مذهبی


2 دقیقه پیش

پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!

به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ...
2 دقیقه پیش

تصویر کعبه در 140 سال پیش

چقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود



نقوش انگشتری پیامبران و امامان


همه آیات و اذکاری که بر روی انگشتر پیامبران از حضرت نوح و سلیمان گرفته تا حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) و همچنین ائمه اطهار(علیهم السلام) نقش بسته بود، در این گزارش آمده است.

به گزارش «شیعه نیوز»، استفاده از انگشتر در راست یکی از نشانه های مؤمنان بوده و این رسم و عادت از زمان حضرت آدم(علیه السلام) تاکنون ادامه داشته است. در باب پنجم کتاب «مکارم الاخلاق» همه احادیث و روایاتی که در خصوص نقوش حک شده بر روی نگین انگشتر پیامبران و امامان وجود داشته، به طور مفصل شرح داده شده است که در ادامه آن را می خوانیم:

امام صادق(علیه السلام) فرمود: نقش روی نگین پیامبر (صلی الله علیه وآله) «محمد رسول الله» بود و نقش روی انگشتر امام علی(علیه السلام) «لله الملک» بود و نقش روی انگشتر امام باقر(علیه السلام) «العزة لله» بود.

صفوان گفت: انگشتر امام صادق(علیه السلام) را نزد ما آوردند که نقش روی آن این بود: «أَنْتَ ثِقَتِی فَاعْصِمْنِی مِنْ خَلْقِکَ» تو تکیه‌گاه من هستی پس از خَلقت مرا نگاه دار.

ابراهیم بن عبدالحمید مانند این روایت را نقل نمود که: انگشتر ابالحسن(علیه السلام) را نزد ما آوردند و روی آن نوشته بود: «حسبی لله» و در پایین نوشته آن، شکل گُل و در بالای آن، شکل هلال بود.

امام صادق(علیه السلام) فرمود: امام علی(علیه السلام) انگشتری از نقره داشت که روی آن نوشته بود: «نِعْمَ القَادِرُ اللهُ».

حسین بن خالد گفت که به امام رضا(علیه السلام) عرضه داشتیم که: به ما گفته‌اند که نقش انگشتر پیامبر (صلی الله علیه وآله) محمد رسول الله بود؟ ایشان فرمود: درست گفته‌اند. سپس گفت: آیا می‌دانی که نقش انگشتر آدم(علیه السلام) چه بود؟ گفتم: خیر! فرمود: نقش انگشتر آدم(علیه السلام) «لا اله الا الله، محمد رسول الله (صلی الله علیه وآله) ، علی ولی الله(علیه السلام)» بود.

سپس فرمود: خدای عز و جل به نوح(علیه السلام) وحی کرد که زمانی که تو و همراهانت در کشتی قرار گرفتید، هزار مرتبه لا اله الا الله بگو، سپس حاجتت را از من بخواه و هنگامی که نوح(علیه السلام) در کشتی نشست و بادبان را برافراشت، باد به آن وزید و هنگامی که کشتی در تلاطم افتاد و او کشتی را از غرق شدن ایمن ندانست، گفت: می‌ترسم که قبل از هزار مرتبه گفتن لا اله الا الله کشتی غرق شود. پس دستور خداوند را به طور خلاصه و با زبان سریانی گفت: «هو هو هو یا باری اتقن» پس کشتی آرام شد و خدا آن را به سلامت رساند.

و نوح(علیه السلام) گفت: آن کلامی که باعث شد که من و همراهانم نجات یابیم، باید که آن را بر روی انگشترم منقش سازم تا از من جدا نگردد. حسین بن خالد گفت: به امام رضا(علیه السلام) گفتم: تفسیر سخن نوح(علیه السلام) چیست؟ امام(علیه السلام) فرمود: این سخن به زبان سریانی بود و تفسیرش به عربی این می‌شود: «هزار مرتبه لا اله الا الله، خدایا کارم را اصلاح کن».

همچنین امام(علیه السلام) فرمود: شش جمله، نقش انگشتر ابراهیم(علیه السلام) بود و آن‌ها را جبرئیل(علیه السلام) در زمانی که او را در منجنیق گذاشته بودند، برای او آورد و سپس به او گفت: ای ابراهیم(علیه السلام)! خداوند برایت سلام می‌فرستد و به تو می‌گوید: راحت باش که دیگر مشکلی برای تو نیست، و به او دستور داد که انگشتر به انگشت نماید. پس خداوند آتش را برای او سرد و سلامت گردانید، و آن شش جمله این بود: «الا اله الا الله محمد رسول الله تَوَکَّلْتُ علی الله أَسْنَدْتُ ظَهْرِی إِلَی اللهِ فَوَّضْتُ أَمْرِی إِلَی اللهِ لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ الا بِاللهِ»؛ و این نقش انگشتر ابراهیم(علیه السلام) بود.

و نقش انگشتری حضرت سلیمان(علیه السلام) این بود: «سُبْحَانَ مَنْ أَلْجَمَ الْجِنَّ بِکَلِمَتِهِ» و نقش انگشتر موسی(علیه السلام) این بود که از تورات گرفته شده بود: «اصْبِرْ تُؤْجَرْ اصْدُقْ تَنْجُ» و نقش انگشتری حضرت عیسی(علیه السلام) دوجمله بود که از انجیل گرفته شده بود: «طُوبَی لِعَبْد ذُکِرَ اللهُ مِنْ أَجلِهِ وَ الْوَیْلُ لِعَبْد نُسِیَ اللهُ مِن أَجلِهِ».

امام رضا (علیه السلام) فرمود: نقش روی انگشتر پیامبر (صلی الله علیه وآله) «محمد رسول الله» بود و نقش انگشتر امام علی(علیه السلام) «لله الملک» و نقش انگشتر امام حسن (علیه السلام) «العزة الله» و نقش انگشتر امام حسین (علیه السلام) «ان الله بالغ أمره»، نقش انگشتر امام سجاد (علیه السلام) همانند نقش انگشتر پدر بزرگوارشان بود.

و همچنین نقش انگشتر امام باقر (علیه السلام) نیز همانند جدشان، امام حسین (علیه السلام) بود و نقش انگشتر امام صادق (علیه السلام) «الله ولیی و عصمتی من خلقه» و نقش انگشتر امام کاظم (علیه السلام) «حسبی الله» و نقش انگشتر امام رضا (علیه السلام) «ما شاء الله لا قوة الا بالله».

حسین بن خالد گفت: امام (علیه السلام) دستش را به سمت من دراز کرد و فرمود: انگشتر من همانند انگشتر پدرم است و نقش انگشتر امام جواد (علیه السلام) «حسبی الله حافظی» و نقش انگشتر امام هادی (علیه السلام) «الله الملک» بود.

عبدالله بن سنان گفت: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: آیا کراهت دارد که انشان انگشتری که اسم الله روی آن باشد در هنگام رفتن به بیت الخلاء و یا در حال جنب بودن به دست کند؟ ایشان فرمود: نقش انگشتر پیامبر (صلی الله علیه وآله) «محمد رسول الله» و نقش انگشتری امام علی (علیه السلام) «لله الملک» و نقش انگشتری امام باقر (علیه السلام) «العزة لله» بود، انگشتر امام علی (علیه السلام) از آهن چینی، سفید و صاف بود و بر روی آن جملات زیر در هفت سطر نوشته شده بود، و در جنگ و در هنگام سختی‌ها به انگشت می‌کرد: آماده ساخته ام برای هر هراسی «لا اله الله...» را و برای هر گرفتاری «لا حول و لا قوة الا بالله» را و برای هر مصیبت وارده ای «حسبی الله» را و برای هر گناه کوچک و بزرگی «استغفرالله...» را و برای هر همّ و غمی که رو کند «ما شاء الله...» را و برای هر نعمت دوباره‌ای «الحمدالله».

اسماعیل بن موسی گفت: انگشتر جدم امام باقر (علیه السلام) همه آن از نقره بود و نقش روی آن «یا ثِقَتی قِنِی جَمیعِ خَلْقِکَ» بود و در ارث رسیدن، به پدرم پنجاه دینار بیشتر از عبدالله بن جعفر رسید و پدرم آن را خرید.

امام علی (علیه السلام) فرمود: کسی که نقش انگشتر او این باشد: «ما شاء الله لا قوة الا بالله استغفر الله» ثواب بزرگی برای اوست.

امام باقر (علیه السلام) فرمود: فردی که نقش روی انگشتر او آیه ای از کتاب خداوند باشد، خدا او را می آمرزد، و دیدم که نقش انگشتر قاسم این بود: «وَ رَبَّکَ فَکَبِّرْ» پروردگارت را بزرگ بشمار. (سوره مدثر، آیه 1)

انتهای پیام/654


ویدیو مرتبط :
مقامی بالاتر از پیامبران و امامان