سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



موسسه گارتنر خبر از کاهش فروش کامپیوترهای شخصی در سه ماهه نخست 2016 می دهد


موسسه گارتنر خبر از کاهش فروش کامپیوترهای شخصی در سه ماهه نخست 2016 می دهد

موسسه آماری گارتنر تخمین می زند که عرضه پی سی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، با کاهش 9.6 درصدی، به 64.8 میلیون واحد رسیده است. در واقع این موسسه گفته است که از سال 2007، این اولین باری است که کمتر از 65 میلیون پی سی در یک سه ماهه عرضه شده. به بیان واضح تر، فروش ضعیف PC در سه ماهه نخست 2016، طی دهه اخیر بی سابقه بوده.

همان طور که می شد حدس زد، بازار کامپیوترهای شخصی سال سختی را پشت سر می گذارند. دو موسسه گارتنر و IDC اخیرا در گزارش های خود آورده اند که عرضه پی سی در سراسر جهان یکبار دیگر با کاهش روبرو شده است. دو موسسه گارتنر و IDC با تحقیقات گسترده خود برآوردی از میزان فروش کامپیوترهای شخصی در سه ماهه نخست 2016 به دست آورده اند.

5 فروشنده اصلی بازار پی سی در سه ماهه اخیر، کمپانی های لنوو، اچ پی، دل، ایسوس و اپل بوده اند. همان طور که در جدول پایین قابل مشاهده است، گارتنر متوجه شده تنها کمپانی های اپل و ایسوس بوده اند که در عرضه پی سی رشد قابل توجهی داشته اند. از سوی دیگر، لنوو و اچ پی با اینکه در رده نخست قرار دارند، عملکردی نسبتا ضعیف داشته اند، البته شایان ذکر است که این کاهش دو رقمی نبوده.

gartner_pc_shipments_q1_2016-930x303

در همین حال شرکت IDC تخمین زده که عرضه جهانی PC با کاهشی 11.5 درصدی همراه بوده و به 60.6 میلیون واحد در سه ماهه نخست رسیده. 5 کمپانی برتر در لیست IDC به ترتیب لنوو، اچ پی، دل، اپل و ایسوس بوده اند.

موسسه IDC نیز با گارتنر موافق بوده و بیان می کند که لنوو، اچ پی و دل با کاهش فروش مواجه بوده اند، اما این موسسه دریافته که اپل و ایسوس هم سهمی در این کاهش فروش داشته اند.

idc_pc_shipments_q1_2016

گارتنر قدرت دلار آمریکا را یکی از دلایل اصلی کاهش ادامه دار فروش پی سی می داند. IDC هم افزوده که که تنزل ارزش سهام و کالاهای موجود، در کاهش عرضه تاثیرگذار بوده است.

«میکاکو کیتاگاوا» (Mikako Kitagawa)، یکی از تحلیلگران گارتنر طی بیانیه ای گفته است که: «کاهش ارزش واحدهای پولی محلی در برابر دلار آمریکا، نقش مهمی در کاهش عرضه پی سی بازی کرده است. تخمین های اولیه ما هم چنین نشان می دهد که واحدهای تولیدی بعد از فروش فصل تعطیلات در سه ماهه چهارم 2015 افزایش داشته اند.»

مثل همیشه، گارتنر و IDC به آماری کلی نیز اشاره کرده اند: برای مثال پی سی ها دیگر مثل سابق در خانه ها مورد استفاده قرار نمی گیرند، خصوصا با درنظرگیری بازاری که اسمارت فون ها در آن حکمرانی می کنند. با این همه و با وجود کاهش علاقه کاربران عادی، سازمان های بزرگ نسبت به استفاده از سیستم عامل ویندوز 10 علاقه نشان می دهند.

تا به امروز، سال 2016 بازه زمانی چندان مناسبی برای بازار کامپیوترهای شخصی به شمار نرفته اما باید دید که سیستم عامل ویندوز 10 مایکروسافت می تواند طی یک سال کامل، افت فروش در بازار پی سی را کاهش دهد یا خیر. گارتنر معتقد است که بهره گیری از ویندوز 10 تا پایان سال افزایش می یابد و IDC هم امیدوار است که ویندوز 10 بتواند در تغییر روند فعلی بازار موثر باشد.

منبع: VentureBeat

برچسب‌ها:بازار پی سیگارتنرموسسه IDC

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
یکی از اولین کامپیوترهای شخصی جهان در معرض فروش