در 5 دقيقه سرحال شويد


پارسينه/ يکي از موثرترين راه‌‌هاي رفع ناراحتي اين است که بنشينيد و راجع به تمام خوبي‌هاي زندگي خود فکر کنيد و يک ليست از نکات مثبت و نعمت‌هاي موجود در زندگي‌تان تهيه کنيد. ابتدا بهتر است از امور کلي‌تر شروع کنيد. مثل اينکه آفتاب هر روز طلوع مي‌‌کند و يا اينکه شما قادر به نفس کشيدن هستيد. به محض اينکه شروع مي‌‌کنيد به اينکار و چند مورد را يادداشت مي‌‌کنيد، موارد ديگر خود به خود به ذهن شما خطور مي‌‌کنند. تحقيقات نشان مي‌‌دهند که داشتن دو حس ناراحتي و شکرگزاري همزمان با يکديگر تقريبا غير ممکن است. به همين دليل است که اين روش خيلي زود شما را به نتيجه مي‌‌رساند!

سعي کنيد در حال زندگي کنيد
گاه علت ناراحت بودن اين است که فرد مدام به گذشته فکر مي‌‌کند يا اينکه نگران آينده است. در هر دو حالت، افکار شما بيهوده خواهند بود. به جاي اينکار، به اموري که در جريان هستند فکر کنيد و سعي کنيد راجع به مسائل مختلف زود قضاوت نکنيد. مثلا هنگام غذا خوردن، سعي کنيد 5 دقيقه به رنگ، بو و طعم غذا فکر کرده و هر لقمه را قبل از بلعيدن خوب مزه مزه کنيد. يا به يک پارک در نزديکي خانه خود برويد و چند دقيقه‌اي، در حاليکه به همه چيز از جمله مناظر، دماي هوا و صداها توجه مي‌‌کنيد، پياده‌روي کنيد. با توجه کردن به اموري که در حال حاضر در جريان است، شما کمتر به نکات منفي زندگي فکر خواهيد کرد.

ورزش کنيد
اين نوع ورزش مربوط به جسم شما نيست. مربوط به مغز شماست. بلند تلفظ کردن کلمات در تغيير حال و هواي شما بسيار موثر خواهد بود. يک نفس عميق بکشيد، سپس هنگام بازدم يکي از حرف‌ها را با صداي بلند بگوييد. مثلا بگوييد " آآآآآآآآآ " يا " اييييييي". مانند کارهايي که در کلاس‌‌هاي يوگا صورت مي‌‌گيرد. با اينکار گوش مياني را تحريک و مخچه را تقويت کرده که نهايتاً باعث ايجاد تعادل در نيمکره راست و چپ مغز مي‌‌شود. حالا شايد بپرسيد که اين چه ربطي به سرحالي و نشاط دارد؟ به گفته يکي از متخصصان، علت اصلي ناراحتي ممکن است نيمکره راست مغز باشد که عمدتا افکار منفي در آن شکل مي‌‌گيرد. وقتي شما مخچه را تقويت مي‌‌کند، مخچه در هر دو نيمکره مغز شما تعادل ايجاد مي‌‌کند که در نتيجه اين امر، نيمکره چپ مغز که انرژي‌‌هاي مثبت را ايجاد و شما را با نشاط مي‌‌کند نيز فعال مي‌‌شود.

به ديگران محبت کنيد
هر چند وقت يکبار به نوعي به ديگران محبت کنيد؛ نيکي کردن به ديگران باعث مي‌‌شود شما احساس خوبي نسبت به خود پيدا کنيد. مثلا مي‌‌توانيد در مکان‌‌هاي عمومي، بعد از وارد شدن به ساختمان، در را براي فردي که پشت سر شماست باز نگه داريد يا اگر مي‌‌بينيد يک غريبه به شما نگاه مي‌‌کند، به او لبخند بزنيد. اين رفتارهاي ساده اما خوب باعث مي‌‌شود ديد شما نسبت به خودتان مثبت شود و در عين حال حس قدرداني اطرافيان را بر مي‌‌انگيزد که همين نکته لبخند را بر چهره شما مي‌‌نشاند.

يک ليوان قهوه براي خود بريزيد
اين روزها افراد بيش از حد نيازشان کافئين مصرف مي‌‌کنند، اما خوردن يک نصف ليوان قهوه نه تنها اشکالي ندارد بلکه در سرحال شدن شما نيز بسيار موثر است. نکته‌‌ي کليدي که بايد در اين رابطه مد نظر داشته باشيد اين است که سعي کنيد به همان نصف ليوان بسنده کنيد تا دچار افزايش و کاهش ناگهاني انرژي نشويد.

بخنديد
فيلم‌‌هاي کوتاه و کمدي مورد علاقه خود را ضبط کنيد. در طول روز هرگاه احساس ناراحتي کرديد، يکي از اين فيلم‌‌هاي کوتاه را ببينيد تا دوباره سرحال شويد. خنده‌‌هاي از ته دل باعث مي‌‌شوند اندورفين‌‌ها خيلي سريع در خون شما آزاد شوند. علاوه بر اين، چند دقيقه استراحت و فاصله گرفتن از مسائل روزمره در روحيه شما تاثيرات مثبتي مي‌‌گذارد.
فيلم‌‌هاي کوتاه و کمدي مورد علاقه خود را ضبط کنيد. در طول روز هرگاه احساس ناراحتي کرديد، يکي از اين فيلم‌‌هاي کوتاه را ببينيد تا دوباره سرحال شويد. خنده‌‌هاي از ته دل باعث مي‌‌شوند اندورفين‌‌ها خيلي سريع در خون شما آزاد شوند. علاوه بر اين، چند دقيقه استراحت و فاصله گرفتن از مسائل روزمره در روحيه شما تاثيرات مثبتي مي‌‌گذارد.

يک پرتقال بخوريد
مواد غذايي حاوي ويتامين C مانند مرکبات، فلفل سبز و کلم بروکلي شما را شاد و سرحال مي‌‌کند. تحقيقات نشان مي‌دهند بيماراني که در بيمارستان بستري بوده‌اند و ويتامين C مصرف کرده‌اند، نسبت به سايرين روحيه‌‌ي بهتري داشته‌اند. اين نوع مواد غذايي حاوي آنتي اکسيدان نيز هستند. آنتي اکسيدان‌‌ها با راديکال‌‌هاي آزاد مبارزه مي‌‌کنند. راديکال‌‌هاي آزاد باعث افزايش احتمال به بيماري‌‌هاي قلبي و سرطان شده و روند پيري را تسريع مي‌‌بخشد. وقتي با اين راديکال‌‌ها در بدن مبارزه شود، تخريب سلول‌‌ها نيز کاهش يافته و در نتيجه اين امر، خلق و خوي افراد نيز بهتر مي‌‌شود.

خوب نفس بکشيد
بله، همه‌‌ ما از صبح تا شب در حال نفس کشيدن هستيم، اما فقط نوع خاصي از نفس کشيدن مي‌‌تواند باعث آرامش ما شود. از همين حالا تمرين کنيد. طوري نفس بکشيد که دم 5 ثانيه و بازدم نيز 5 ثانيه طول بکشيد. سعي کنيد ريتم تنفس‌تان را کنترل کنيد به جاي اينکه توسط آن کنترل شويد. وقتي شما از طريق ديافراگم نفس مي‌‌کشيد، اکسيژن بيشتري به بدن و مغز شما مي‌‌رسد. هر چه اکسيژن بيشتري به مغز شما برسد، نشاط و انرژي شما نيز بيشتر خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
سرحال