فقدان آب در 730 روستای استان کرمان


مدیر عامل شرکت آبفار استان کرمان با اشاره به فقدان آب در 730 روستا در استان تاکید کرد: به هیچ وجه نباید کرمان را با دیگر استان‌ها مقایسه کرد، زیرا سالانه حداقل 50 حلقه چاه کرمان حفر و بیش از یک هزار کیلومتر نقشه برداری و 1200 کیلومتر لوله گذاری در استان داریم، اما در برخی استان‌های کشور حفر یک حلقه چاه و اجرای 20 کیلومتر لوله‌گذاری را در سال را ندارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، "علی رشیدی" در کارگاه انرژی آبفای کرمان با حضور مدیر انرژی شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور با تبریک هفته بسیج گفت: کارکنان شرکت آبفاراستان به دلیل نوع کاری که دارند بسیجی‌های بی نام و نشانی هستند که دغدغه تامین آب مردم روستایی را دارند.

وی با بیان اینکه امیدوارم برگزاری این کارگاه‌های آموزشی که با هزینه‌های بالایی همراه است، مثمرثمر باشد گفت: باید نقاط ضعف، قوت و مسائلی که برای ما مشکلاتی را ایجاد می‌کند، شناسایی و در راستای برطرف کردن آنها تلاش کنیم.

رشیدی افزود: امروز علم آب استان و کشور در دست ماست و باید با حرکت ویژه،به گردش درآید زیرا کار آب رسانی کار سخت، پیچیده و فنی شده است.

مدیرعامل آبفار کرمان با اشاره به اینکه با مدیریت‌های سنتی نمی‌توان بخش آب را مدیریت کرد اظهار کرد: مدیران این بخش باید به علم روز مجهز بوده و با توجه به اینکه سلامت مردم در گرو تامین آب سالم است و هزینه‌هایی که در این حوزه می پردازیم بسیار سنگین است، در نتیجه بخش آب مدیریت چند وجهی می‌خواهد.

وی در ادامه با اشاره به بارش‌های سیلابی در چند روز اخیر در برخی مناطق استان کرمان افزود: سیلاب‌های اخیر در جنوب وشرق استان به تاسیسات آب و برق استان وارد کرد به طوری که 72 روستای استان دچار مشکلات برق و خسارت به لوله‌ها شدند

رشیدی با اشاره به وجود 11هزار و 700 روستا و آبادی در استان کرمان تصریح کرد: هم اکنون 5 هزار و 700 روستای استان دارای 20 خانوار و بالای 20خانوار هستند که به دلیل فاصله زیاد بین این روستا امکان خدمت رسانی به آنها را با مشکل فراوانی روبرو کرده است.

وی با اشاره به فقدان آب در730 روستا در استان تاکید کرد: به هیچ وجه نباید کرمان را با دیگر استانها مقایسه کرد، زیرا وقتی که گزارش عملکرد برخی استانها را می‌بینید، مشاهده می‌شود تنها حفر یک حلقه چاه و اجرای 20 کیلومتر لوله‌گذاری در سال بوده است این در حالی است که سالانه حداقل 50 حلقه چاه در کرمان حفر و بیش از 1هزار کیلومتر نقشه برداری و 1200 کیلومتر لوله گذاری و همچنین سالانه 80 مخزن ذخیره آب در استان کرمان می‌سازیم که قابل مقایسه با استانی در کشور نیست.

مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمان تصریح کرد: ما انتقادی که به شرکت مهندسی داریم این است که در ارزیابی عملکرد، ما را با استانی مانند قم یا دیگر استان‌های کوچک نهایتا با 40 روستا مقایسه می کنند درحالی که تنها شهرستان جیرفت استان کرمان به اندازه 8 استان کشور حجم کار دارد و این حجم بالای کار مدیران ما در شهرستانهای استان است ولی در بودجه و دیگر مسائل تفاوت ها زمین تا آسمان است.

رشیدی بیان کرد: حجم کار شرکت آب روستایی از آب فاضلاب شهری و حتی آب منطقه‌ای بالاتر است اما مدیران و همکاران پرداخت حقوق و مزایا بسیار سخت کمرشکن شده و پرداخت هزینه برق الکتروپمپ‌ها‌ بسیار سخت است.

مدیرعامل شرکت آبفار کرمان تصریح کرد: امروز وضعیت جاری بسیار بدی داریم، زیرا با تعرفه 120 تومان برای هر مترمکعب نمی‌توان کاری را مدیریت کرد از سوی دیگر ما هم اکنون 9میلیارد تومان از مردم طلبکار هستیم که باید وصول شود تا بدهی‌های شرکت را بپردازیم.

رشیدی با بیان اینکه هزینه‌های برق بسیار بالا است به گونه ای که استان کرمان 10 میلیارد تومان بدهی برقی دارد، اظهار کرد: تاکنون 6 بار با وزیر نیرو و مهندس میدانی در این زمینه مکاتبه کردیم اما نتوانستیم بدهی خود را بپردازیم و متاسفانه سال گذشته شرکت برق استان، برق اکثر ادارات و حتی ستاد را قطع کرد.

وی گفت: این موضوع توسط مدیر انرژی شرکت مهندسی آبفای کشور پیگیری شود و ما حتی پیشنهاد دادیم در ارتباط با تهاتر بدهی‌های برق که امیدواریم محقق شود زیرا در شرایطی که آب و برق خوزستان هزار میلیارد تومان به وزارت بدهی دارد، کل بدهی های برق آبفار کشور 140 میلیارد تومان و بدهی آبفا کشور نیز حدود 160 میلیارد است که مجموعا 300 میلیارد تومان بوده و پرداخت آن نه برای ما و نه برای آب و فاضلاب‌های شهری ممکن نیست.

مدیرعامل شرکت آبفار کرمان بیان کرد: در کنار این موضوع ما برای تولید هر مترمکعب آب 74 تومان برق پرداخت کنیم،و هر مترمکعب آب به ازای هر مشترک را در کشور 120تومان فروختیم ولی در کرمان ما موفق شدیم هر مترمکعب آب را 204 تومان بفروشیم و رتبه اول کشور در این زمینه داریم، اما با همه این تلاش ها برای اداره این مجموعه دچار مشکلات مالی زیادی هستیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
راه اندازی دستگاه تصفیه آب شرکت مخابرات استان کرمان