویان زیادی را در کشورمان جذب کنیم. جزو دانشگاه‌های برتر جهان نیستیم ولی باید تلاش‌های خود را در این زمینه افزایش دهیم. البته برخی از دانشگاه‌های ما جزو 500 دانشگاه برتر جهان است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
کلیپ روز دانشجو دانشگاه علوم پزشکی بابل