حکایت یک نویسنده مصری از سرگردانی شاه


یک نویسنده و تحلیلگر مصری، هم‌زمان با روزهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران حکایت فرار شاه از خشم و قهر ملت ایران و سرگردانی وی و روی خوش نشان ندادن کشورهای غربی و حتی آمریکا، متحد نزدیک شاه به وی و در نهایت مرگ محمدرضا پهلوی را تشریح کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه المصری الیوم در ستون «سکوت ممنوع» خود و در بیست و نهمین بخش از سلسله مقالاتی با عنوان «فاجعه اسلامی» می‌نویسد: محمدرضا پهلوی شاه ایران، در 16 ژانویه 1979 از قهر و خشم مردم ایران گریخت و هواپیمایش در آسمان سرگردان بود و همه کشورهای اروپایی با فرود هواپیمای حامل وی مخالفت کردند و جایی در زمین از او استقبال نمی‌کرد، اما انور سادات از وی خواست تا هواپیمایش در فرودگاه اسوان فرود آید!! روابط بین این دو خوب بود و سادات از شاه استقبال رسمی کرد! گارد استقبال در انتظار شاه بود و فرش قرمز تا پای پلکان هواپیما برایش پهن شده بود. شاه و همسرش فرح دیبا در «اسوان» فرود آمدند و سپس به قاهره منتقل شدند و در هتل«اوپری» در ساحل رود نیل اقامت گزیدند.

در ادامه این مقاله آمده است: سه فرزند وی از تگزاس آمریکا به آن‌ها پیوستند، اما فرزند بزرگ او رضا پهلوی مشغول آموزش خلبانی در یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا بود!! شاه می‌خواست تا تمامی اعضای خانواده‌اش را دور خود جمع کند و سپس قاهره را به سوی مغرب و از آنجا به سوی ایالات متحده آمریکا ترک کرد، اما متحد نزدیک شاه یعنی آمریکا تمایلی برای تداوم حضور او در خاک این کشور نداشت! لذا شاه آمریکا را به سوی مکزیک و سپس پاناما ترک کرد و آن‌جا بود که سادات در تماس با شاه، به وی پیشنهاد داد تا برای درمان به قاهره برود. جیمی کارتر، رییس‌جمهور آمریکا به قاهره اعلام کرد که شاه را به هواپیما به قاهره منتقل خواهد کرد!

در ادامه این مطلب آمده: هواپیمای آمریکایی در جزایر آزور برای ساعت‌های طولانی توقف داشت تا این که در نهایت به سمت قاهره پرواز کرد. بعدها مشخص شد که آمریکا در خلال این مدت در حال مذاکرات سری با ایران برای تسلیم شاه به جمهوری اسلامی در مقابل آزادی 54 گروگان آمریکایی بوده که در داخل سفارت این کشور در تهران که از سوی گروهی از دانشجویان ایرانی اسلام گرا در 4 نوامبر 1979 بازداشت شده بودند. اما جشن‌های عید نوروز در ایران و تفاوت ساعت بین پاناما و تهران سپری شد بدون این که معامله‌ای صورت گیرد!! ... شاه وارد قاهره شد و او و خانواده‌اش و اطرافیانش در قصر القبه مستقر شدند و گفته می‌شود که وی هزینه اقامت در این قصر را پرداخته بود!! وضعیت جسمانی شاه وخیم شد و به بیمارستان المعادی منتقل شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
انتقاد نویسنده مصری از اهانت های شیخ الازهر به تشیع