جزییات اولین قرارداد سرمایه گذاری پژو در ایران


حواشی قرارداد جدید ایران‌خودرو با پژو همچنان ادامه دارد و بر اساس اطلاعات جدید، مدیرعامل و نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره در جلسه مشترك دو شركت تعیین شده است .

به گزارش مشرق به نقل از پدال نیوز، حواشی قرارداد جدید ایران‌خودرو با پژو همچنان ادامه دارد و بر اساس اطلاعات جدید، مدیرعامل و نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره در جلسه مشترك دو شركت تعیین شده است . 

پژو ژانویه گذشته، در جریان سفر رئیس جمهور ایران به پاریس، قرارداد تأسیس شرکتی مشترک با صنایع ایران خودرو را امضا کرد. 

امضای این قرارداد که برای تولید 3 نوع خودروی پژو در ایران بود، با انتقادات فراوان کارشناسان مواجه شد. 

انتقادات از این قرارداد بر دو محور بود: یکی محتوا و شرایط این قرارداد و دیگری ذات قرارداد مجدد با پژو با وجود بدعهدی‌های آن در زمان تحریم‌ها. 

با این حال، با وجود تمامی این انتقادات، مسئولان وزارت صنعت و مدیران ایران‌خودرو از این قرارداد دفاع کرده‌اند ولی به بهانه محرمانه بودن، حاضر به انتشار جزئیات قرارداد نشدند. 

*  جزئیات جدید از قرارداد مشترك 

بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد ؛ بر اساس توافق ایران‌خودرو و پژو، شركت مشترک به صورت مشارکت انتفاعی یا جوینت ونچر خواهد بود كه سهم هر كدام از شركا 50 درصد می‌باشد. 

طبق توافق، مدیرعامل به طور چرخشی و هر دو سال یک بار از یکی از دو شرکت تعیین خواهد شد که شنیده شده مراد مجلسی به عنوان مدیر عامل از طرف ایران خودرو معرفی شده است و ریاست هیئت مدیره را نیز طرف فرانسوی معرفی خواهد کرد. 

* سرمایه‌گذاری در کار نیست 

یك منبع آگاه گفت :  خط تولید شرکت جدید در کارخانه ایران خودرو در تهران راه اندازی می‌شود. این خط تولید که باید آن را خط مونتاژ نامید، خط تولید ساده ای است كه در هر ساعت 4 خودرو تولید می‌کند و در فاز اول هر سال 4 تا 5 هزار خودرو تولید خواهد کرد و در فازهای بعدی تولید آن به ساعتی 25 دستگاه افزایش خواهد یافت. 

نکته مهم دیگر آن که بر اساس توافقات، شرکت مشترک به صورت كارمزدی از خدمات ایران خودرو استفاده می‌کند. یعنی چون شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو برای مونتاژ 3 محصول موردنظر (پژو 208، 2008 و 301)، از خطوط تولید ایران‌خودرو استفاده خواهد کرد، کارمزدی بابت این کار به ایران‌خودرو پرداخت خواهد کرد که یا به صورت نقدی خواهد بود یا با تعهدات ایران‌خودرو تهاتر خواهد شد. 

چالش مهم دیگر این قرارداد، میزان داخلی سازی محصولات است كه این بند از قراداد هنوز در حال مذاكره می باشد.


ویدیو مرتبط :
پژو به ایران برگشت(قرارداد ایران خودرو و پژو امضا میشه)