فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



کارگردان «حاج مرزوق» مستند «شیخ رضا سراج» را می‌سازد


بابک مینایی کارگردان مستندهای «آ سید مهدی» و «حاج مرزوق»، همیشه از ساخت یک سه گانه صحبت می‌کرد که در آن به معرفی بیشتر افرادی بپردازد که از نظر مذهبی انسان‌های خاصی هستند و ثبت رفتار و منش آن‌ها در قالب تصویر بسیار می‌تواند کمک کننده باشد. مستند‌های «آسید مهدی قوام» و «حاج مرزوق» به ترتیب دربارهٔ سید مهدی قوام و حاج مرزوق از مداحان معروف و دارای سبک بود و حال نوبت به کار سوم می‌رسد که اکنون در حال ساخت می‌باشد.

مینایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از ساخت مستند جدید خود که درباره «شیخ رضا سراج»، خبر داد و گفت: شیخ رضا سراج از شاگردان حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم بوده است که در سال 1363 فوت کرده است. ایشان یکی از وعاظ و منبری‌هایی بوده است که بسیاری را هدایت کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به رسول ترک، فرج تراب و طیب حاج رضایی اشاره کرد. هم چنین او سبک روضه خوانی خاصی داشته است که ایشان را معروف به «آیت البکا» کرده است.

وی ادامه داد: شیخ رضا سراج مداح آیت الله بروجردی بوده است و ایشان دربارهٔ این روحانی می‌گوید که‌‌ همان طور که بین علما درجه اجتهاد وجود دارد، بین روضه خوان‌ها نیز این درجه وجود دارد و شیخ رضا سراج در درجه اولی آن است. او هم چنین تصحیح تفسیر المیزان علامه طباطبایی و گزیده مفاتیح الجنان آیت الله مرعشی نجفی را انجام داده است و مسجد نایب در خیابان سرچشمه را ایشان بنا کرده است و سال‌های زیادی امام جماعت مسجد سلمان بوده‌اند. حاج منصور ارضی در بسیاری از منبر‌هایشان از شیخ رضا سراج یاد کرده‌اند و از روضه خوانی‌های ایشان در روضه‌های خود استفاده کرده است.

این کارگردان و مستندساز بیان داشت: برای تصویربرداری کار به سراغ حاج غلامرضا سازگار، احمد و محمود طاهری، محمد سراج، ابوالقاسم شجاعی و... رفتیم. خاطرم هست که علی پنبه چی پسر حاج مرتضی پنبه چی خاطره‌ای را به نقل از پدرش دربارهٔ حسینیه پنبه چی می‌گفت، او می‌گفت که چندین سال پیش برای دعوت یک روضه خوان پول کافی نداشتیم، در همین روز‌ها شیخ رضا سراج پیش ما آمد و گفت که «من امسال اینجا روضه خواهم خواند چرا که من دستور دارم که امسال اینجا باشم» ظاهرا ایشان خوابی را دیده بودند و امام حسین به ایشان گفته بودند که اینجا بیاید. شیخ رضا سراج بعد از این اتفاق، چیزی نزدیک به 13 سال و تا اواخر عمر خود در حسینیه پنبه چی روضه خوانی می‌کند.

مینایی تصریح کرد: در این اثر علاوه بر استفاده از تصاویر آرشیوی همانند مستند قبلی، بسیاری از خاطرات را بازسازی کرده و از گرافیک نیز استفاده کرده‌ایم. 6 خاطره را به نقل از افراد مختلف در شهرهای قم، ری، تهران و بازار قدیم کاشان بازسازی کرده‌ایم. البته این بازسازی‌ها وقت زیادی از ما گرفت و شاید یکی از دلایل طولانی‌تر شدن کار همین بود. اکنون سعی خواهیم کرد تا اواخر صفر تصویر برداری را تمام کنیم و با پایان این کار قولی که برای ساخت سه گانه داده بودیم به سرانجام می‌رسد.

عوامل این کار عبارتند از: کارگردان و نویسنده بابک می‌نایی، تهیه کننده مهدی مطهر، فیلم بردار علیرضا اسد‌نژاد، تدوین سید ابوالفضل موسوی، گرافیک پدرام بهرامی، پژوهش حمید عاشق علی، دستیار کارگردان و برنامه ریز ساتیا آهدوخش.انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
مستند مداحان (حاج سعید صباغی) کارگردان محمدرضا سلطانپور