سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آمریکا مقصر اصلی بحران مهاجران کوبایی در آمریکای مرکزی است


به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، روزنامه چاپ مکزیک «لا خورنادا» آمریکا را مقصر اصلی بروز بحران مهاجرین کوبایی در آمریکای مرکزی دانست.

این روزنامه در گزارشی اعلام کرد که توافق روز گذشته بلیز، کاستاریکا، ال سالوادور، گوآتمالا، هندوراس، پاناما و مکزیک برای انجام یک آزمون آزمایش در ماه ژانویه با هدف عبور دادن اولین گروه کوبایی‌های مهاجر و سرگردان در قلمرو کاستاریکا صورت گرفته است.

طبق گزارش منتشر شده در روزنامه « لا خورنادا» توافق روز گذشته دلسوزانه و مثبت ارزیابی شده است اما بدون شک برای حل بحران کافی نیست چرا که همچنان برخی از مشکلات عمده و ریشه‌ای دست نخورده و لاینحل باقی مانده‌اند و باید سریعا مورد توجه قرار بگیرند.

این روزنامه همچنین گزارش داد که حرکت کوبایی‌ها به سمت آمریکا با توجه به عادی سازی روابط دو کشور صورت گرفته تا جای که اشتیاق شهروندان کوبایی برای رفتن به آمریکا و گرفتن اقامت این کشور گسترش قابل توجهی یافته است.

از نقطه نظر این روزنامه دولت‌های منطقه آمریکای لاتین در قضیه بحران مهاجرتی منطقه تحت فشار آمریکا هستند.

مدارک قابلی استنادی مبنی بر این قضیه وجود دارد که «واشنگتن» مکزیک و گوآتمالا را با هدف منع ورود مهاجرین اهل آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی به آمریکا به گذرگاه بازرسی مهاجرین در این منطقه تبدیل کرده است.

از 14 نوامبر سال جاری تاکنون دولت کاستاریکا برای 8 هزار کوبایی که تصمیم به مهاجرت به آمریکا را دارند ویزای عبور صادر کرده است.

اما از 18 دسامبر به بعد کاستاریکا دیگر هیچ ویزایی برای مهاجرین کوبایی صادر نکرد.

«لوئیس گیلرمو سولیس» رئیس جمهور کاستاریکا نیز چندی پیش از توقف صدور ویزای عبور و مرور برای مهاجرانی که به طور غیر قانونی وارد این کشور شده اند، خبر داد.

در پی عادی سازی روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا و بهبود مناسبات دو کشور، 4 هزار کوبا تلاش می‌کنند که به امید ورود به آمریکا از خاک مکزیک، عازم کشورهای منطقه آمریکای مرکزی شوند. 

مسیر مهاجرت از کوبا برای رسیدن به ایالات متحده آمریکا از پاناما، کاستاریکا، نیکاراگوئه و مکزیک می‌گذرد.

این مهاجرین به صورت قانونی از کوبا خارج شده و به سمت اکوادور حرکت کردند؛ اکوادور نیز ویزایی یک ماهه را در اختیار مهاجرین قرار داد؛ این ویزا تا 1 دسامبر سال جاری اعتبار داشت این افراد پس از گذر از کلمبیا و پاناما به مرز جنوبی کاستاریکا رسیدند.

نیکاراگوئه نیز از تاریخ 15 ماه نوامبر 2015 مرزهای خود را به روی مهاجرین کوبایی بست و به این ترتیب تعداد 1500 نفر از آن‌ها که در مسیر مهاجرت به آمریکا به پاناما رسیده بودند، در این کشور سرگردان شدند.

پس از نیکاراگوئه گوآتمالا و بلیز نیز مرزهای این کشورها را به روی مهاجرین بستند.

پس از اقدام نیکاراگوئه، کاستاریکا اعلام کرد که صدور ویزای موقت برای مهاجرین کوبایی را متوقف خواهد کرد.

میزان مهاجرت کوبایی‌ها به آمریکا در سال 2015 تا 80 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

http://fna.ir/QDORRD


ویدیو مرتبط :
مقصر اصلی در مدیریت بحران طوفان و سیلاب کیست ؟