فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



«مردان سایه» شبکه افق؛ نمایی از زیر پوست سیاست در فرانسه


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، معمولا در انتخاب یا ساخت سریال‌های نوروزی به حال و هوای عید و مولفه‌هایی مثل شادی و سرگرمی توجه می‌شود و اینکه فضای درام و قصه متناسب با اقتضای ایام نوروز باشد اما شبکه «افق» دریک اقدام هوشمندانه به سراغ سریالی رفته که در عین سویه سرگرم کنندگی واجد تجربه‌های تامل برانگیزی از حیث سیاسی و استراتژیک نیز هست.

با توجه به اتفاقاتی که در سالنامه سیاسی کشور فرانسه رخ داد و حتی پیش از آن با توجه به ذهنیت مرعوب شده، بهتر است برخی که همواره فرانسه را مهد و خاستگاه دموکراسی می‌دانند و پاریس را شهر که نه آرمان شهر می‌پندارند به تماشای این سریال بنشینند تا ببیند "زیر پوست سیاست فرانسه" چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و حقیقت پنهان آن را کشف کنند لذا «مردان سایه» را می‌توان رمزگشایی پرتوافکنانه به زمین تاریک سیاست در غرب هم دانست که دست‌های پنهان قدرت را رو کرده ومشت آن را وا می‌کند.

نکته مهم این سریال این است که محصول خود کشور فرانسه است و این بهانه جویی برخی برای تحریف پیام آن را بی‌اعتبار می‌سازد و به نوعی نقد سیاست و ساختار قدرت در فرانسه به روایت فرانسوی آن است.‌

دان فرانک و رژی لوفبر نویسندگان «مردان سایه» هستند و فردریک تلیه کارگردانی آن را بر عهده داشته است. «مردان سایه» نشان می‌دهد مدعیان دموکراسی که آن را مبری از قدرت طلبی و فساد اخلاقی و سیاسی می‌دادند چگونه در پس زیبایی‌شناسی قدرت درگیر زد و بندهای ظالمانه قدرت بوده و ریشه فساد اخلاقی- سیاسی تا بن دندان این دموکراسی صوری، گسترانده شده است.

سریال لایه‌های پنهان روابط و مناسبات قدرت را در ساختار سیاسی فرانسه بازنمایی می‌کند که حتی در برخی از موقعیت‌ها به واسطه ترسیم فضای مخوف و پیچیده به شدت جذاب می‌شود. با این حال «مردان سایه» صرفا یک درام سیاسی نیست و وجوه سرگرم کننده آن به واسطه تعلیق آفرینی و صحنه‌های تعقیب و گریز و موقعیت‌های معمایی‌اش به آن جذابیت سینمای خاصی بخشیده که البته با دوبله خوبی که روی آن صورت گرفته این نقاط قوت افزوده می‌شود.

در واقع «مردان سایه» با نقاط قوت سینمایی خود نقاط ضعف سیاست فرانسه را برجسته کرده و به نمایش می‌گذارد. صحنه‌های اکشن و جلوه‌های ویژه خوبی نیز در سریال گنجانده شده و همه عناصر و عوامل دست به دست هم داده تا مخوف بودن قدرت در پشت ویترین به ظاهر شیشه‌ای سیاست غرب به نمایش گذاشته شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
سیاست ما ، سیاست ما عین دیانت ماست ، سیاست روز ، سیاست ما ، دنیای سیاست