سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اعدام شیخ نمر مصداق بارز نسل کشی است/پرونده شیخ نمر در دیوان کیفری بین المللی رسیدگی شود


محسن دلاوری روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، با بیان اینکه اقدامات عربستان در این زمینه سازمان یافته است، افزود: این جنایات قابل پیگیری در مجامع بین المللی است و نقض تعهدات بین المللی محسوب می شود.
وی اظهار کرد: از جمله مواردی است که می توان با استناد به آن جنایات عربستان را در مجامع بین المللی به صورت قانونی پیگیری کرد و به استیفای حقوق جامعه بین الملل پرداخت، رسیدگی به جرم نسل کشی رژیم آل سعود در دیوان کیفری بین المللی (ICC) است.
رئیس دادگستری قشم اضافه کرد: مجموعه اقدامات عربستان در چند سال گذشته، مصداق بارز نسل کشی است و نوع اعدام شیخ نمر می تواند به عنوان جرمی بین المللی در دیوان کیفری بین المللی رسیدگی شود.
وی حمایت قاطع اشخاص و نهادهای مدنی را برای رسیدگی به پرونده آل سعود در دادگاه کیفری بین المللی ضروری دانست و بر لزوم اهتمام جامعه حقوقی کشور ضد این اقدامات تاکید کرد.
دلاوری از مکلف شدن دادگاه کیفری بین المللی در صورت درخواست برای رسیدگی به این پرونده خبر داد و افزود: در صورت درخواست جامعه حقوقی، اقدامات قضایی برای تعقیب بین المللی متهمان این پرونده آغاز می شود.
وی مستندسازی اقدامات انجام شده توسط دولت عربستان در نسل کشی شیعیان را اقدامی مستمر دانست و اضافه کرد: اگر سیاست یک کشور مبتنی بر نسل کشی آن هم به صورت مستمر باشد، جمع آوری مستندات می تواند برای طرح این موضوع در دادگاه های بین المللی موثر باشد و به منظور ترتیب اثر در شورای امنیت مورد استفاده قرار بگیرد.
مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی قشم گفت: نسل کشی به عنوان فعلی غیرمنطبق با عرف بین المللی قابل پیگری و اعمال مجازات است و به دلیل عضو نبودن ایران و عربستان در دیوان کیفری بین المللی(ICC)، این پیگیری باید از طریق جامعه حقوقی کشور و نهادهای مدنی صورت گیرد.
وی انجام برخی اعتراضات خارج از عرف حقوقی به جنایات آل سعود را غیر قابل قبول دانست و افزود: ابزارهای کافی به منظور پاسخگویی به اینگونه موارد وجود دارد و نیازی به انجام کارهای احساسی و خلاف عرف بین الملل نیست.
دلاوری تاکید کرد: می توان از طریق شیوه های صحیح، با حفظ کرامت انسانی و جایگاه جمهوری اسلامی ایران، برای پیشبرد اهداف کشور و استیفای حقوق جامعه بین الملل گام برداشت.
وی تبدیل کردن نظریه نسل کشی وهابی ها به پرونده ای بین المللی را قابل طرح و مجازات دانست و بر احقاق حق از دست رفته یک گروه مذهبی، عقیدتی و جنسیتی بر مبنای اساسنامه دیوان کیفری بین المللی تاکید کرد.

***اقدامات حکومت عربستان جرم علیه صلح و امنیت بشری است
مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی قشم تاکید کرد: زنجیره اقدامات حکومت عربستان جرم علیه صلح و امنیت بشری است و شورای امنیت می تواند به منظور رسیدگی و حل و فصل به این پرونده ورود کند.
دلاوری مجازات حبس ابد را برای آمرین اقدامات اخیر آل سعود ضروری دانست و افزود: بهترین خدمت به جنایتکاران این اقدام شنیع، حمله به سفارت عربستان بود که موجب شد جنایت هولناک عربستان تحت تاثیر قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: حمله به سفارت هیچ کشوری مورد تایید مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و این موضوع با هیچ یک از معیارهای انسانی نیز سازگاری ندارد و موجب خدشه دار شدن اقتدار کشور بزرگی همچون ایران می شود.
دلاوری ادامه داد: وظیفه تامین امنیت سفارت ها بر عهده کشور میزبان است و اینگونه اقدامات از طرف هر دسته و گروهی که انجام شود، به آبروی سیاسی و اقتدار کشور ضربه می زند.
7275/2090/

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سخنرانی آیت الله شیخ نمر باقر آل نمر