گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



تخریب بافت تاریخی بوشهر، سازمان میراث فرهنگی توپ را به زمین مردم انداخت


سازمان میراث فرهنگی متولی بازسازی بافت تاریخی بوشهر را مردم ساکن در این مناطق می داند و در عوض مردم نیز دولت را مسئول بازسازی قلمداد می کنند.

کمپین نجات بافت تاریخی بوشهر در نامه ای سرگشاده به وزیر فرهنگ و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستار احیای سینمای این شهر شدند. اما این کمپین چگونه و چرا به راه افتاده است؟

بوشهر یکی از استان هایی است که علیرغم پتانسیل های فراوان برای توسعه گردشگری همچنان درگیر حداقل هاست و زیرساخت های گردشگری نیز در آن نتوانسته است همراستا با شهرهای دور و اطراف خود رشد یابد؛ از فقدان اقامتگاه های بوم گردی گرفته تا کمبود هتل های استاندارد برای اقامت. این در حالی است که بافت قدیمی یکپارچه بوشهر با خانه های چند طبقه، برگزاری مراسم خیام خوانی با موسیقی بوشهری، سواحل مرجانی، موزه دریایی و پزشکی در کنار انواع غذاهای سنتی و مردم خونگرم و مهمان نواز قابلیت بالایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

مجید حقیقت مدیر شاخه میراث فرهنگی و گردشگری «بهین شهر من» در گفت و گو با «دنیای سفر» گفت: بافت قدیمی بوشهر به عنوان نمادی از هویت این شهر سال هاست که در حال تخریب بوده و با کم لطفی مسئولان سازمان میراث فرهنگی مواجه شده است  از این رو کوروش سلطانی از فعالان عرصه میراث فرهنگی بوشهر، کمپین نجات بافت قدیمی بوشهر را با همراهی سایر فعالان این عرصه راه اندازی کرد و مدیریت آن را نیز به عهده گرفت.

وی با بیان اینکه این کمپین هدف خود را جلوگیری از تخریب بیشتر بافت قدیمی بوشهر به عنوان نماد فرهنگ مردم این منطقه قرار داده است، گفت: سینمای اصلی بوشهر جزو بناهای تخریب شده است که ما درخواست بازسازی آن برای تبدیل شدن به موزه را داریم.

حقیقت معرفی بافت قدیمی بوشهر را از دیگر اهداف این کمپین برشمرد و اضافه کرد: بوشهر یکی از اصلی ترین بنادر ایران از دوره زندیه به واسطه نزدیکی آن به شیراز، به عنوان پایتخت این سلسه بوده و این امر مهاجرپذیری گسترده در آن را به دنبال داشته است، این امر موجب شکل گیری بافت قدیمی بوشهر توسط تاجران مختلف و نامگذاری آن به چهار محله اصلی شده است. با این حال در طی یکی دو دهه اخیر کسانی که به این شهر مهاجرت می کنند شناختی از پیشینبه و حتی وجود این بافت ندارند و ما سعی می کنیم با این کمپین افراد را نسبت به وجود این بافت آگاه کنیم.

وی درباره ساکنان فعلی این بافت اظهار کرد: در حال حاضر کسانی که در بافت قدیمی زندگی می کردند شامل مهاجران افغانستانی و یا طبقه ای با درآمد مالی اندک می شود که این امر سبب شده آنها توان بازسازی و یا ترمیم بافت را نداشته باشند. این در حالی است که میراث فرهنگی نیز متولی بازسازی بافت را مردم ساکن در این مناطق می داند و  در عوض مردم نیز دولت را مسئول بازسازی قلمداد می کنند.

مدیر شاخه میراث فرهنگی و گردشگری «بهین شهر من» درباره امکان تاسیس اقامتگاه های بوم گردی در بافت قدیمی بوشهر تصریح کرد: ما در این بافت تاکنون اقدامی برای تبدیل خانه ها به اقامتگاه های بوم گردی را مشاهده نکرده ایم. همچنین از آنجا که اغلب ساکنان استطاعت مالی اندکی دارند ریسک سرمایه گذاری آنها برای تبدیل خانه هایشان به اقامتگاه بسیار پایین می آید.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای معرفی این بافت خاطرنشان کرد: کمپین نجات بافت تاریخی بوشهر از چند سازمان مردم نهاد و فعالان مدنی و اجتماعی تشکیل شده و برای معرفی بافت قدیمی این شهر، برنامه «جمعه ها با بافت» را تدارک دیده است. در این برنامه ها ما تلاش می کنیم بخش های مختلف بافت و سابقه تاریخی آن را برای شرکت کنندگان در برنامه شرح دهیم.

حقیقت در خصوص سایر برنامه های «بهین شهر من» به «دنیای سفر» گفت: جایگزینی کیسه های پلاستیکی با کیسه های پارچه ای از جمله برنامه هایی است که در بهین شهر من به دنبال هستیم و در همین رابطه در سوپرمارکت و هایپرمارکت های بزرگ بوشهر به مدت 15 روز آموزش چهره به چهره شهروندان را انجام دادیم.

مروری به گفته های حقیقت در کنار بازدید میدانی این بافت نشان از آن دارد که مسئولان سازمان میراث فرهنگی بوشهر باید با نگاه جدی بازسازی بافت قدیمی بوشهر را مدنظر قرار دهند و از زیر بار مسئولیت بازسازی این بافت به بهانه متولی بودن مردم در نروند. در واقع ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری حداقل کاری است که می توان برای نجات بافت قدیمی بوشهر از آسیب های وارده برداشت.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
اختلاف نظر سازمان میراث فرهنگی و موزه ملی ایران بر سر آسیب به آثار تاریخی