سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اصول دارو دادن به کودکان خردسال!


دارو دادن به کودک

رعایت دقیق مقدار مصرف دارو؛ مقدار دارویی كه پزشك تجویز كرده را باید به به طور دقیق ( نه بیشتر و نه كمتر) به كودك داد و دارو را تا پایان دوره مصرف ادامه داد. هرگز خودسرانه دارو را به خاطر از بین رفتن علائم بیماری، قطع نكنید.

خواندن دقیق نسخه:‌ حتما به شیوه و زمان مصرف دارو توجه داشته باشید. شیشه شربت سوسپانسیون را به خوبی قبل از مصرف تكان دهید تا ذرات دارو كاملا حل شوند. از مسئول داروخانه بخواهید تا در صورت نیاز به نگهداری دارو در یخچال این نكته را روی نسخه یادداشت كند.

اجتناب از خرد كردن قرص: هیچ وقت بدون تجویز پزشك قرص را نرم و كپسول را خالی نكنید؛  زیرا اسیدهای معده یا بعضی از مواد غذیی باعث تداخل در تاثیر دارو می شوند. همچنین روكش قرص یا كپسول می تواند طعم ناخوشایند دارو را بپوشاند.

طعم نامطلوب دارو: اگر دارویی كه برای كودك تجویز شده بدطعم باشد، او روش های مختلفی را به كار می بندد تا از خوردن دارو سرباز زد. در این صورت شما بهتر است ابتدا تكه ای كوچك نان یا شیرینی مربایی به او بدهید تا پرزهای زبان را بپوشاند و طعم دارو را كاهش دهد. مالیدن كمی یخ روی زبان نیز می تواند پرزهای زبان را بی حس كند. در مورد آخر دهان نیز شكلات یا آدامس نعنایی مؤثر است.

آموزش بلعیدن قرص: برای اینكه كودك بتواند قرص یا كپسول را ببلعد، از او بخواهید در حالت نشسته یا ایستاده قرص را همراه با لیوان بزرگ آب قورت دهد. بطری آب از لیوان بهتر است زیرا نوشیدن از دهانه آن، كودك را مجبور به عقب بردن سر می كند كه بلع را ساده تر خواهد كرد.

توجه در صورت استفراغ كودك: اگر كودك بعد از خوردن دارو استفراغ كرد یا پس از نیم ساعت قرص را از دهانش بیرون انداخت، با پزشك یا مسئول داروخانه مشورت نمایید تا متوجه شوید آیا نیازی به مصرف مجدد دو هست یا نه.

خوراندن دارو به كمك سرنگ: در صورتی كه شربت را به كمك سرنگ یا قطره چكان به كودك می دهید، سعی كنید سر لوله را به جای روی زبان به سمت گونه بچه نگه دارید. در این صورت مایع بین لثه ها و گونه بچه پخش می شود و بلع را راحت تر خواهد كرد.

شیاف: قبل از استفاده، شیاف را در یخچال یا لیوان آب سرد بگذارید تا راحت تر وارد بدن كودك شود. به علاوه، كمی شیر پاك كن یا كرم مرطوب كننده نیز روی پوست كودك بمالید تا اذیت نشود. اگر فقط نیمی از شیاف كافی است، آن را از طول نصف كنید.

دکترسلام

مطالب مرتبط:

نکاتی که باید درباره دارو دادن به کودکان بدانید

بهترین راههای خوراندن دارو به کودک چیست؟

معایب کاهش سریع تب کودکان با دارو


ویدیو مرتبط :
رقص کودکان خردسال