سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



واقعیت هایی که تمام مردان باید درباره سرطان پروستات بدانند


سلامت نیوز: با توجه به آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، سرطان پروستات دومین سرطان شایع در میان مردان است و خطر آن به تدریج با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، از هر 100 مرد بالای 60 سال شش نفر قبل از سن 70 سالگی به سرطان پروستات مبتلا می شوند و این آمار را نیز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا اعلام کرده است.

هیچ راه قطعی برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد با این حال شواهد نشان می دهد که یک رژیم غذایی سالم نقش کلیدی در این مورد ایفا می کند.

مواد غذایی قرمز رنگ: گوجه فرنگی، هندوانه، و دیگر مواد غذایی قرمز رنگ آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن دارند و مطالعات نشان می دهد مردانی که این مواد غذایی را بیشتر مصرف می کنند کمتر در معرض خطر سرطان پروستات هستند. همچنین لیکوپن به ترمیم سلول های آسیب دیده کمک می کند.

میوه ها و سبزیجات: مواد مغذی و ویتامین های موجود در میوه ها و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. سبزیجات تیره رنگ حاوی ترکیباتی هستند که منجر به تجزیه مواد سرطان زا در بدن می شوند. شواهد همچنین نشان می دهد که ماده معدنی سلنیوم می تواند خطر ابتلا به این سرطان را کاه شدهد. سلنیوم در مواد خوراکی مانند کلم بروکلی، آجیل، مارچوبه، برنج قهوه ای و پیاز وجود دارد.

ماهی: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی رشد سلول های سرطان را در پروستات متوقف می کند. در میان مردانی که ماهی زیاد مصرف می‌ کنند موارد ابتلا به سرطان پروستات یک به شش است و این نشانگر آن است که میزان موارد سرطان پروستات در میان مردانی که ماهی مصرف می ‌کنند 50درصد کاهش یافته است.

سویا و چای: با توجه به گزارش جامعه سرطان آمریکا، ماده غذایی به نام ایزوفلاون موجود در سویا و چای با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. ایزوفلاون همچنین در نخود، عدس، جوانه گندم، بادام زمینی، و چای سبز نیز وجود دارد.

چربی های حیوانی و افزایش خطر سرطان پروستات: مطالعات نشان می دهد ارتباط قوی بین مصرف چربی های حیوانی و افزایش خطر ابتلا به این سرطان وجود دارد. علاوه بر گوشت پر چرب، چربی های موجود در کره و پنیر پرچرب نیز همین خطر را دارند. جایگزینی روغن زیتون به جای کره، پنیر کم چرب و یا آجیل و دانه ها به جای پنیر پرچرب گزینه های مناسبی هستند.

خطر ابتلا با کشیدن سیگار: احتمال انتشار سرطان پروستات در همه بدن و احتمال فوت در اثر این بیماری در کسانی که سیگار می کشند دو برابر می شود. البته این در مورد کسانی است که بعد از تشخیص وجود سرطان پروستات در آنها همچنان به سیگار کشیدن ادامه می دهند و شامل مصرف کنندگان قبلی سیگار که اکنون استفاده از آن را کنار گذاشته اند نمی شود.

غذاهای بحث انگیز

فولات: برخی مطالعات می گویند سطوح پایین فولات در خون خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد. فولات در سبزیجات سبز تیره، حبوبات و آب پرتقال یافت می شود.

کلسیم بالا: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف بالای کلسیم بیشتر از طریق مکمل ها و فرآورده های لبنی پرچرب خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

اهمیت ورزش

چاقی بیش از حد بخصوص در اواسط زندگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهد.

ورزش منظم به شما کمک می کند حفظ وزن سالم داشته باشید. فواید ورزش شامل افزایش توده عضلانی و سوخت و ساز بهتر است. ورزش حتی برای کسانی که سرطان پروستات دارند و در حال سپری کردن مراحل درمانی هستند مفید است.

دانشمندان دانشگاه بوستون نشان دادند که داشتن وزن مناسب و رژیم غذایی سالم به افراد مبتلا به سرطان کمک می کند که زندگی طولانی تری داشته باشند. این مطالعه بر روی بیش از 900 مرد در آمریکا انجام شد و نشان داد که میزان مرگ در افرادی که اضافه وزن داشته اند و به سرطان پروستات نیز مبتلا شده اند تا دو برابر بیشتر از افراد با وزن متعادل بوده است.

مشاوره با پزشک

در مورد خطر ابتلا به سرطان پروستات با پزشک مشورت کنید. اگر بالای 50 سال سن دارید، سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارید، اشکال در ادرار کردن دارید و یا در ادرار خود خون می بینید، حتما برای غربالگری سرطان پروستات به پزشک مراجعه کنید.

منبع:healthline.com


ویدیو مرتبط :
Omega 3 and prostate and other cancers.امگا سه و سرطان پروستات و سایر سرطان ها