فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تقدیر از خانواده شهیدان مدافع حرم همدانی، صدرزاده و نوروزی/فانوس ویژه عماری‌ها برای فرج‌الله سلحشور


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اختتامیه ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار امروز پنج‌شنبه، 17 دی‌ماه از ساعت 18 با حضور خانواده شهدای مدافع حرم و بزرگداشت شهدای جبهه مقاومت اسلامی در محل سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد. در این مراسم گروهی از خانواده شهدای لشکر فاطمیون، رزمندگان افغانستانی مدافع حرم شامل مادر و همسر شدید رضا اسماعیلی و فرزنده تازه متولد شده او، همسر شهید علیرضا توسلی با نام جهادی ابوحامد، فرمانده شهید این لشکر جهادی و همسر شهید مصطفی صدرزاده از رزمندگان ایرانی همراه با فاطمیون با نام جهادی سید ابراهیم هم حضور دارند.

چند روز پیش افتتاحیه این جشنواره مردمی با شکوهی مثال‌زدنی و در میان استقبال خودجوش مردم با نزدیکترین حال و هوای ممکن به خلوص روزهای ابتدای انقلاب امام خمینی(ره) برگزار شود. جشنواره‌ای که در آن حرف از آرمانی زده می‌شد که امروز برخلاف هیاهوی بلند رسانه‌ها و سر خم‌کردن‌های برخی سیاسیون در برابر ابرقدرت‌ها، همچنان در میان مردم شعله‌ور و گرم است و حرف از مقاومت و ایستادگی می‌زند. مراسم افتتاحیه این مراسم چند روز پیش این از شبکه پنج سیما پخش شد و مراسم اختتامیه نیز به صورت زنده پخش می‌شود.

همسر شهید ابوحامد و همسر و مادر شهید رضا اسماعیلی از شهدای فاطمیون

پخش گوشه‌هایی از مراسم افتتاحیه این جشنواره مردمی، در برنامه تلویزیونی ثریا که در ماه‌های گذشته با محدودیت‌ها و فشارهای متعددی مواجه شده بود، باعث شد تا رهبر معظم انقلاب در پیامی شفاهی مراتب تشکر خود از دست‌اندرکاران و تولید کنندگان این برنامه عدالتخواه و مطالبه‌گر را بیان کنند. پیامی که موجی از امید را در میان فرزندان نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی که در روزگار رخوت و جاهلیت مدرن، حرف از باورها و ارزش‌ها می‌زنند، زنده کرد. باعث و بانی این اتفاق به دور از هر تعارفی در ظاهر بچه های جبهه فرهنگی انقلاب و در حقیقت و بطن ماجرا، فهم شهدا و خلوص خانواده‌های شهدا که صاحبان اصلی جشنواره عمار معرفی می‌شوند، است. این را در گفته‌های محمدباقر مفیدی‌کیا یکی از کارگردانان جوان و برگزیده این دوره جشنواره می‌توان مرور کرد.

جشنواره عمار به این دلیل شکل گرفت تا زبان هنر را برای بیان گفتمان انقلاب اسلامی برگزیند و اقدامی عملی باشد در برابر آپارتاید و تبعیضی که سال‌ها در حوزه مصرف محصولات فرهنگی در کشور وجود داشت. جشنواره ای برای ایجاد امکان برخورداری از عدالت رسانه‌ای در دور افتاده‌ترین نقاط سرزمین امام روح‌الله(ره). عماری‌ها بنا بر آن گذاشتند تا نسلی ناب و آرمانی را پای کار انقلاب بیاورند و در این میان با خضوع تمام پای کار ژنرال‌های فراموش شده یا بایکوت شده جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی رفتند، تا هم رسم استاد و شاگردی را احیا کنند، هم علامت را بار دیگر به دست ریش‌سفیدان امروز و پیشتازان دیروز این مسیر بدهند.

قرائت قرآن توسط فرزند شهید مدافع حرم

در این مراسم خانواده شهید حسین غلام کبیری، محسن علی اکبری تهیه‌کننده سینما، خزاعی جشنواره فیلم مقاومت، خانواده شهید مهدی عزیزی، شهید مصطفی صدرزاده از شهدای مدافع حرم، جمال شورجه، مرضیه هاشمی، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، گل‌علی بابایی، محمد صادق کوشکی و جمع دیگری از مسئولان در کنار گروه‌های زیادی از مردم حضور دارند.

فرزند 7 ساله شهید صدرزاده

این مراسم با قرائت قرآن توسط رضوانه صدرزاده، فرزند شهید مصطفی صدرزاده فرمانده ایرانی گردان عمار لشکر فاطمیون متشکل از مجاهدان افغانستانی مدافع حرم که چندی پیش در جریان دفاع از ارض مسلمین به شهادت رسید، آغاز شد. اجرای مراسم را همچون مراسم افتتاحیه این جشنواره، علی صدری‌نیا گوینده برنامه «دکتر سلام» بر عهده دارد.

پناهیان: جشنواره عمار نمونه یک جشنواره مردمی، اسلامی و جهانی است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان به عنوان اولین سخنران این مراسم پشت تریبون رفت و سخنان خود را با تشریح کلمه‌های آمده در عنوان جشنواره مردمی عمار آغاز کرد. او در ابتدا به عنوان مردمی جشنواره اشاره کرد و ماهیت مردمی بودن آن را ارزشمند دانست و گفت باید تمام تلاش‌ها صورت بگیرد تا این ماهیت حفظ شود. چرا که اگر این جشنواره از مسیر حقیقی خود فاصله بگیرد طبیعتاً جشنواره‌های مردمی دیگری خواهند آمد و جای آن را خواهند گرفت. این جشنواره اگر مردمی بودن خودش را از دست بدهد و فقط مخصوص کارتل‌های بزرگ و امپریالیسم جهانی و قدرت‌ها شود، اعتبار و اثرگذاری خود را از دست می‌دهد.

او ادامه داد: هر فرد با جشنواره ای که علیه مردم بشود و در خدمت امپریالیسم باشد، طبیعتاً جشنواره‌های مردمی می آیند و جایش را می‌گیرند. اسلامی بودن یعنی علیه ظلم و ستم بودن و با مردم بودن یعنی اینکه این جشنواره اسلامی هم هست. وقتی این جشنواره مردمی باشد، اسلامی هم خواهد بود.

پناهیان با طرح این پرسش که این جشنواره غیر از این که مردمی و اسلامی است آیا بین المللی و جهانی هم هست، گفت: اگر به معنای مردمی جشنواره دقت کنیم، جشنواره مردمی بین المللی هم خواهد بود. مردم یمن، سوریهف عراق و افغانستان که به شهادت می‌رسند مردم هستند و همین که به این‌ها توجه شود یعنی این جشنواره  بین المللی هم هست. هر کس که اهل  مبارز هست و مقاومت می‌کند جزو جریان مردمی است که در برابر زورگویان ایستاده است. اگر نه به سردمداران پیوسته است.

وی با بیان اینکه این جشنواره دغدغه همه مردم را دارد، گفت: از آفریقا تا دیگر بلاد مسلمین نمادهایشان روی پوسترهای این جشنواره و در این سالن هست. جشنواره مردمی یعنی جشنواره اسلامی و جهانی و امروز عمار تمامی این ویژگی ها را دارد.

پناهیان با بیان اینکه دوست دارم درباره یک کلمه دیگر که در عنوان جشنواره هست، صحبتی کنم و به کلمه «عمار» اشاره کرد و گفت:  در این رابطه و درباره جناب عمار به دو واقعه که یکی مشهور است و دیگری غریب اشاره می‌کنم تا ماهیت این نام مبارک و این شخصیت بزرگ روشن شود و این توضیحی برای قرار گرفتن نام ایشان در این جشنواره و ماهیت این جشنواره خواهد بود.

او ادامه داد:پیامبر اکرم(ص) فرمودند که عمار هر جا باشد حق آنجاست. در فتنه‌ها او را نگاه کنید و ببینید او با چه کسی جنگ می‌کند بدانید آن‌ها باطل هستند. به همین دلیل او یک ملاک بود. وقتی در جنگ صفین به شهادت رسید و دیدند که طرف امیر المومنین(ع) است، عده‌ای منتظر ماندند تا ببینند او در کدام جبهه کشته می‌شود. عمروعاص مدام تشکیک می‌کرد که صبر کنید شاید در انتها به سمت ما بیاید و در نهایت وقتی به دست نیروهای معاویه به شهادت رسید، عمروعاص گفت در واقع علی بن ابیطالب(ع) او را کشت چون او، عمار را به میدان جنگ آورد.

پناهیان با اشاره به سیره شهید چمران گفت: شهید چمران دعایی دارد که در واقع براساس این دعا تنها دو نفر اینطور شهید شدند. اول عمار و دوم امیرالمومنین علی (ع). او دعا می‌کرد خدایا مرا میزان حق و باطل قرار بده. این جمله را پیامبر تنها درباره دو نفر امیرالمومنین علی (ع) و عمار فرمودند. که این‌ها هرجا بروند حق با آن‌هاست و هر جا نروند و در برابر هر چه بایستند، آن باطل است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما خاطره دوم درباره عمار این است که به ماجرایی بعد از جنگ احد برمی‌گردد که طی آن مسلمانان خیلی‌هایشان به شهادت رسیدند و ضربه خوردند. یهودیان مدینه بعد از این ماجرا شروع کردند به مذمت کردن و تمسخر که امداد الهی که شما را کمک می‌کرد کجا بود و چرا به کمکتان نیامد. دوستی همراه عمار بود و گفت من با شما بحث نمی‌کنم تا ایمانم را از دست ندهم اما عمار ایستاد و گفت حرف حساب شما چیست؟ آن‌ها گفتند پس نصرت الهی کو؟ او گفت وعده خدا بر حق است. اما تحقق این وعده شرطی داشت و آن اینکه اگر حرف پیامبر(ص) را گوش کنیم، شامل وعده الهی خواهیم شد. اگر ما به فرمان پیامبر عمل می کردیم، می توانستیم کوه‌ها را جابجا کنیم اما ما به رهنمود او گوش نکردیم و نتیجه این طور شد. او سپس نزد رسول خدا رفت و ماجرا را برای ایشان شرح داد. پیامبر(ص) در پاسخ به او فرمودند برادر تو با یانکه بحث را رها کرد، بنده صالح خدا بود اما تو مجاهد فی سبیل الله هستی که ایستادی و جواب آن‌ها را دادی.

پناهیان با اشاره به مباحث قبلی خود گفت: عماری ها این چنین‌اند و آنانی که این سبک کارها را ادامه می‌دهند مصداق مجاهد فی سبیل‌الله هستند. کارهایی که دل برای بشریت نمی سوزانند، مردمی نیستند. عمار از مردم بود و امیدوارم این جشنواره بتواند مانند چراغی باشد که همیشه تاریکی‌ها را روشن کند.

برگزیدگان بخش موشن گرافیک و موشن کمیک

در ادامه مراسم برگزیدگان بخش «موشن گرافیک و موشن کمیک» این دوره جشنواره اعلام شد. بر اساس نظر هیئت داوران، در بخش «موشن گرافیک و موشن کمیک»، آثار «تحریم» به کارگردانی حامد پاشایی، «مذاکره» به کارگردانی ، Half men به کارگردانی محمدعلی عسگری، «خرید کالای داخلی عهدی با خدا»، «خمس» و «پول در اسلام» به کارگردانی مشترک سیدحامد قاسمی و علی رهجو، «یادم تو را فراموش» به کارگردانی محمد ناصری‌فر، «آنچه دادیم، آنچه گرفتیم» به کارگردانی مشترک محمدرضا رضائیان و شعیب حسینی و «مدرسه تاریخ شفاهی» به کارگردانی مجید آسودگان به عنوان نامزدهای دریافت فانوس شناخته شده بودند.

هیأت داوران اولین  لوح افتخار را به «تحریم» به کارگردانی حامد پاشایی و دومین لوح افتخار را به Half men به کارگردانی محمدعلی عسگری و سومین لوح افتخار این بخش به «یادم تو را فراموش» به کارگردانی محمد ناصری‌فر اهدا شد. فانوس این دوره جشنواره در این بخش به «آنچه دادیم، آنچه گرفتیم» به کارگردانی مشترک محمدرضا رضائیان و شعیب حسینی و فانوس بعدی این بخش به «پول در اسلام» به کارگردانی مشترک سیدحامد قاسمی و علی رهجو تقدیم شد.

برگزیدگان بخش پویانمایی

هیئت داوران در بخش «پویانمایی»، آثار «بچرخ تا بچرخیم» و «عکس‌هام یهویی» به کارگردانی رسول آذرگون، «دم جنبونک‌ها» به کارگردانی محمد خیراندیش دولابی، «دو نفر بر فراز یک منبر» به کارگردانی عبدالامیر سبیعی، «چشم در برابر چشم» به کارگردانی محمد نیکدل، «تولد یک رویا» به کارگردانی ایمان یوسفی، «نافرمانی» به کارگردانی محسن صالحی فرد،REVOLOTION  به کارگردانی مشترک ساجده و زهرا قدیری و «بنیان» به کارگردانی مهسا زینی به عنوان نامزدهای دیافت فانوس این بخش معرفی کرد.

هیأت داوران اولین لوح افتخار این بخش را «نافرمانی» به کارگردانی محسن صالحی فرد و دومین لوح افتخار را به «تولد یک رویا» به کارگردانی ایمان یوسفی و فانوس این بخش به اثر «دم جنبونک‌ها» به کارگردانی محمد خیراندیش دولابی و فانوس‌های بعدی این بخش به «بچرخ تا بچرخیم» به کارگردانی رسول آذرگون و «دو نفر بر فراز یک منبر» به کارگردانی عبدالامیر سبیعی اهدا شد.

برگزیدگان بخش داستانی

براساس نظر هیئت داوران در بخش مسابقه «داستانی»، فیلم‌های «خاکستر و برف» به کارگردانی روح اله سهرابی، «فرزانه» به کارگردانی مهدی محمدی، «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی، «جاده مرزی» به کارگردانی حسین ریگی، «هنگامه» به کارگردانی امیر داسارگر، «دایو» به کارگردانی حسین دارابی، «نامه های سنگی» به کارگردانی محمود عرفانی، «تردید» به کارگردانی علی امیدوار، «یاقوت» به کارگردانی علیرضا براتی، «هوادار» به کارگردانی علی دلکاری، «تشویق» به کارگردانی مهدی امینی و «پستوی خالی» به کارگردانی داوود جلیلی به عنوان نامزدهای دریافت فانوس ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار شناخته شدند.

در بخش داستانی کوتاه لوح افتخار این بخش به «پستوی خالی» به کارگردانی داوود جلیلی رسید که جایزه ویژه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را هم دریافت کرد. هیأت داوران فانوس این بخش را به اثر «تشویق» به کارگردانی مهدی امینی تقدیم کرد. امینی از طلاب حوزه علمیه بود که بعد از دریافت جایزه خود گفت: امام فرمودند انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود. آیت‌الله جوادی آملی هم فرمودند اگر خداوند می خواست پیامبری برای آخرالزمان منصوب کند، او را دوربین به دست مبعوث می‌کرد.

دومین فانوس بخش داستانی کوتاه به «هوادار» به کارگردانی علی دلکاری تقدیم شد.

در بخش داستانی نیمه بلند لوح افتخار بخش فیلم نامه به محمود عرفانی برای اثر نامه‌های سنگی رسید و سوگل طهماسبی برای بازی در فیلم «هنگامه» جایزه بازیگری این جشنواره را دریافت کرد. جایزه فانوس کارگردانی هم به امیر داسارگر برای کارگردانی «هنگامه» رسید. او بعدز از دریافت جایزه خود گفت: 4 سال پیش که بچه محل ما، محرم ترک به شهادت رسید اجازه نداشتیم روی سنگ مزارش بنویسیم محل شهادت دمشق. خدا را شکر می‌کنم که امروز بعد از سال‌ها قرار داشتن در موضع ضعف، امروز از موضع قدرت درباره کشورمان حرف می‌زنیم.

هیأت داوران در این بخش جایزه ویژه‌اش را به اثر «جاده مرزی» به کارگردانی حسین ریگی تقدیم کرد. این اثر از طرف انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقد سمورد تقدیر ویژه قرار گرفت. لوح افتخار این بخش به «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی و دومین لوح افتخار این بخش به «خاکستر و برف» به کارگردانی روح اله سهرابی تقدیم شد و لوح افتخار این بخش به شیده اصلانی به خاطر بازی در فیلم «فرزانه» تقدیم شد. لوح افتخار فیلم‌نامه این بخش به مهدی محمدی برای اثر «فرزانه» به نمایندگی از تیم نویسندگان این فیلم تقدیم شد.

فانوس بهترین تهیه‌کنندگی این بخش به پروانه مرزبان برای تهیه‌کنندگی فیلم «تا آمدن احمد» تقدیم شد. جایزه ویژه هیأت داوران در این بخش به فرج‌الله سلحشور فانوس جشنواره را به دلیلی تلاش برای پرورش نیروهای انقلابی تقدیم کرد. خیری مدیر تولید فیلم‌های او به نیابت او برای دریافت جوایز پشت تریبون آمد و خواستار قرائت حمد شفا برای سلامتی او شد.

پس از آن جمال شورجه گفت: سلحشور علمدار سینمای انقلاب است و از بدو ورود من به حوزه هنری ایشان را همیشه آمیخته با قرآن و شعائر و سیره معصومان دیدم. پیوسته در سالیانی که در خدمتشان بودم ایشان را با وضو دیدم و درباره کوچکترین اقداماتی که یادآور شهدای انقلاب بود، ارادت داشت و اشک‌اش جاری می‌شد. امروز به همین سبب به برگزارگنندگان جشنواره عمار تبریک عرض می‌کنم که این جشنواره حال و هوای شهدا را زنده می‌کند.

همسر و فرزند شهید نوروزی

تقدیر از خانواده شهیدان مدافع حرم همدانی، صدرزاده و نوروزی

در حال حاضر کلیپی با محوریت 3 شهدای مدافع حرم، سردار همدانی، مهدی نوروزی و مصطفی صدرزاده در حال پخش است. در این فیلم خاطراتی از مجروحیت شهید صدرزاده در جریان فتنه 88 و حضور شهید نوروزی در مقابله با شورش‌ها و همچنین فعالیت های شهید همدانی در جریان ناآرامی‌ها و آشوب های 88 روایت شد. این فیلم بعد از روایتی از مجاهدت‌های ایشان در این سال‌ها به بیان حماسه‌آفرینی آنان در روزهای فتنه سوریه و جنگ با داعشی‌ها پرداخت. در انتهای این کلیپ تصاویر گروه دیگری از رزمندگان مدافع حرم و رزمندگان لشکر فاطمیون و گروه نبویون با محوریت رزمندگان اهل سنت مدافع اسلام به نمایش درآمد.

پس از پخش این کلیپ، میثم مطیعی مداح اهل بیت(ع) به مرثیه‌خوانی پرداخت. او در میانه اجرای خود با زبان شعر دعوتی از آهنگران، صدای ماندگار جبهه‌های مقاومت اسلامی کرد و به اتفاق او به همخوانی پرداختند. بار دیگر صحنه‌های حماسی و تاریخی روزهای رزم فرزندان امام روح‌الله(ره) به نمایش درآمده است. نسل اول و سوم انقلاب اسلامی دوشادوش هم، حال و هوایی معنوی به این مراسم بخشیدند.

خبر در حال تکمیل ...

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
نماهنگ تقدیر از فرج الله سلحشور