«ماه و آتش» چزاره پاوِزه منتشر شد


«ماه و آتش» آخرین رمان «چزاره پاوِزه» با ترجمه م.طاهر نوکنده منتشر شد.

به گزارش ایسنا، ناشر در معرفی این کتاب نوشته است: «ماه و آتش» آخرین رمان و به‌نظر منتقدین بهترین رمانِ «چزاره پاوِزه» (1908-1950م) رمان‌نویس، مترجم، شاعر و منتقدِ ادبیِ اهلِ ایتالیا است. پاوزه این کتاب را در سال 1949 نوشت. عنوان رمان اشاره به مناسکِ آیینیِ باروریِ زمین دارد که در شمال ایتالیا برگزار می‌شود: آیینی مخصوصِ شب‌های ماهِ کامل که در آن بازمانده‌ کشتزارها را بر تپه‌ها و در میان تاکستان‌ها آتش می‌زنند و باور دارند که این آتش در شبِ ماهِ کامل به بیدار شدنِ زمین و حاصلخیزیِ آن و افزایش محصول کمک می‌کند.

«ماه و آتش» روایتِ یک راویِ بی‌نام است که پس از جنگ جهانیِ دوم از کالیفرنیا به سرزمینِ روزهای کودکیِ خود در ایتالیا بازمی‌گردد، و در پیِ آن‌ است که بداند چه بر سر آن روستا و تاکستان‌ها و کشتزارها و مردمانش آمده است. و در این سال‌ها، ایتالیا و آن حوالی جنگ را از سر گذرانده‌اند، فاشیسم را، زندگیِ پارتیزانی را، و البته در پس تمام این‌ها خاطراتی از عشقی مرموز حضور دارد؛ و آخر این معجونِ غریبِ عشق و جنگ و فاشیسم و خیانت و خاطرات گذشته است که امروزِ راوی را تغییر می‌دهد.

«نوتو» یکی از شخصیت‌های رمان ماه و آتش است که راویِ اول شخصِ داستان با او احساسِ نزدیکی می‌کند و تمام اتفاقاتِ کوچک و بزرگِ زندگی‌اش را با او در میان می‌گذارد. پاوزه در سال‌های پایانیِ زندگی‌اش، اغلب به زادگاهش سرمی‌زد. پیش دوستِ قدیمی‌اش، «پینولو اسکالیونه» که درواقع همان «نوتو»ی رمان ماه و آتش است می‌رفت و با کمکِ او شخصیت‌های رمان ماه و آتش را پیدا می‌کرد. ماه و آتش درواقع زاده‌ آن دوره از زندگیِ پاوزه است.

پاوِزه به دلیل آشنایی با زبان لاتین و یونانی، به افسانه‌ها، سمبول‌ها و اسطوره‌ها علاقه خاصی داشت و آن‌ها را در آثار خودش جای ‌داد. او همچنین نقش مهمی در شناساندن ادبیات و نویسندگان آمریکایی در ایتالیا دارد، و آثاری از ویلیام فاکنر، جیمز جویس، هرمان ملویل و ... را به زبانِ ایتالیایی ترجمه کرد. آثار تألیفی او مانند اکثر هم‌نسلانش متأثر از جنگ‌های جهانی، فاشیسم و جنبش‌های مدرن سیاسی و ادبی است.

پاوزه سرانجام در 27 آگوست 1950 زمانی که در اوجِ شهرتِ ادبی بود و هنوز چند ماهی از دریافت جایزه‌ استرگا که از معروف‌ترین جوایز ادبی ایتالیا است نگذشته بود، در اتاق هتلِ رُمای شهر تورینو خودش را کشت.

رمان «ماه و آتش» در 296 صفحه با شمارگان 1300 نسخه و قیمت 17500 تومان از سوی نشر گمان راهی بازار کتاب شده است. کتاب از سه بخش مجزا تشکیل شده شامل متنِ رمان در 32 فصل و 260 صفحه، افزوده‌ها که شرحِ سالشمارِ زندگیِ پاوزه در 10 صفحه است، و در نهایت 18 صفحه‌ پایانی کتاب شامل تصاویری از پاوزه و جهانِ او.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
گل زیبای چزاره بووو به یوونتوس