گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ضرورت توجه به سهم مردم از خلیج فارس


در روز خلیج فارس همایش ها و سمینارهای بسیاری برگزار می‌شود ولی کسی به فکر مردمی که در خلیج فارس زندگی می‌کنند، نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا دشتی‌ زاده از بی‌ توجهی مسئولان به جامعه محلی حوزه خلیج فارس انتقاد کرد و  گفت: همیشه در روز خلیج فارس کنگره و سمینار و همایش‌ های متعددی برای هم وطنان برگزار می‌ کنیم در صورتی که ما درباره خلیج فارس و تعلق آن به ایران که مشکلی نداریم بلکه مهم این است که کشورهای دیگر آن را بدانند.

وی گفت: خلیج فارس یک مجموعه فرهنگی در هم پیوسته ای از موسیقی، معماری، گویش، آداب و رسوم و آیین است درصورتی که باید دید در روز خلیج فارس چقدر پژوهشگر حرفه‌ای به ایران می‌ آیند و چقدر نوشته‌ های ما درباره خلیج فارس به زبان های دیگر ترجمه شده است تا این فرهنگ را به مردم کشورهای دیگر معرفی کنیم. آیا این توهین آمیز نیست که به جزیره هرمز به عنوان نگین خلیج فارس و سایر جزایر ایرانی در حوزه زیر ساخت فرهنگی خلیج فارس هیچ توجهی نمی‌شود و تنها در روز خلیج فارس از آن نام می برند و از مردم جزایرش در این همایش ها به عنوان سیاه لشگرهای خندان استفاده می کنند ولی بعد از آنکه روز خلیج فارس تمام می‌ شود تامین زیرساخت برای آنها به فراموشی می‌ رود؟

دشتی‌زاده گفت: در روز خلیج فارس 50 نفر آدم خوشحال و خندان زیر کولر برای هم صحبت می‌ کنند و بعد می‌ روند و هیچ برنامه مدون فرهنگی ادامه داری برای مردم حوزه حلیج فارس انجام نشده است. درصورتی که باید توجه کرد چقدر کودک در قشم، هرمز و یا جزایر دیگر مفهوم خلیج فارس را می داند و یا معنی ملی بودن خلیج فارس را درک می کند و یا چند کودک ساحل نشین به خلیج فارس افتخار می کند. وقتی به آن مرحله رسیدیم که کودکی با افتخار روی ماسه های خلیج فارس قدم گذاشت آن موقع می توانیم بگوییم کاری انجام داده‌ ایم.

رییس اداره توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مهمترین موضوع رفاه و آسایش کسانی است که در حوزه خلیج فارس زندگی می کنند دولت باید به آنها توجه نشان دهد و بگوید که چون در این حوزه زندگی می‌کنید باید از رفاه و آسایش برخوردار شوید اما در حقیقت به این موضوع توجه نشده است. در این صورت جامعه محلی به امتیاز زندگی در کنار خلیج فارس پی خواهند برد و نه به شعارهای تبلیغاتی.

وی ادامه داد:  خلیج فارس به ظاهر یک عنصر طبیعی است ولی ما ایرانی‌ ها به این دریا که خواستگاه بسیاری از فرهنگ ها شده، هویت داده ایم بسیاری از عناصر فرهنگی ما هم در خلیج فارس متاثر از این دریا هست.

وی افزود: در حوزه زیرساخت‌ های فرهنگی، برنامه‌ ها کاملا فرمایشی تبلیغاتی بی ریشه است و ارتباطی با عموم مردم ندارد .شاید تعدادی کنفرانس و همایش برگزار شود اما مردم خلیج فارس درکی از آن ندارند اگر هم برنامه ای باشد اصلا قوی نیست. مردم توقع دارند که در روز خلیج فارس تنها به برگزاری همایش اکتفا نشود و باید دید چه اقداماتی می توان انجام داد یکی از این اقدامات مستند نگاری یافته های فرهنگی است که بایستی به زبان انگلیسی ترجمه شود.


ویدیو مرتبط :
پیانو زدن حسام نواب صفوی برای اولین بار در تلویزیون در برنامه صبح خلیج فارس در شبکه ی خلیج فارس