سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ناتو به طور رسمی از مونته نگرو برای عضویت دعوت کرد


به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک از بلگراد، در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی دولت مونته نگرو منتشر شد، آمده است:
«ایگور لوکسیک» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه مونته نگرو، دعوتنامه رسمی «ینس استولنبرگ» دبیر کل ناتو را درباره آغاز روند عضویت این کشور در این سازمان دریافت کرده است.
ناتو اوایل ماه دسامبر 2015(آذر) به طور رسمی با عضویت مونته نگرو در این سازمان نظامی موافقت کرد؛ تصمیمی که با تجمع پنج هزار نفر از مخالفان چنین عضویتی به بروز تظاهرات در شهر «پودگوریتسا» پایتخت منجر شد.
مذاکرات اتحادیه اروپا و مونته نگرو درباره دو فصل دیگر از عضویت این کشور به این اتحادیه روز دوشنبه گذشته آغاز شد.
در بیانیه منتشره در پایگاه اینترنتی دولت مونته نگرو آمده است: به دنبال این دعوتنامه مذاکرات درباره روند عضویت این کشور آغاز می شود و چند ماه طول خواهد کشید. پس از پایان مذاکرات، انتظار می رود کشورهای عضو ناتو پروتکلی را درباره الحاق مونته نگرو به ناتو و آغاز روند تصویب آن امضا کنند. این پروتکل به مونته نگرو اجازه خواهد داد در نشست های ناتو حضور یابد.
«ماریا زاخاروف» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اوایل ماه دسامبر 2015(آذر) در خصوص موضع روسیه درباره عضویت مونته نگرو در پیمان ناتو گفت: مسکو بر این باور است که تصمیم گیری در این زمینه باید با برپایی یک همه پرسی ملی انجام شود.
«میلو جوکانوویچ» نخست وزیر مونته نگرو به تازگی گفته بود تصمیم پیوستن این کشور به ناتو در پارلمان اتخاذ می شود و نه از طریق برگزاری همه پرسی.
برخی از احزاب اپوزیسیون درمونته نگرو به تازگی با برگزاری تظاهراتی ضمن نشان دادن مخالفت با عضویت کشورشان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواستار برگزاری همه پرسی شدند تا مردم نظرشان را برای عضویت در ناتو از این طریق اعلام کنند.
وزیران امور خارجه 28 کشور عضو ناتو در اجلاس بروکسل در هشتم دسامبر2015 (هفدهم آذر ماه) ضمن ابلاغ دعوت از مونته نگرو برای عضویت در این سازمان نظامی، اعلام کردند سیاست گسترش ناتو تهدیدی برای امنیت روسیه و دیگر کشورها نیست.
مونته نگرو، آخرین جمهوری از یوگسلاوی سابق است که 21 ماه می 2006 (31 اردیبهشت 1385) با برگزاری همه پرسی از صربستان جدا شد و به این ترتیب مراحل فروپاشی یوگسلاوی پس از گذشت 15 سال تکمیل شد.
اروپام**9158 **1561**1572

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
رانش زمین در مونته نگرو