توسعه صنایع خوزستان مستلزم توسعه حمل و نقل و احداث جاده‌ها


معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های متعدد استان در حوزه‌های متنوع گردشگری، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، بنادر و غیره گفت: توسعه صنایع مختلف استان بدون توسعه صنعت حمل و نقل و احداث جاده‌ها تحقق نمی‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، احمد سیاحی در مراسمی که امروز، 24 آذرماه به منظور گرامیداشت روز حمل و نقل و تجلیل از تلاشگران بخش ترابری نفت در محل شهرک نفت اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آرشیو صنعت نفت کامل‌ترین آرشیو صنعتی در کلیه استان‌ها و به ویژه خوزستان محسوب می‌شود که مستندها و کلیپ‌ها و همچنین وجود ماشین و ابزار آلات قدیمی گواه این مساله است.

وی با اشاره به تاکید استاندار مبنی بر وجود موزه نفت، افزود: نداشتن موزه نفت مناسب در شان صنعت نفت خوزستان نیست که در اقتصاد استان حرف اول را می‌زند و موزه نفت در شهرستان‌های آبادان و مسجدسلیمان در ماه‌های آتی افتتاح خواهد شد.

سیاحی تصریح کرد: در هر استان ممکن است ظرفیت‌های محدودی در حوزه‌های مختلف وجود داشته باشد اما خوزستان با برخورداری از 8 بندر، 2 پایانه صادرات و واردات، 5 فرودگاه، 7 سد اساسی و ظرفیت تولید 24 درصد برق کشور و همچنین 20 پالایشگاه و پتروشیمی و 5 تالاب عمده و 15 یادمان ظرفیت‌های توسعه متعددی دارد.

وی با تقدیر از اقدامات شرکت نفت جهت خدمت رسانی به تردد زوار بیان کرد: در سال جاری قریب به یک میلیون و 655 نفر در ایام اربعین از ایران وارد عراق شدند که حدود 630 هزار نفر از این تعداد از پایانه‌های شلمچه و چذابه عبور کرده‌اند و علاوه بر این در سال گذشته 3 میلیون و 600 هزار نفر در قالب راهیان نور وارد خوزستان شدند.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به عدم تطابق توسعه جاده‌ها و صنایع استان در گذشته افزود: انتظار می‌رود تمام صنایع در آغاز ورود و فعالیت خود ابتدا زیرساخت‌های اساسی و جدی را ایجاد کنند.

سیاحی با بیان اینکه توسعه یک کشور و استان عمدتا به توسعه حمل و نقل آن باز می‌گردد و امکان توسعه صنایع بدون توسعه جاده‌ها، وجود ندارد. ادامه داد: صنعت نفت بدون اغراق پیشگام در توسعه صنعت حمل و نقل و جاده‌ها بوده و قدیمی‌ترین جاده‌های خوزستان توسط مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب احداث شده است به طوری که اکنون در حال توسعه و بازسازی همین خطوط هستیم.

وی با اذعان به چشم انداز و نگاه بسیار خوب صنعت نفت و پیشگام بودن این مجموعه در حوزه حمل و نقل خاطرنشان کرد: توسعه حمل و نقل تنها منحصر به خطوط زمینی نیست و شامل خطوط ریلی و خطوط هوائی هم می‌باشد و توسعه صنعت حمل و نقل افزایش رضایتمندی مردم نسبت به صنعت نفت را در پی دارد.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان از اجرائی شدن احداث جاده‌ کمربندی در مسجدسلیمان خبر داد و افزود: در شهرهایی که به عنوان مخازن نفتی مطرح هستند، اقداماتی به ارزش هزاران میلیارد تومان جهت ایجاد زیرساخت ها و زیربناهای بخش حمل و نقل در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه با افزایش سطح و نوع عملکرد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به اهداف نهایی خود یعنی افزایش تولید و رسیدن به سهمیه بالاتر از سهمیه اوپک خواهیم رسید، عنوان کرد: این شرکت توانمندی‌ها و بستر کافی برای رسیدن به این اهداف را دارا است و فعالیت‌های این مجموعه در بخش حمل و نقل و ترابری و پشتیبانی و ... قابل قدردانی است.

سیاحی ادامه داد: طبق صحبت های استاندار مبنی بر افزایش یک میلیون بشکه نفت و بازگشت به سهمیه اولیه مورد نیاز که احتیاجی به صدور مجوز ندارد، باید تمام امکانات و تسهیلات مورد نیاز ایجاد شود که مطمئنا شرکت خدمات حمل و نقل و ترابری این عمل را به صورت کامل و اساسی انجام می دهد.

معاون امور عمرانی خوزستان بیان کرد: همه مکلف به حرکتی همگام در جهت ارتقای جایگاه صنعت نفت به منظور ایجاد زیربناهای اساسی برای افزایش رضایتمندی مردم هستیم.

وی در خصوص ارتقای سطح ایمنی راه‌ها خاطرنشان کرد: از سال گذشته اقدامات مؤثر را در این حوزه انجام داده‌ایم که موجب کاهش تلفات جاده‌ای شده است اما باز هم این کاهش تلفات مطلوب نیست و با هماهنگی دستگاه‌های اجرائی و به ویژه شرکت خدمات ترابری در جهت کاهش بیشتر تلفات حرکت می‌کنیم.

همچنین مراد کمالی، مدیرعامل شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت نیز در این مراسم با بیان اینکه اکنون 5 هزار نفر به طور مستقیم در ستاد شرکت‌های تابع این بخش مشغول به فعالیت می‌باشند، اظهار کرد: هر ساله مراسمی جهت تجلیل و تقدیر از تلاشگران و دست اندرکاران عرصه حمل و نقل نفت برگزار می‌کنیم.

وی اصلی ترین وظیفه شرکت حمل و نقل و ترابری نفت را در سال گذشته پشتیبانی از عملیات تولید برشمرد و افزود: در حوزه حفاری، تعمیرات خطوط لوله انجام شده و ماشین آلات مورد نیاز راهسازی نیز در حوزه‌های مختلف تامین شده و همچنین کامیون‌های ویژه خدمات فنی چاه‌های نفت و گاز و دکل‌های حفاری تخصیص داده شده است.

کمالی با بیان اینکه جابه‌جایی دکل‌های حفاری و تجهیزات سرچاهی، حمل آب شرب و غیرشرب، مواد شیمیایی و مواد سوختی مورد نیاز دکل‌های حفاری نیز از اقدامات این مجموعه است، بیان کرد: همچنین ماشین آلات بالابرنده مورد نیاز این شرکت و شرکت‌های تابعه و دریافت کننده خدمات ما، تامین شده و جابه‌جایی محمولات ترافیکی ویژه نیز با همکاری مسئولان راهور ناجا به بهترین نحو انجام شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت میانگین ایاب و ذهاب در بخش حمل و نقل با اتوبوس در هر روز را 15 هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: خودروهای سبک نیز در حوزه مناطق نفتخیز جنوب تامین شده است.

کمالی با اشاره به نوسازی ناوگان این مجموعه که در شرح وظایف تعریف شده است، اظهار کرد: نیاز نوسازی ناوگان پس از طی مراحلی مشخص شد و در این راستا پروژه‌ای به ارزش 157 میلیارد تومان برای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و همچنین 5 شرکت بهره‌بردار به مدت 5 سال تعریف شد.

وی یکی از اقدامات جدید در حوزه فناوری اطلاعات بخش ترابری شامل بحث GPS دانست و افزود: فاز اول این پروژه برای دستگاه‌های سبک به اتمام رسیده است و این طرح با سرعت بالا و هماهنگی ناجا در جهت رفع نیازها و با هماهنگی واحدهای عملیاتی صورت گرفت.

کمالی در خصوص ارایه خدمات عام المنفعه عنوان کرد: در سال گذشته در بحث سیل لالی و اندیکا دستگاه‌های این مجموعه حدود 45 تا 60 روز پس از وقوع سیل در این مناطق مستقر بودند و همچنین در حوزه مسجدسلیمان نیز خدمات جانبی لازم ارائه شد.

وی عنوان کرد: در ایام اربعین نیز 10 تانکر آب آبرسانی، 30 دستگاه اتوبوس و 10 دستگاه مینی‌بوس برای بازگرداندن زائران در منطقه استقرار یافت و نیز توانستیم اقدامات دیگری در این حوزه مانند جابه‌جایی محموله‌های خاص و ماشین آلات را ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت با اشاره به 20 شهید و 80 جانباز شرکت خدمات ترابری در دفاع مقدس از زحمات و پرسنل تمام مجموعه تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در پایان این مراسم از 17 نفر از برگزیدگان و تلاشگران عرصه حمل و نقل و ترابری شرکت نفت تقدیر و تجلیل شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فولاد، زیرساخت توسعه صنایع