سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



روحانی: در برجام کسی شکست نخورد/ لاریجانی:امیدواریم با لغو تحریم‌ها فضای جدیدی برای رونق اقتصادی فراهم شود/عکس انتخاباتی نمایندگان با ظریف


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نشست علنی صبح امروز (یکشنبه 27 دی ماه 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

ارائه لوایح بودجه سال 1395 کل‌کشور و برنامه ششم توسعه اولین و مهمترین دستور کار امروز پارلمان بود.

حسن روحانی رئیس جمهور امروز به منظور ارائه لوایح بودجه سال 1395 و برنامه پنجساله ششم توسعه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

روحانی قرار است توضیحاتی در خصوص جزئیات لوایح مذکور ارائه دهد و پس از آن مجلس به بررسی لوایح مذکور می‌پردازد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور در زمان ارائه بودجه، یک ساعت فرصت دارد از کلیات و جزئیات این لایحه دفاع کند.

*تبریک نمایندگان مجلس به ظریف/ عکس‌های انتخاباتی پارلمانی‌ها با وزیر خارجه

در ادامه برخی نمایندگان پس از حضور در صحن مجلس، ضمن مصافحه با وزیر امور خارجه، اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به وی تبریک گفتند.

در این بین برخی نمایندگان هم با وزیر خارجه عکس یادگاری می‌گرفتند که به نظر می‌آید این عکس‌ها بی ارتباط با انتخابات پیش‌روی مجلس در 7 اسفندماه نباشد.

* اسامی غائبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس/ غیبت دو جلسه‌ای 4 نفر از نمایندگان در ماه جاری

در این جلسه بودجه‌ای مجلس شورای اسلامی، اسامی غائبین از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1-نبی‌الله احمدی نماینده مردم داراب

2- علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد

3-عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان

4- جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان

5- جلیل جعفری نماینده مردم خلخال

6- علی جلیلیان نماینده مردم اسلام‌آباد غرب

7- روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران

8- محمد دامادی نماینده مردم ساری

9- سیدحسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز

10- دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی نماینده مردم بافق

11- غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد

12- عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر

13- احمد سجادی نماینده مردم فریمان

14- هادی شوشتری نماینده مردم قوچان

15- عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمود‌آباد

16-مقداد نجف‌نژاد نماینده مردم بابلسر

17- شاهین محمدصادقی نماینده مردم کازرون

18- محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین اسامی کسانی که هنگام نواخته شدن زنگ در جلسه مجلس حضور نداشتند عبارتند از:

1- سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده مردم دشتی و تنگستان

2- محمد رزم نماینده کرمانشاه

3-رحیم زارع نماینده مردم آباده

4- احمد شوهانی نماینده مردم ایلام

5- مجید منصوری بیدکانی نماینده مردم لنجان

دستغیب خاطرنشان کرد: همچنین اسامی نمایندگانی که بیش از دو جلسه در ماه جاری غیبت داشتند به این شرح است:

1- قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد

2- محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان

3- جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد

4- محمدعلی مددی نماینده مردم میانه

*امیدواریم با لغو تحریم‌ها فضای جدیدی برای رونق اقتصادی در کشور فراهم شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ارائه گزارش رئیس‌جمهور در هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 95 با خیر مقدم به وی گفت: امروز روز فرخنده‌ای است زیرا روز تجلی اراده ملت بوده و موضوع هسته‌ای به نتیجه نشست و تحریم‌ها برداشته شد.

وی با تشکر از روحانی، ظریف و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که در دو سال گذشته همت زیادی مصروف داشتند تا معضل تحریم‌ها از پیش پای ملت برداشته شود، اظهار داشت: دیشب آخرین گام در این مسیر برداشته شد و این اهمیت استقامت ملت را که اراده خود را محقق کردند، نشان می‌دهد.

لاریجانی با سپاسگزاری از پایمردی و ایستادگی ملت در این مسیر گفت: از حمایت‌ها و هدایت‌های روشنگرانه رهبر معظم انقلاب در طول 12 سال مذاکرات هسته‌ای در ماجراهای مختلف با راهنمایی‌های خود نقش اول را در این زمینه ایفا کردند تشکر می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی نقش مقام معظم رهبری در موضوع هسته‌ای کشور را بی‌همتا و در دو سال اخیر بسیار ارزشمند و راهگشا خواند و با اشاره به اینکه ایشان در حامی دولت‌های مختلف بودند در ادامه ابراز امیدواری کرد. پس از لغو تحریم‌ها فضای جدیدی برای رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود.

*موفقیت در مذاکرات دستاورد ملت و همه ارکان نظام بود/در برجام کسی شکست نخورد

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز با حضور در صحن علنی مجلس برای تقدیم لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه به مجلس، اظهار داشت: خوشحالم که بعد از پیروزی بزرگ ملت ایران در پیچیده‌ترین پرونده سیاسی تاریخ معاصر برای اولین بار از خانه ملت به مردم عزیزمان تبریک و تهنیت می‌گوید.

وی افزود: مردم بزرگ ایران با صبر، مقاومت، ایستادگی و حتی فدای جان وخونشان در راه تثبیت حقوقشان و برای آرمان‌های انقلاب اسلامی‌شان ایستادند و مقاومت کردند و بهترین دیپلمات‌های خود را به صحنه رویارویی با قدرت‌های بزرگ فرستادند و با حمایت از آنها با متانت و بردباری به موفقیت و پیروزی رسیدند.

رئیس جمهور تصریح کرد: از مقام معظم رهبری که از آغاز تا پایان در همه مراحل راهنما بودند، حامی بودند، هادی بودند و چارچوب‌های این مذاکرات را مشخص کردند و همواره ناظر دقیقی بر این حرکت مهم تاریخی بودند صمیمانه تشکر می‌کنم و برای طول عمر آن بزرگوار و مزید توفیقاتشان مثل همیشه در پیشگاه خداوند دعا می‌کنم.

روحانی ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس، هیات رئیسه و به ویژه ریاست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ریاست مجلس هم در شورای عالی امنیت ملی و هم در جلسات شورای عالی هسته‌ای همواره بهترین حمایت‌ها و کمک‌ها را که برای توفیق ملت بود انجام دادند.

وی با اشاره به دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای اظهار  داشت: آنچه به دست آوردیم دستاورد ملت و همه قوا بود و نه دولت، دستاورد هر سه قوه بود و و دستاورد همه ارکان نظام بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: آنچه به دست آوردیم دستاورد نیروهای مسلح ما بود. چون آنان اگر ثبات و امنیت را در کشور حفظ نمی‌کردند و کشور ما آرام نبود امکان موفقیت در مذاکرات نبود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در برجام کسی شکست نخورد، افزود: همه به جز صهیونیست‌ها ، آتش‌افروزان و افراطیون آمریکایی خوشحالند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این برجام راه توسعه و پیشرفت و هماهنگی در حرکت‌ها و تعامل با جهان را به وجود خواهد آورد. البته به دلیل آنکه این فرصت برای تقدیم برنامه ششم و لایحه بودجه سال 95 است به همین مقدار سخن اکتفا می‌کنم و در یک فرصت مناسبت‌تر در آینده‌ای بسیار نزدیک با مردم عزیزمان در این زمینه سخن خواهم گفت.

روحانی با اشاره به لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه و بودجه 95 گفت: در زمینه تقدیم لایحه برنامه پنج ساله ششم و بودجه 95 قبل از هر چیز لازم می دانم اشاره کنم که چرا این دو لایحه با کمی تاخیر به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد در حالی که این لوایح را می‌توانستیم در آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.

وی ادامه داد: عملکرد دولت در دو سال گذشته نشان داد که دولت یازدهم هم به دلیل شان بالایی که برای مجلس قائل است و هم به دلیل آنکه تقدیم به موقع لایحه بودجه را نشانه معنادار از پایبندی دولت به انضباط مالی می‌داند همواره مقید بود که لایحه بودجه به موقع تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

روحانی تصریح کرد: همان طور که می‌دانید زمان ارائه لایحه بودجه با زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تقارن پیدا کرد و دولت به لحاظ انعکاس خارجی و حساسیت بین‌المللی در این موضوع صلاح نمی‌دید که لایحه بودجه را براساس فرض رفع تحریم‌ها که تدوین کرده بود پیش از عملی شدن رفع تحریم‌ها به مجلس محترم ارائه کند.

وی ادامه داد: اگر دولت می‌خواست بودجه را براساس فرض عدم رفع تحریم‌ها تقدیم مجلس کند،‌چون پیش بینی ما این بود که تحریم‌ها رفع می‌شود بنابراین این کاری متناسب نبود که ما بر خلاف اعتقاد خود لایحه‌ای را براساس ادامه تحریم‌ها به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم.

روحانی تصریح کرد: در فرصتی که تا پایان اسفند پیش رو داریم امیدوارم نمایندگان بتوانند این لوایح را به تصویب برسانند. ضمنا بخشی از لایحه بودجه و هم لایحه برنامه ششم توسعه را قبلا تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم و بخش‌هایی که دائمی می‌دانستیم تقدیم کردیم و آنچه خدمت شما ارائه می‌شود حجم زیادی ندارد و امیدوارم در زمان مناسب بتوانید از مصوبات مجلس شورای اسلامی در این زمینه استفاده کنید.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز افتخار دارم که دو لایحه برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه سال 95 را در شرایطی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنم که بیش از یک دهه ایستادگی و مجاهدت ملت ایران را برای حفظ و حراست از حقوق خویش و پس از دو سال و نیم مذاکرات سخت و نفس گیر با اجرای توافق هسته ‌ای،‌ تحریم‌های ظالمانه و تحمیل شده بر کشور که فشار زیادی را بر اقتصاد و رفاه مردم وارد کرده بود به حول و قوه الهی برداشته شد.

روحانی ادامه داد: مذاکرات هسته ای انجام گرفته که با هدایت رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی مردم و همراهی همه ارکان نظام به ثمر رسید حقیقتاً یکی از برگ‌های زرین تاریخ کشور است.

رئیس جمهور افزود:‌ ما طی این مذاکرات توانستیم قدرت‌های بزرگ را وادار کنیم تا حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسند. پروژه ایران هراسی را با شکست مواجه کنیم، چهره مخدوشی که از ما در جهان ایجاد کرده بودند را بازسازی کنیم و نشان دهیم که دولت و مردم ایران منطقی، صلح دوست و در دفاع از حقوق خود مقتدر خواهند بود.

روحانی ادامه داد: موفقیت‌های بدست آمده در مذاکرات هسته‌ای همچنین اعتماد به نفس ملی را افزایش داد و سرمایه سیاسی و اجتماعی بزرگی برای دولت ایجاد کرد، که محصول افزایش اعتبار داخلی و بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: به ثمر رسیدن مذاکرات نشان داد که بهره‌برداری شفاف و همراه با اعتمادسازی از توانمندی هسته‌ای هیچگونه مغایرتی با برداشته شدن تحریم‌ها و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های جهانی و دستیابی به رشد اقتصادی و توسعه، اشتغال برای جوانان ندارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رفع تحریم‌ها گشایش‌های بزرگی را برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد، گفت: با رفع تحریم‌ها،‌ عدم قطعیت‌های خارجی اقتصاد ایران و هزینه‌های ناشی از آن کاهش می‌یابد. منابع ارزی کشور به جهت رفع محدودیت صادرات نفت و آزادی منابع مسدود شده افزایش می‌یابد، از هزینه‌های مبادلات مالی و تجاری خارجی کاسته می‌شود  و امکان استفاده از خدمات نظام بانکی بین‌المللی، بهره‌مندی از منابع مالی خارجی، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، دسترسی به فناوری‌های نوین و توسعه صادرات غیر نفتی فراهم می‌شود.

روحانی با بیان اینکه توافق هسته‌ای نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی کشور خواهد بود، گفت: اکنون با پنجره‌های جدیدی که برای گسترش تعاملات اقتصادی با دنیا گشوده شده این ما هستیم که باید با آمادگی لازم از فرصت‌های به وجود آمده برای ایجاد یک جهش اقتصادی در کشور بهره بگیریم.

وی افزود: اگرچه تمام اقدامات دولت در مسیر دستیابی به آرمان مهم تعالی معنوی همراه با توسعه همه جانبه کشور است، همان طور که رهبری تاکید کردند با توجه به شرایط امروز کشور اقتصاد و بهبود شرایط زندگی مردم باید اولویت اصلی همه باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: بهبود وضع زندگی مردم و عبور از مسیر دشوار اشتغال به عنوان متن و هر چیز غیر از آن حاشیه باشد، بر این اساس باید از به وجود آمدن هرگونه حاشیه داخلی و خارجی احتراز کنیم، از امروز فصل کار بیشتر هم برای دولت و هم برای دستگاه‌های نظام و هم مردم در جهت توسعه کشور و به حرکت دراوردن اقتصاد آغاز شده است.

روحانی با بیان اینکه هرگونه مناقشات بیهوده و انحرافی که ما را از حرکت در مسیر ارتقای معیشت مردم باز دارد خلاف مصالح ملی است گفت: ما با چالش‌های اقتصادی بزرگی در مسیر خود مواجه هستیم. امروز آغاز فصل هماهنگی بیشتر میان همه قوا و دستگاه‌ها برای جبران عقب افتادگی‌های گذشته است.

وی در ادامه پیرامون جزییات برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 گفت: فصل اول پیرامون جهت گیری‌های دولت در دوران پساتحریم است. مورد اول نیز جذب سرمایه خارجی است.

رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به شرایط رفاهی مردم و بازار کار و نیاز جوانان به اشتغال دستیابی به رشدهای اقتصادی بالا در سال‌های آینده یک ضرورت اصلی برای کشور است.

*روحانی لوایح برنامه ششم و بودجه 95 را تقدیم مجلس کرد

حسن روحانی رئیس‌جمهور که از صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود پس از پایان سخنرانی‌اش در دفاع از لوایح بودجه 95 و برنامه ششم توسعه، این 2 لایحه را تقدیم علی لاریجانی رئیس مجلس کرد.

پس از تقدیم بودجه 95 و برنامه ششم

*رئیس‌جمهور صحن علنی مجلس را ترک کرد

در ادامه حسن روحانی رئیس‌جمهور پس از تقدیم لوایح برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بودجه 1395 کل‌کشور، صحن علنی پارلمان را ترک کرد.

سایر اعضای کابینه دولت نیز که همراه با رئیس‌جمهور در خانه ملت حضور یافته بودند، پارلمان را ترک کردند.

ادامه دارد...

http://fna.ir/LXDX88


ویدیو مرتبط :
ماجرای رفاقت لاریجانی و ظریف و انتقاد از برجام