سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



استفراغ و تهوع در کودکان/ چه نشانه هایی خطرناک است؟!/ خوراکیهای مناسب برای درمان تهوع


استفراغ و تهوع در کودکان/ چه نشانه هایی خطرناک است؟!/ خوراکیهای مناسب برای درمان تهوع

بچه‌ها همیشه به یك دلیل دچار تهوع و استفراغ نمی‌شوند. گرچه این حالات می‌تواند یكی از نشانه‌های ابتلا به بیماری‌هایی مثل مننژیت یا مسمومیت‌های شدید باشد اما در اغلب موارد، كودكانی كه علائم عجیب دیگری مثل دردهای شدید شكمی، تغییرات پوستی، زردی رنگ یا بی‌حالی، گیجی و توهم را همراه با استفراغ تجربه نمی‌كنند، معمولا دچار بیماری خطرساز و جدی نیستند. غذایی كه كودك در وعده قبل مصرف كرده، گرمای هوا و بی‌آبی بدن همه می‌توانند حال او را تا این اندازه بد كنند. پس نشانه‌های همراه را جدی بگیرید و حتی در صورت شدید بودن نشانه‌ها به جای دست‌دست كردن با 115 تماس بگیرید.

می‌توانم كاری كنم؟

برای پیشگیری از ابتلای فرزندتان به این مشكل، می‌توانید راهكارهایی را به او آموزش دهید و خودتان هم قدم‌هایی را ‌بردارید:

• اگر فرزند شما به عفونت تنفسی دچار شده، از او بخواهید در فواصل كوتاه خلط را از سینه و بینی‌اش خارج كند تا انباشته شدن آنها او را دچار حالت تهوع نكند.

• دریازدگی تنها در سفرهای دریایی اتفاق نمی‌افتد. بعضی كودكان در قطار، اتوبوس و حتی خودروی شخصی هم چنین حالتی را تجربه می‌كنند. برای اینکه در سفرهای بین‌شهری فرزندتان دچار تهوع نشود، سعی كنید در فواصل كوتاه در جایی خوش‌آب و هوا بایستید و نفسی تازه كنید. گذشته از این نگذارید قبل از سفر و در طول راه شكمش را پر كند باید در طول سفر به خوردن غذاهای سبك و لقمه‌های كوچك بسنده كند.

• در راه به اندازه كافی مایعات به او بنوشانید تا بی‌آبی بدنش حال او را بدتر نكند.

• اگر هم استفراغ‌های بین‌راهی فرزندتان همیشگی است، قبل از سفر با كمك پزشكش دارویی مناسب برای پیشگیری انتخاب كنید. خوددرمانی نكنید و اجازه دهید متخصص دوز و نوع دارو را انتخاب كند.

حال روده‌ها خراب است؟

باكتری‌ها و ویروس‌هایی كه دستگاه گوارش را نشانه می‌گیرند هم می‌توانند كودك را دچار تهوع و استفراغ كنند و این مشكلات كه در تابستان تشدید می‌شوند یكی از دلایل شایع تهوع و استفراغ در كودكان هستند. اما برای اینكه مطمئن شوید بدحالی كودك‌تان كار باكتری یا ویروس خاصی است باید نشانه‌هایی مثل اسهال، بی‌اشتهایی، دردهای شكمی و تبی را كه از 12 تا 24 ساعت طول بكشد همراه با تهوع داشته باشد. اگر كودك‌تان همراه با استفراغ دچار سرفه هم شده، بعید نیست كه به نوعی عفونت تنفسی مبتلا شده باشد ولی عفونت ادراری و حتی عفونت گوش هم می‌تواند چنین حالی را برایش ایجاد كند.

شما دكتر نیستید!

هرگز خودسرانه به كودك‌تان برای برطرف شدن تهوعش دارو ندهید. داروهای ضدتهوع حاوی آسپیرین می‌توانند برخی كودكان را بدحال كنند و حتی جان‌شان را به خطر بیندازند. به جای استفاده از این داروها، می‌توانید از درمان‌های خانگی كمك بگیرید.

اگر فرزندتان اهل دمنوش خوردن است دمنوش بابونه، نعناع، زنجبیل برایش درست كنید تا تهوعش كمتر شود. اگر كودك‌تان هنوز دچار استفراغ نشده باشد و تنها از حالت تهوع شكایت می‌كند، می‌توانید آب لیموی تازه را در آب بچکانید – مثل درست كردن شربت آبلیمو- اما به جای شیرین كردنش، كمی نمك به آن اضافه كنید. اگر این مایع هم نتوانست تهوع كودك‌تان را كنترل كند، منتظر مشاهده نشانه‌های دیگری كه به شما اطلاعات دقیق‌تری در مورد مشكل او می‌دهند، بمانید.

آمبولانس خبر كنید اگر. . .

گاهی استفراغ و تهوع غیرقابل كنترل فرزند شما نشانه ابتلای او به بیماری دیگری است و اگر فورا آمبولانس خبر نكرده و او را روانه بیمارستان نكنید، ممكن است پشیمان شوید.

•بی‌حالی، خشكی لب‌ها و دهان و ادرار نكردن برای بیشتر از چهار تا شش ساعت باید شما را نگران كند.

• استفراغ شدید و مكرر برای كودكان كمتر از سه ماه.

• شكایت از سردرد و معده‌درد شدید كه با تب و استفراغ همراه شده‌اند. این نشانه‌ها همراه سفتی گردن و بثورات پوستی می‌توانند از ابتلای كودك شما به مننژیت حكایت كنند.

• استفراغ بعد از وارد شدن ضربه به سر می‌تواند نشانه دچار شدن كودك شما به ضربه مغزی یا خونریزی مغزی باشد.

• وجود خون تیره و قهوه‌ای رنگ در استفراغ.

• استفراغ سبزی كه با درد شدید شكم همراه می‌شود. این نشانه می‌تواند حاكی از ابتلای فرزندتان به انسداد روده باشد.

• استفراغ همراه با سفتی شدید شكم.

• تغییر ذهنی مشهود مثل خستگی بیش از اندازه یا توهم و بی‌حالی شدید. یادتان نرود حتی عفونت در مغز یا نخاع هم می‌تواند با استفراغ همراه باشد.

به ساعت نگاه كنید

نه تهوع و نه استفراغ به خودی خود نمی‌توانند از خطری جدی خبر دهند اما برای اینكه از حال فرزندتان غافل نشوید باید به اینكه بدحالی او چقدر ادامه پیدا كرده است، توجه كنید. تبی كه ساعت‌هاست با هیچ راهی قطع نمی‌شود، می‌تواند به شما بگوید كه تهوع فرزندتان ناشی از عفونت است و استفراغی كه بعد از گذشت 24 ساعت همچنان تكرار می‌شود هم می‌تواند از ابتلای فرزند شما به مشكلات دستگاه گوارش حكایت كند. در صورت تكرار این مشكل و طولانی شدنش باید حتما با متخصص تماس بگیرید.

تا كی باید گرسنه بماند؟

اگر كودك سه تا هشت ساله شما غذایش را چند بار برگردانده، نباید او را به مدت طولانی گرسنه نگه دارید. شما می‌توانید به محض اینكه معده‌اش كمی آرام گرفت، با كربوهیدرات‌های پیچیده (مثل نان، حبوبات و برنج)، گوشت بدون چربی، ماست، میوه‌ها و سبزیجات او را تغذیه كنید. تصور نكنید تنها غذای مناسب برای كودكان در این شرایط كته و ماست است. اگر فرزندتان اشتهای خوردن غذاهای دیگر را ندارد، كته و ماست می‌تواند گزینه خوبی باشد اما اگر خودش به خوردن برخی دیگر از خوراكی‌های گفته شده تمایل دارد، نباید مانعش شوید.

فرزند شما به‌خاطر بالا آوردن‌هایش دچار ضعف شده و با كالری‌رسانی به بدنش باید انرژی از دست رفته‌اش را جبران كند؛ البته در مورد شیر خوردن كودك‌تان پس از استفراغ باید با پزشكش مشورت كنید. از آنجا كه نظر متخصصان در این مورد متفاوت است، از پزشك كودك‌تان تاییدی برای نوشیدن شیر در این شرایط بگیرید.
 

برچسب ها : تهوع کودکان در صبح .تهوع در كودكان .درمان تهوع در کودکان. تهوع صبحگاهی در کودکان. علل تهوع در کودکان .دلایل تهوع در کودکان.تهوع شدید در کودکان تهوع شبانه در کودکان .رفع تهوع در کودکان .حالت تهوع در کودکان یک ساله .تهوع در کودکان .تهوع در کودک .حالت تهوع در کودکان. علت تهوع در كودكان 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید...

لطفاً روی بخش مورد نظر کلیک کنید...

 دنیای زنانه، آشپزی، نوزاد و کودک، ناباروری، بارداری، زایمان، تغذیه و پرسش و پاسخ 

تعداد بازدید : 8

نظرات بینندگان

غیر قابل انتشار : 0

در انتظار بررسی: 0

انتشار یافته : 1

نظرات كاربران : نام : ایمیل : متن نظر : *لطفاً نظر خود را وارد نمائید متن بالا را وارد نمایید* 


ویدیو مرتبط :
درمان تهوع با دستبند ضد تهوع