سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پيشخوان/ «راهنماي پوشش خبري در رسانه‌ها» منتشر شد


فارس/ دکتر نصرالهي در مقدمه، کتاب راهنماي پوشش خبري در رسانه ها را اينگونه معرفي کرده است:
پوشش خبري رايج‌ترين، جذاب‌ترين، متنوع‌ترين، مهم‌ترين، پيچيده‌ترين و جنجالي‌ترين کار رسانه‌ها به‌ويژه رسانه‌هاي خبري است. اهميت اين ويژگي‌ها با تعدد و کثرت رسانه‌ها، گستره کارها و تکنولوژي‌ها و آرايش جديد ارتباطي، نه تنها کم نشده بلکه بيشتر نيز شده است. علاوه بر اين افزايش دسترسي‌هاي مخاطبان به رسانه‌هاي مختلف و بالارفتن سواد‌‌ آنها نيز بر حساسيت و اهميت کار افزوده است.

عوامل آشکار و پنهان بسياري اعم از درون‌سازماني و برون‌سازماني بر پوشش خبري اثر مي‌‌گذارند که شناسايي اين عوامل و يا ميزان تأثير آن به راحتي ممکن نيست، در عين حال مي‌توان با تبادل تجربيات، هم‌آموزي، استفاده از تحقيقات رسانه‌اي، تسلط بر ابزارها و تاکتيک‌‌هاي خبري و آشنايي با علوم ديگر هم به‌ خوبي خبر را مديريت کرد و هم اين‌که توليدات خبري رسانه‌هاي ديگر را تحليل کرد.

باوجود اين اهميت و افزايش مشتاقان فعاليت در عرصه‌هاي خبري، تعدد مرکز آموزش روزنامه‌نگاري و مديريت رسانه در سطوع مختلف (کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري) و همچنين افزايش تعداد خبرگزاري‌ها، رسانه‌هاي مکتوب و راديو وتلويزيوني، متأسفانه منبع جامع و مانعي در اين خصوص وجود ندارد. برخي تلاش‌هايي که در اين زمينه صورت گرفت ارزنده اما يک بُعدي، غيرکاربردي، غيرمصداقي و مهم‌تر از همه ناکافي و غيربومي است. بنابراين با توجه به بيش از 20 سال تجربه در رسانه‌ها (خبرگزاري، مطبوعات، روابط عمومي و راديو و تلويزيون) و همين ميزان سابقه تدريس در دانشگاه‌هاي مختلف در سطوح مختلف کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري تصميم گرفتم با توصيه و راهنمايي استادان، همکاران و دانشجويان درس تحليل پوشش خبري، اين اثر را تأليف کنم. بديهي است پشتوانه تجربي قابل اتکا و اندوخته‌هاي تئوريک کافي به بنده اين اطمينان را مي‌دهد که محققان، استادان و دانشجويان عزيز از اين کتاب استقبال خواهند کرد به‌ويژه اين‌که برخي از مباحث آن مثل مديريت تکرار، مديريت واژه‌ها و جملات، مديريت موضوع، مديريت تصاوير، مديريت القاء بي‌طرفي و چگونگي اعمال آن در خبر جديد، جامع و مصداقي و کاربردي ارائه شده است. باوجود اين به "هم‌آموزي" باور و از همه بزرگواران انتظار دارم از اعلام نظر و راهنمايي براي چاپ بعدي دريغ نفرمايند. اين کتاب هفت فصل دارد؛
در فصل اول اهميت، تعاريف، ابزارها، رويکردها و راهبردهاي پوشش خبري و شيوه‌هاي اعمال هر کدام از آنها با ذکر مصاديق از رسانه‌هاي مختلف تشريح شده است.

در فصل دوم، وظايف مديريت خبر شامل اهميت، تعاريف، چگونگي و الگوهاي مديريت خبر شامل برنامه‌ريزي، سازماندهي، تصميم‌گيري و نظارت در خبرهاي مطبوعاتي و راديو تلويزيوني تبيين شده است.

در فصل سوم، مديريت موضوع‌هاي خبري، مديريت واژه‌ها و جملات، مديريت تصاوير (تصاوير خشن، تصاوير مجرمان و...)، مديريت تکرار و مديريت چينش اخبار را به شکل کاربردي و به همراه مصاديق مطبوعاتي و راديو و تلويزيوني توضيح داده‌ام.

فصل چهارم، به تناقض و تعارض در خبر اختصاص دارد. در اين فصل ضرورت هماهنگي بين اجزاء و بخش‌هاي مختلف رسانه و اهميت تکميل‌کنندگي پيام، انواع تعارض، علل تعارض و راهکارهاي رفع آن آمده است.

فصل پنجم به تاکتيک‌هاي متنوع و متعدد پوشش خبري و چگونگي اعمال آن در پوشش خبري پرداخته است. تاکتيک‌هاي پخش مستقيم خبر، اختصاصي‌سازي، ميکروفون فعال، بمباران اطلاعات، شروع قبل از ديگران، موازي‌سازي، صداي مردم و کارشناسان، تقدم و تأخر، حساسيت‌زدايي، قرينه و مقايسه، پوشش دوگانه، عادي‌نمايي، درباني، رفع تکليف، نقل و قول، کانتکس و زمينه، هزينه از سرمايه، هزينه براي سرمايه، بالا بردن توقع، زمان ايمن برخي از تاکتيک‌هاي مهم اين فصل هستند.

فصل ششم، سه بخش دارد؛ در بخش اول ضمن تشريح چيستي و اهميت اخبار فوري، ويژگي‌ها، عناصر و فرايند استفاده از آن در تلويزيون، دو خبر فوري مهم تجزيه و تحليل شده است. در بخش دوم، مديريت بي‌طرفي در اخبار، شاخص‌هاي بي‌طرفي و مدل و راهکارهاي اعمال آن در خبر آمده است و در بخش سوم مديريت سابقه خبر تشريح شده است.

و در فصل هفتم، مديريت اخبار با توجه به ماهيت متفاوت رسانه‌ها، مديريت تبليغ در خبر و بازي در خبر تبيين شده است.


ویدیو مرتبط :
تحلیل پوشش رسانه ای فاجعه منا - رسانه های داخلی