روانشناسی


2 دقیقه پیش

وسواس خود را درمان کنید!

چرا وسواس باید درمان شود؟ هر بار که با کسی دست می‌دهد فورا دست‌هایش را می‌شوید یا از دست دادن با دیگران امتناع می‌کند .حتی تقریبا هر بار، پس از خروج از خانه یا ماشین‌اش ...
2 دقیقه پیش

بر رنجش و کینه غلبه کنید!

رنجش ها بخش اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی هستند که خارج از خواسته ما بر ما تحمیل می شوند. اما این به معنای آن نیست که ما محکوم به حمل کردن آنها با خود در همه عمرمان هستیم. ...



قدم به قدم تا ترک دروغ گویی!


برخی از علت های دروغگویی را می توان بدین ترتیب برشمرد:


۱ - گاهی اوقات شاید شما اطلاعی درباره آثار وضعی ارتکاب دروغ ندارید. یعنی گاهی نمی دانید دروغگفتن به عنوان یک کار حرام چه آثار نامطلوبی به همراه دارد و تنها فکر می کنید دروغگفتن یک امر نادرست اجتماعی است که بعضی ها استفاده می کنند و بعضی ها نه. شاید اگر توجه داشته باشید این کار حرام چه پیامدهایی در زندگی فردی و اجتماعی تان دارد به خاطر اعتقاداتی که دارید آن را ترک کنید. بنابراین اطلاع از پیامدهای دروغگویی و مرور آن، خودش می تواند مانع انجام این عمل شود.

۲ - عامل دیگر در ترغیب فرد به دروغگویی این است که شاید گاهی اوقات در روند زندگی یا دوران کودکی به واسطه دروغ گفتن تشویق شده است یا به نتایج خوشایندی رسیده و یا به خاطر اجتناب از یک تنبیه دروغی گفته و این باعث نهادینه شدن دروغگویی در وجود وی شده است.

۳ - گاهی آدم ها به سمت دروغگویی می روند زیرا احساس می کنند اگر دروغبگویند ارزش و جایگاهی را پیش دیگران کسب می کنند و یا از درون احساس کمبودهایی دارند و فکر می کنند با دروغ گفتن می توانند آن کمبودها را جبران کنند در حالی که در باورهای ما عزت و احترام و ارزش پیش خداست. اگر قرار است کسی ارزشی پیدا کند خدا باید اراده کند و اگر کسی بخواهد بی ارزش شود باز هم با اراده خداست؛ بنابراین با دروغ نمی توان ارزش و جایگاه اجتماعی به دست آورد.

ناامید نشوید و تلاش کنید
دلایل دروغگویی هرچه که باشد اگر شما در پی جبران و کنار گذاشتن آن هستید موفق خواهید شد فقط باید توجه داشته باشید که این کار ممکن است مقداری طول بکشد مخصوصا اگر مدت هاست که دچار این مشکل شده اید، بدانید که باید زمان صرف کنید و زحمت بکشید تا رفته رفته این عادت را ترک کنید؛ بنابراین نباید ناامید شوید و با چند بار شکست دست از تلاش بردارید؛ زیرا اگر هدف مقدسی برای خودتان تعریف کرده باشید حتما موفق می شوید.

قدم دوم بعد از شناسایی دلایل دروغگویی این است که ببینید آیا خودتان به تنهایی می توانید از عهده درمان این مشکل برآیید یا به کمک یک کارشناس نیاز دارید.

در قدم سوم بررسی کنید که معمولا چه زمانی و در چه موقعیت هایی دچار دروغگویی می شوید؛ مثلا آیا در محیط کار یا در جمع دوستان یا در جمع خانواده دروغمی گویید، سپس باید مشخص کنید که فراوانی این دروغگویی چقدر است و این را به عدد و رقم در بیاورید و روی کاغذ بنویسید.

قدم چهارم این است که در مقطعی از زمان مثلا در یک هفته فراوانی دروغ را کم کنید، مثلا از ۵ مورد به ۲مورد برسانید. بعد شروع کنید به اجرای این برنامه و در طول هفته مرتب از خودتان مراقبت کنید که روی تصمیمتان بمانید.

آخرین اقدام این که در پایان مدتی که برای خود مقرر کردید محاسبه ای داشته باشید و ببینید در این مقطع چه کار کردید و چقدر در تصمیم خود موفق بودید و به همان میزان که موفق بوده اید هم از درون خود را تشویق کنید و هم از بیرون برای خود پاداشی در نظر بگیرید، مثلا کاری را که علاقه دارید انجام بدهید.

سپس هر مقدار که موفق بودید خدا را شکر کنید و این را نعمتی از جانب خداوند بدانید که اراده کردید و توانستید اگرچه یک مورد از دروغها را کم کنید و اگر هم موفق نبودید دوباره از خدا بخواهید که کمکتان کند تا در هفته دوم موفق شوید.

سلامت نیوز

اخبار مرتبط :

علل پیدایش دروغگویی در کودکان

عواقب دروغ گفتن از نظر اسلام، حدیث درباره دروغگویی

4 نشانه دروغگویی مردان


ویدیو مرتبط :
آلمانی قدم به قدم / شهلا صدری . ویژه مبتدیان درس دوم