فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تجارت كثیف نقش‌ فروشی در سینمای ایران


ادامه اعتراض‌ها به فساد در سینما به پررنگ شدن مشكلی به نام «نقش‌فروشی» منجر شد، تجارتی كثیف اما پر پول برای ساختن بازیگر از افرادی كه توانایی پرداخت پول برای حضور در سینما را دارند.

روزنامه جوان: ادامه اعتراض‌ها به فساد در سینما به پررنگ شدن مشكلی به نام «نقش‌فروشی» منجر شد، تجارتی كثیف اما پر پول برای ساختن بازیگر از افرادی كه توانایی پرداخت پول برای حضور در سینما را دارند.

سینما و حضور در آن از جمله علایقی است كه گرچه طی سال‌های گذشته سیر نزولی به خود گرفته است اما هنوز هستند كسانی كه برای حضور در یك فیلم و نقش‌آفرینی در یك سكانس، حاضرند هر كاری بكنند. از زمان مطرح شدن مشكل فساد در سینما یكی از مواردی كه مورد توجه قرار گرفته معضلی به نام نقش‌فروشی است، همانطور كه امین تارخ نیز اشاره كرده بود برای مرد‌ها از حربه گرفتن پول و از دختر‌ها توقعات دیگری درخواست می‌شود تا آنها را سینما برده و نقشی به آنها بدهند و دست آخر نیز از خیل عظیم مشتاقان حضور در سینمای حرفه‌ای كسانی كه با پرداخت پول وارد سینما شده‌اند، به سرعت نیز از آن خارج می‌شوند و تنها خاطره تلخ یك‌ سوءاستفاده در ذهن آنها باقی می‌ماند.

اعتراض به روش‌های غیراخلاقی برای حضور بازیگران در نقش‌های سینمایی موضوعی بود كه تلویزیون نیز روی آن دست گذاشت. جمعه شب گزارشی از اخبار منتشر شد كه در آن طی گفت‌و‌گو با چند بازیگر در مورد جریان‌هایی كه باعث می‌شود یك بازیگر نقشی را در فیلم بگیرد كه حق وی نبوده است، به بحث فروش نقش‌ها و البته سركار گذاشتن علاقه‌مندان به بازیگری پرداخته شد. در این گزارش با نام بردن از چند كارگردان مشهور كشور كه در حال ساخت فیلم هستند و فراخوان برای انتخاب بازیگر داده بودند، به انتخاب بازیگر‌های آنها براساس روابط میان سینماگر‌ها اشاره شد.

از سوی دیگر سیدضیا هاشمی تهیه‌كننده سینما در گفت‌و‌گویی به موضوع فروش نقش پرداخت. این تهیه‌كننده گفت: متأسفانه برخی از جوان‌های فیلمساز و تازه‌وارد ما از شرایط ناجور برای ورود به سینما استفاده می‌كنند كه جدیداً بیشتر به چشم می‌خورد و این دسته افراد یا زمان تولید متوقف یا وارد دعواهای حقوقی می‌شوند.

وی ادامه داد: از دیگر اتفاقات مهم و ناگوار در خصوص ورود جوان‌ها به عرصه فیلمسازی مقوله نقش‌فروشی است كه در سینمای جدید به وجود آمده و اگر با آن مقابله نكنیم به جاهای بدتری كشیده خواهد شد. هاشمی عنوان كرد: اصلی‌ترین مشكل سینما كم‌كاری سینماگران حرفه‌ای ما به خاطر عدم تأمین بودجه كافی توسط دولت است. البته ما خوشحال می‌شویم كه پای دولت عملاً از بخش تولید در سینما قطع شود و ما از دولت تقاضا می‌كنیم وارد مقوله تولید نشود. وی ادامه داد: امیدواریم كه دولت همیشه بی‌پول باشد و اگر زمانی قصد ورود به عرصه سینما را كند، پول‌هایش را خرج زیرساخت‌ها و بهتر كردن شرایط سینماها برای مجموعه سینماگران كند نه اینكه با تولید و عرضه فیلم‌های به درد نخور سینمای گلخانه‌ای به وجود آورد.

جمال ساداتیان، تهیه‌كننده دیگری است كه به جریان نقش‌فروشی در سینما اعتراض كرده است. ساداتیان چند روز پیش به «فارس» گفته بود: شاید بتوان از زوایای مختلفی به این موضوع پرداخت، سینما به لحاظ جذابیت زیادی كه دارد علاقه‌مندان زیادی دارد و در یك آمار دیدم 100 هزار فارغ‌التحصیل رشته هنر داریم و غیر از آموزشگاه‌ها، با توجه به اشتیاق زیاد افراد در جاهای مختلف با افرادی روبه‌رو می‌شوم كه پیشنهاد دارند كه فرزند یا یكی از منسوبینشان وارد این حوزه شود، تعداد متقاضیان بالاست و شرایطی فراهم می‌شود كه یك عده فكر می‌كنند با پشتوانه مالی و امكاناتی كه دارند می‌توانند وارد سینما شوند. تصورم این است كه شاید بشود با پارتی كسی را وارد كرد ولی آیا با پارتی هم می‌توان او را نگه داشت؟ در سینما به محض اینكه فرد نتواند به وظایفش خوب عمل كند سریع خود را در تصویر نشان می‌دهد و موجب سقوط یك فیلم می‌شود و اگر فیلم اصالت داشته باشد زیر بار این مراودات نمی‌رود.

به نظر نمی‌رسد جریان قوی فروش نقش در سینما تنها با تذكر و انتقاد چند سینماگر به طور كامل متوقف و محو شود، اما می‌توان امید داشت با جریانی كه هم اكنون راه افتاده است از میزان تجارت غیراخلاقی فروش نقش در فیلم‌های سینمایی شود و دیگر شاهد آن نباشیم كه جابه‌جایی پول در جریان تولید به ایفای نقش یك نابازیگر یا یك بازیگر ضعیف در نقش‌های سینمایی باشیم. اتفاقی كه خود یكی از دلایل دامن زدن به فساد در سینماست.


ویدیو مرتبط :
گزارشی از نقش گریم و چهره پردازی در سینمای ایران+فیلم