انتقاد حکیمی‌پور از انقطاع مدیریتی در کاهش آلودگی هوای پایتخت


رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از انقطاع مدیریتی در بحث کاهش آلودگی هوا انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد حکیمی‌پور صبح امروز در نشست خبری با انتقاد از وضعیت آلودگی هوای تهران با بیان اینکه در مجلس چهارم دغدغه‌های مربوط به موضوعات محیط زیستی مورد توجه قرار گرفت، گفت: در مجلس چهارم لایحه نحوه جلوگیری از انتشار آلایندگی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد ظرف سه ماه آیین‌نامه‌های اجرایی به مجلس آورده شود که 3ماه، تبدیل به 3 سال شد و پس از آن نیز 5 سال به طول کشید که این مساله تصویب شود.

وی با بیان اینکه در سال 89 این آیین‌نامه به تصویب رسید، افزود: در سال 87 و در شورای شهر اول به طور جدی مساله آلودگی در دستور کار قرار گرفت و 5 نفر از اعضای شورای شهر وقت که من نیز یکی از آنها بودم، از شهردار وقت که الویری بود، درخواست کردیم که گزارشی درخصوص آلودگی هوا ارائه کند که گزارش 25 صفحه‌ای در ای خصوص ارائه شد و از آنجایی که شهردار تهران نیز در جلسه هیات دولت شرکت می‌کرد، وضعیت آودگی هوای پایتخت به اطلاع دولت رسید و رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار گرفت و تا سال 84 که دولت تغییر کرد، 30 درصد در کاهش آلایندگی هوای پایتخت موفق بودیم اما پس ازآن موضوع رها شد!

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه در شورای چهارم 25 عضو شورا خواستار نصب فیلتر بر روی وسایل حمل و نقل عمومی در راستای کاهش آلودگی شدند، تصریح کرد: این مساله نشان می‌دهد که در حوزه برخورد با آلودگی هوا، دچار تزلزل و انقطاع مدیریتی هستیم به گونه‌ای که شاهد هستیم هر دولت و یا مسئولی بر سر کار می‌آید بی‌توجه به اقدامات و مصوبات گذشتگان مجددا راه خود را طی می‌کند و انگار نه انگار که مسئولان گذشته نیز کاری انجام داده‌اد و برهمین اساس شاهد دوباره‌کاری‌هایی هستیم.

حکیمی‌پور با بیان اینکه انقطاع مدیریتی سبب شده است که کماکان مشکل آلودگی هوا ادامه داشته باشد، گفت: ما شاهد اضافه شدن یک شیفت به بهشت زهرا و همچنین مرگ خاموش مردم در کلانشهرها هستیم.

وی با بیان اینکه عدم جدیت در برخورد با آلودگی هوا سبب ایجاد چنین وضعیتی شده است، افزود: اعضای شورای شهر درگیر کارهای روزانه شده‌اند و مصوباتی که تنها مصرف رسانه‌ای دارد و مشکلی از مردم حل نمی‌کند را بررسی می‌کنند و نباید تنها اعضا و نمایندگان به تصویب قانون و آیین‌نامه که مشکلی هم حل نمی‌کند اکتفا کنند و باید نظارت‌های خود را افزایش دهند.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه راه‌حل بر روی کاغذ مشکلی را حل نمی‌کند، گفت: عزم جدی برای حل این مشکل نمی‌بینیم.

حکیمی پور با بیان اینکه شورای شهر به عنوان ناظر اجتماعی شهر فعالیت می‌کند، ادامه داد: باید پیگیر مشکلات مردم باشند؛ چراکه شهر تهران به عنوان شهر بی‌دفاع در برابر آلودگی است و این در حالی است که من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم ولی معتقدم به دلیل عدم ارتباط منطقی بین مصوبات، این مشکلات ایجاد شده است و تزلزل، انقطاع بین شورا، مجلس و... سبب بزرگ شدن این مشکل شده است.

وی با بیان اینکه قرار نیست با شق‌القمر یا معجزه مشکل آلودگی هوا حل شود، اظهار کرد: مشکل مردم شناسایی متهم و مقصر در این اتفاق نیست، بلکه کارها روی زمین مانده است و باید با استفاده از تجربیات گذشتگان آن را حل کرد.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه با گسترش آلودگی، بحث توسعه حمل و نقل عمومی قوت گرفته است، گفت: شهرداری براساس برنامه‌های توسعه خود باید در راستای گسترش حمل و نقل عمومی اقدام می‌کرد اما عملکرد خوبی نداشته است.

حکیمی‌پور به تجربه کشورهای موفق از جمله مکزیکوسیتی در راستای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و یادآورشد: همه این کشمکش‌ها سیاسی و جناحی شده است و آن زمانی که دولت درآمد ارزی بالایی داشت، متاسفانه سهم حمل و نقل عمومی داده نشده است و حالا نیز دولت می‌خواهد سهم حمل و نقل عمومی را پرداخت کند، دچار مشکلات اعتباری است اما با این حال در حال پرداخت سهم خود است.

وی با بیان اینکه حرف‌ها خوب زده می‌شود و قانون‌های خوبی تصویب می‌کنیم؛ اما اجرا و نظارت خوب نیست، گفت: یکپارچه‌سازی مدیریت شهری می‌تواند بخشی از مشکلات مدیریتی شهر تهران را برطرف کند.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اختصاص وام 25 میلیونی به تاکسیرانی‌ها و اتوبوسرانی‌ها گفت: در کمیسیون ویژه کلانشهرها که در دولت تشکیل شده است، 9 وزیر حضور دارند و قطعا مشکلات حمل و نقل شهر تهران نیز مورد بررسی قرار گرفته است، هرچند من نیز که معتقدم این اعتبار باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی سوق داده می‌شد اما در یک تصمیم بزرگ مانند این، مولفه‌های زیادی دخیل است.

حکیمی‌پور همچنین در پاسخ به برخی انتقادات درخصوص عدم خروج صنایع آلاینده از پایتخت نیز گفت: مافیای اقتصادی در همه جای دنیا حضور دارد و با اینکه سال‌های قبل باید صنایع آلاینده همچون معادن شن از تهران خارج می‌شدند اما مافیای قدرت و ثروت نیز قانون را زیرپا می‌گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اصلاح نظام انتخابات کشور گفت: باید نظام انتخاباتی کشور اصلاح شود و تا زمانی که این نظام اصلاح نشود، شاهد آن هستیم که افراد غیرپاسخگو با رانت وارد می‌شوند و تنها به افرادی که از آنها حمایت کرده‌اند، پاسخ می‌دهند و باید سیستم انتخاباتی به سمت پاسخگویی اصلاح شود.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه از بحث نظارتی راضی نیستم، تصریح کرد: متاسفانه ما درگیر لوایح شدیم و باید ترمز کنیم تا وقت بیشتری برای نظارت داشته باشیم چراکه برخی مصوبات دوره‌های قبل در حال خاک خوردن هستند.

حکیمی پور در بخش دیگری از سخنان خود درباره گمانه‌زنی‌ برای حضور وی در انتخابات مجلس نیز گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم، یکی از اعضا فعالیت جدی در این زمینه دارد اما در مورد حضور من، با وجود درخواست‌های زیاد مردمی، هنوز به نتیجه نرسیده‌ام و در حال مشورت هستم.

وی در پاسخ به این سوال که با حضور جدی اعضای اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس، حضور این افراد در شورای شهر کمتر می‌شود، ادامه داد: اگر اصلاح‌طلبان از شورای شهر بروند، خوشبختانه تا 5 نفر از اعضای علی‌البدل هستند و این مساله انقطاعی در مورد حضور و مدیریت اصلاح‌طلبان در شورا ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تنها راه کاهش آلودگی هوای