سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شرق بررسی کرد: بازتاب جهانی دومین پیام رهبری


شرق/ متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

دومین نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی مانند آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌تایمز، واشنگتن‌پست، دیلی‌میل، العربیه، بی‌بی‌سی، امریکن هرالدتریبیون، ژئوپولیتیکا، العهد، ترند، واشنگتن‌فری‌بیکن و دیگر رسانه‌ها داشت. این نامه به بیش از ۴۰ زبان مختلف ترجمه شده است. برخی از رسانه‌ها اقدام به انتشار متن کامل این نامه کردند و دیگر رسانه‌ها نیز با برجسته‌کردن بندهایی از این نامه، به نقل‌قول بخش‌هایی از آن پرداختند. پایگاه خبری «امریکن هرالدتریبیون» که یکی از رسانه‌هایی بود که به انتشار متن کامل این نامه مبادرت ورزید، این عنوان را برای آن انتخاب کرد: «رهبر ایران در پی حملات پاریس بار دیگر قلم به‌دست گرفت و خطاب به جوانان کشورهای غربی نوشت».

حملات پاریس؛ تروریسم کور
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در خبری کوتاه با عنوان «رهبر عالی ایران حملات پاریس را تروریسم کور خواند»، با اشاره به بند اول این نامه، به نقل از خبرگزاری ایرنا نوشت: «رهبر عالی ایران حملات اخیر پاریس را تروریسم کور» خواند. این خبرگزاری درادامه نوشت این اظهارات اولین عکس‌العمل آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به حملات پاریس است که در آن جهادگرایان افراطی باعث کشته‌شدن ۱۳۰ نفر و زخمی‌شدن تعداد زیاد دیگری از مردم شدند. آسوشیتدپرس درادامه نوشت دولت ایران پیش از این اظهارات بلافاصله بعد از حملات پاریس این حملات را محکوم کرده بود. در ادامه این خبر آسوشیتدپرس و بدون اشاره به اینکه این گفته مطلع نامه رهبری به جوانان کشورهای غربی است، می‌نویسد «آیت‌الله خامنه‌ای گفت حوادث تلخی که تروریسم کور در فرانسه رقم زد باعث شد ایشان این اظهارات را ایراد کنند». آسوشیتدپرس در بخش دیگری از این خبر می‌نویسد: «رهبری همچنین گفته است ایشان از خون‌ریزی بین اسرائیل و فلسطینیان و همچنین خشونت داعش در عراق، سوریه و لبنان نیز ناراحت است». در پایان این خبر به این مسئله اشاره شده است که ایران، اسرائیل را به رسمیت نشناخته و از گروه‌های ضداسرائیلی مانند حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند.

تروریسم درد مشترک
خبرگزاری فرانسه نیز در خبری که عنوانش نقل‌قولی از مقام معظم رهبری بود، نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای در نامه‌ای به جوانان آمریکا و اروپا استاندارد دوگانه غرب بعد از حملات پاریس را که منجر به کشته‌شدن ۱۳۰ نفر شد، محکوم کرد». این خبرگزاری سپس با نقل جملاتی از بیانات مقام معظم رهبری به پوشش بخشی از این نامه پرداخت و به ترجمه‌شدن این نامه به زبان‌های انگلیسی و فرانسه نیز اشاره کرد. «ای‌اف‌پی» با نقل بخش مهمی از این نامه، نوشت: «هرکس که از محبت و انسانیت بهره‌ای برده باشد، از دیدن این صحنه‌ها متأثر و متألم می‌شود؛ چه در فرانسه رخ دهد، چه در فلسطین و عراق و لبنان و سوریه». خبرگزاری فرانسه درادامه و با اشاره به این بخش از بیانات رهبری در این نامه که «امروز تروریسم درد مشترک ما و شما است»، این نکته در بیانات رهبری را برجسته کرد که سیاست‌های آمریکا سیاست‌هایی متناقض است، چراکه خود این کشور القاعده، طالبان و جانشینان ایشان را ایجاد و مسلح کرد. ‌ای‌اف‌پی سپس به نقل این بخش از نامه می‌پردازد: «لشکرکشی‌های سال‌های اخیر به دنیای اسلام که خود قربانیان بی‌شماری داشت، نمونه‌ای دیگر از منطق متناقض غرب است». این خبرگزاری در پایان این خبر می‌نویسد: «این دومین نامه آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به جوانان در غرب بوده و پیرو پیغام مشابهی است که بعد از حملات تروریستی اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی، انجام و منجر به کشته‌شدن ۱۷ نفر در پاریس شد».

نقش آمریکا در پیدایش طالبان و القاعده
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» از دیگر رسانه‌هایی بود که به بازتاب نامه مقام معظم رهبری پرداخت. این روزنامه آمریکایی نوشت آیت‌الله خامنه‌ای، در پیامی مختص به «جوانان جهان»، باعث فوران احساسات ضدآمریکایی بیشتری شد و آمریکا را به تأسیس و حمایت از القاعده و طالبان متهم کرد. واشنگتن‌‌تایمز سپس به این بخش از نامه مقام معظم رهبری اشاره کرد و نوشت رهبری ایران راجع به نقش آمریکا در ایجاد گروه‌های تروریستی گفت: «امروز کمتر کسی از نقش ایالات متحده‌ آمریکا در ایجاد یا تقویت و تسلیح القاعده، طالبان و دنباله‌های شوم آنان بی‌اطلاع است. در کنار این پشتیبانی مستقیم، حامیان آشکار و شناخته‌شده‌ تروریسم تکفیری، با وجود داشتن عقب‌مانده‌ترین نظام‌های سیاسی، همواره در ردیف متحدان غرب جای گرفته‌اند و این در حالی است که پیشروترین و روشن‌ترین اندیشه‌های برخاسته از مردم‌سالاری‌های پویا در منطقه، بی‌رحمانه مورد سرکوب قرار گرفته است. برخورد دوگانه غرب با جنبش بیداری در جهان اسلام، نمونه گویایی از تضاد در سیاست‌های غربی است».

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، گزارش داد ایشان حادثه پاریس را «تروریسم کور» خواندند و سپس به این مسئله اشاره کرد ایران از این حادثه تروریستی‌ای که داعش مسئولیت آن را قبول کردند و دیگر حوادث تروریستی که در کشورهای دیگری مانند لبنان، عراق، سوریه و ... رخ می‌دهد، دل‌آزرده و ناراحت است.

پایگاه خبری واشنگتن‌فری‌بیکن نیز از رسانه‌هایی بود که به بازتاب این نامه پرداخت. این پایگاه خبری در ابتدای گزارشش به این بخش از اظهارات مقام معظم رهبری پرداخت که آمریکا را به‌خاطر ایجاد و تأمین گروه‌هایی مانند القاعده و طالبان محکوم می‌کرد. این پایگاه خبری نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای در این نامه جوانانی که در کشورهای غربی زندگی می‌کنند را به مخالفت با اسرائیل تشویق کردند و آنچه اسرائیل انجام می‌دهد را بدتر از عملیات‌های گروه‌های تروریستی در جهان امروز خواندند». واشنگتن‌فری‌بیکن در ادامه گزارش خود به طرح ادعاهایی علیه ایران پرداخت و این کشور را به انجام اقدامات تروریستی در کشورهای منطقه مثل عراق، یمن، سوریه و لبنان متهم کرد. در ادامه این گزارش آمده است رهبر ایران در این نامه سرگشاده بیان می‌کند ارزش‌ها و فرهنگ‌های غربی گروه‌هایی مانند داعش را تقویت می‌کند و این رویه به این منجر می‌شود که جوانان اروپایی این گروه‌ها را جذاب ببینند. نویسنده این گزارش ادامه می‌دهد آیت‌الله خامنه‌ای جوانان غربی را به در آغوش‌کشیدن اسلام و مسلمانان برای ارتقای روابط جهانی در آینده تشویق کرد.

*مهدی نوریان

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
بازتاب پیام مقام معظم رهبری در رسانه های خارجی