فشار سه‌ جانبه رکود به بازار خودرو


دنياي اقتصاد/ بازار خودرو کشور همچنان در رکود به‌سر مي‌برد، رکودي که از سه ناحيه بر آن وارد شده و راه نفسش را تنگ کرده است.
به گفته کارشناسان، بازار از سه رکود مختلف رنج مي‌برد؛ اول، رکودي کلي که بر اقتصاد کشور حاکم است؛ دوم، رکود فصلي که همواره در پاييز سر و کله‌اش پيدا مي‌شود و سوم، رکود ناشي از انتشار خبر پرداخت تسهيلات 25 ميليون توماني.
در اين بين، رکود سوم از همه جديدتر به حساب مي‌‌آيد و کارشناسان تاکيد مي‌کنند تاثير نسبتا قابل‌توجهي بر روند خريد و فروش خودرو گذاشته است. حتي آن طور که برخي فعالان صنعت خودرو عنوان مي‌کنند، اعلام خبر تسهيلات 25 ميليون توماني، همان اندک فروش خودروسازان را نيز متوقف کرده است. به گفته آنها، بسياري از مشتريان وقتي متوجه قصد دولت براي پرداخت تسهيلات 25 ميليون توماني شدند، خريد خودرو را عقب انداختند و از همين رو رکودي جديد و البته شايد مقطعي، به بازار تحميل شد. اين در حالي است که ظاهرا بانک مرکزي هنوز بر سر سازوکار پرداخت تسهيلات موردنظر به نتيجه قطعي و نهايي نرسيده و طبق آخرين اخبار، قرار است اين تسهيلات فقط در اختيار مالکان خودروهاي فرسوده قرار گيرد. اگر تصميم بانک مرکزي در اين مورد قطعي باشد، ديگر امکان استفاده از تسهيلات خودرو براي عموم مشتريان وجود ندارد. اين در شرايطي است که به گفته کارشناسان، محدود شدن پرداخت تسهيلات به مالکان خودروهاي فرسوده، از ميزان استقبال آن مي‌کاهد؛ زيرا آنهايي که خودرو فرسوده دارند، بعيد است زير بار سود 17 ميليوني و قسط هفت ساله تسهيلات موردنظر بروند. هر چه هست بايد منتظر ماند و ديد تصميم نهايي در مورد تسهيلات 25 ميليون توماني چه خواهد بود و اين تسهيلات در نهايت مي‌تواند بازار خودرو را حداقل براي مدتي کوتاه از رکود نجات دهد. گفته شده بانک مرکزي احتمالا امروز سازوکار پرداخت تسهيلات 25 ميليون توماني خودرو را اعلام مي‌کند که در اين اين صورت، مي‌توان پيش‌بيني دقيق تري در مورد اثرگذاري آن بر بازار خودرو انجام داد.
افت سراتو، خيز تندر
آن‌طور که نمايشگاهداران خودرو پايتخت مي‌گويند، در حال حاضر پژو 206 تيپ 5 با قيمتي برابر با 36 ميليون و 500 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود که اين موضوع از افزايش قيمت 100 هزار توماني خودروي موردنظر در هفته‌جاري حکايت مي‌کند. از سوي ديگر پژو 206 صندوقدار در مدل V8 که اين هفته تغيير در قيمت آن ايجاد نشد، هم‌اکنون 36 ميليون و 900هزار تومان قيمت دارد. از بازار پژو 405 در مدل SLX خبر مي‌رسد که اين محصول با توجه به تثبيت قيمتش، در حال حاضر 28 ميليون و 800 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
به گفته فعالان بازار، پژوپارس نيز در حال حاضر با همان قيمت 35 ميليون و 500 هزار تومان معامله مي‌شود و ديگر محصول ايران خودرو به نام سمند EF7 نيز طي هفته جاري تغيير قيمتي خاصي را به خود نديده و در حال حاضر 30 ميليون و 100 هزار تومان قيمت دارد. اين در شرايطي است که از بازار رانا خبر مي‌رسد، اين خودرو با توجه به افت قيمتش طي هفته جاري، هم اکنون 32 ميليون و 300 هزار تومان به فروش مي‌رود. فعالان بازار اما در مورد دنا نيز عنوان مي‌کنند که اين خودرو بدون هيچ تغييري، در حال حاضر با قيمت 42 ميليون و 500 هزار تومان قابل خريد و فروش است. از دنا که بگذريم، اين هفته 100 هزار تومان از قيمت تيبا کاسته شد تا اين خودرو کمي ارزاني را تجربه کند. به گفته نمايشگاهداران خودرو پايتخت، تيبا در مدل صندوقدار خود هم اکنون 23 ميليون و 900 هزار تومان قيمت دارد.
همچنين براي خريد پرايد در مدل 131 نيز بايد 19 ميليون و 900 هزار تومان هزينه کرد که اين موضوع از تثبيت قيمت خودرو موردنظر در هفته جاري حکايت مي‌کند. با اين حال اما قيمت پرايد در مدل 111 افزايشي 200 هزار توماني در اين هفته داشته و با اين حساب، خودرو موردنظر هم اکنون 20 ميليون و 400 هزار تومان به فروش مي‌رود. اما از بازار سراتوهاي مونتاژي سايپا نيز خبر مي‌رسد که اين خودروها طي هفته جاري کاهش قيمتي ميليوني را تجربه کرده‌اند. بر اين اساس، سراتوي اتومات با عقبگردي يک ميليون توماني، هم اکنون 86 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود و اين در حالي است که مدل دنده‌اي آن 3 ميليون تومان ارزان شده است. به گفته فعالان بازار، سراتوي دنده‌اي هم اکنون با 73 ميليون تومان قابل خريد است. سراتو جزو خودروهايي است که اين روزها قيمتي پايين تر از کارخانه در بازار دارد. سري هم اما به خانواده تندر-90 بزنيم که اعضاي آن طي اين هفته با تغييراتي در قيمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار قيمت تندر-90 در مدل‌هاي اتومات و پارس تندر و E2 تغيير کرده و اولي بالا رفته و دومي و سومي پايين آمده است.
بر اين اساس، پارس تندر در حال حاضر قيمتي برابر با 38 ميليون و 700 هزار تومان دارد که اين موضوع از کاهش قيمت 100 هزار توماني آن طي هفته جاري حکايت مي‌کند. اين خودرو زماني بالاي 44 ميليون تومان به فروش مي‌رسيد، اما طي دو سه ماه گذشته با در پيش گرفتن روندي نزولي، قيمت آن به زير 39 ميليون تومان افت کرده است. همچنين تندر مدل E2 نيز که طي هفته جاري 100 هزار تومان کاهش قيمت را تجربه کرده، در حال حاضر 38 ميليون و 600 هزار تومان به فروش مي‌رود. اين خودرو نيز قبلا بالاي 40 ميليون تومان قيمت داشت. از ديگر تندر توليدي کشور يعني مدل اتومات نيز خبر مي‌رسد که اين محصول طي هفته جاري با افزايش قيمت مواجه شده تا رفتاري خلاف هم خانواده هايش در پيش گرفته باشد. آن طور که نمايشگاهداران خودرو پايتخت مي‌گويند، تندر-90 اتومات با توجه به افزايش قيمت 200 هزار توماني اش، در حال حاضر 47 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. اين محصول که در ايران خودرو به توليد مي‌رسد، نسبت به روزهاي اوجش در بازار، 10 ميليون تومان کاهش قيمت را تجربه کرده، چه آنکه آن زمان 57 ميليون تومان قيمت داشت.

با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد

https://telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
رکود بازار خودرو